האם אתרים בעלי גרסאות תוכן שונות בין מובייל לדסקטופ לא יעברו לעדכון מובייל-פירסט החדש? ואיך פותרים בעיה של “חוסר התאמה מהותי של תוכן בין מובייל לדסקטופ” המופיעה ב- Search Console?
בסשן האחרון של גוגל האנגאאוטס ג’ון מולר אמר: אתרים ללא תוכן זהה במובייל ובדסקטופ לא יעברו לעדכון Mobile First Index. כלומר, אם התוכן בגרסת הדסקטופ אינו זהה לתוכן בגרסת המובייל, גוגל ככל הנראה תבחר להתייחס לגרסת המובייל של האתר. אם ישנם תכנים בגרסת הדסקטופ שהם קריטיים לדירוג האתר בתוצאות החיפוש – גוגל פשוט לא תיתן לכם קרדיט על כך (כי היא רק תיקח בחשבון את גרסת המובייל בדירוג האתר). כאשר מולר אומר “לא נעביר את האתר למובייל פירסט” (“‘we wouldn’t switch that site over”) הוא בעצם מתכוון שבמקום להתייחס ל-2 הגרסאות של האתר, גוגל רק תתייחס לגרסה אחת – מובייל.

 
למה זה קריטי? כי בעלי אתרים עשויים לקבל בזמן הקרוב התראות (כפי שאני קיבלתי), בסרץ’ קונסול על “חוסר התאמה מהותי של תוכן”. במילים אחרות, כאשר גוגל מזהה שעמוד הבית (לדוגמה) שונה מהותית בין גרסת המובייל לגרסת הדסקטופ. מה שגוגל ייתכן שתבחר לעשות, זה לאנדקס רק את גרסת המובייל, וכל תוכן חשוב שהיה לי בדסקטופ לא ילקח בחשבון בדירוג האתר.
חוסר התאמה מהותי של תוכן
 
חשוב להדגיש, אומר מולר:
“זה לא שיש ענישה או שמישהו ידנית יבחן את האתר ויאמר ‘אוי, חסרות לך 5 מילים בהבדל בין הגרסאות’ ולכן אוריד אותך בדירוג, זה רק שאותן מילים לא ילקחו בחשבון בעת דירוג האתר בתוצאות החיפוש”

איך פותרים חוסר התאמה מהותי של תוכן?

אם התקנתם באתר שלכם תוסף AMP (עמודים מואצים למובייל), ונראה כי באמת ישנם הבדלים בין גרסת המובייל שאותו תוסף מייצר לבין גרסת הדקסטופ של האתר – יש לכך פתרון.

למשל, גרסת ה- AMP של האתר מציגה את המאמרים האחרונים אולם גרסת הדסקטופ כוללת בנוסף – טקסט סטטי של אודות, קישור לעמוד הפייסבוק שלכם, קישורי פוטר, מאמרים מומלצים ועוד. אגב, ב- Search Console גוגל רק מתריעה על הבעיה, אבל היא לא אומרת לכם בדיוק מה שונה בין הגרסאות – את זה תוכלו לראות בעצמכם. כאשר תכנסו לדו”ח המפרט אודות הבעיה של “חוסר התאמה מהותי של תוכן”, מכאן תלחצו על העמוד הבעייתי ואז תריצו שוב בדיקה של AMP Validator – הדף יעבור חלק ויראה שאין שום בעיה בעמוד; זאת כאמור על אף שהבעיה עודנה שרירה וקיימת.

אז איך פותרים בעיה שכזו?

  1. או שתבקשו ממתכנת ב- UpWork, למשל, שיעשה התאמה בין הגרסאות, וידאג לערוך שינויים בתוסף שיוצר לכם את גרסת המובייל של האתר
  2. או שתקנו מלכתחילה תבנית שכוללת גרסת מובייל זהה. יש המון תבניות מותאמות למובייל ב- ThemeForest

כאן התייחסתי בעיקר לפתרון באתרי וורדפרס, אבל העקרון לכל סוג של אתר הוא אותו עקרון בדיוק: גוגל רוצה שהגולשים שלכם יהנו מאותה גרסה של אתר בכל המכשירים בהם משתמשים. גרסאות שונות, כך היה תמיד בעיני גוגל, יוצרות מראית עין מחשידה גם אם לא זו הייתה כוונת היוצר.

אודות המחבר

SEO Expert at 888 Holdings

עופר לנגר, בוגר תואר שני באוניברסיטת ת"א בפקולטה לתקשורת, כיום משמש בתפקיד SEO Expert בחברת 888 אחזקות, כמי שאמון על אסטרטגיית ה- SEO של הארגון. בעבר היה VP of SEO Services ב- Angora Media Group. במסגרת תפקידו כמנהל תחום קידום אורגני, היה אחראי על קידום תאגידים כמו תנובה, דואר ישראל, תאגיד התקשורת בינת, מיטב דש, אמריקן לייזר, השף הלבן ועוד.