SEO הן ראשי תיבות של Search Engine Optimization. קידום אתרים אורגני – או במילה נרדפת “מיטוב למנועי חיפוש” – כולל בתוכו מקבץ טכניקות שמטרתן לבצע פעולות שיסייעו למנועי החיפוש להבין איזה עמוד מספק את התשובה הטובה ביותר לשאילתה או לביטוי שחיפשו הגולשים.

 

כשאני מנסה להסביר מה זה SEO, אני לא יכול שלא להיזכר בפעם הראשונה שנחשפתי לתחום הזה. בזמנו הייתי מרצה לשפת גוף, רטוריקה ועמידה מול קהל, וחיפשתי דרך להפיץ את ההרצאה שלי ולהגיע למקסימום קהל, במינימום עלות. לא ידעתי בכלל מה זה SEO, רק ידעתי שאני חייב למצוא דרך שתעזור לי כבעל עסק להשיג חשיפה רחבה ככל הניתן. היה לי אתר, וחשבתי שברגע שיש אתר הקהל כבר יגיע. חיכיתי שבוע, המתנתי שבועיים… שום דבר לא קרה. אז פניתי לגוגל וחיפשתי “איך מגיעים לתוצאה ראשונה?”, “איך מגדילים תנועה לאתר?”, “כיצד להגדיל מבקרים באתר?”. אני זוכר שהייתי קורא על שיטות, והייתי בולע בשקיקה כל חומר שהצלחתי ללמוד על התחום. לאט, לאט, נחשפתי לראשי התיבוב SEO, שלימים הפכו לתשוקה שמלווה אותי עד היום. בזכות 3 האותיות הללו, ואחרי שכבר הייתי מרצה עסוק, גמלה בליבי ההחלטה לעזוב את עולם ההרצאות, לעזוב משרות באקדמיה כמרצה ולפנות את חיי לעולם המרתק של קידום אתרים אורגני. החתירה הבלתי-נלאית לפצח את צופן האלגוריתם של גוגל והשאיפה להבין את הגורמים המשפיעים על גולשים להגיע בהמוניהם לאתר מסוים – הפכו להיות מה שגורם לי לקום בבוקר עם רעב ללמוד עוד ולהתנסות בטכניקות חדשות של SEO ו- Growth Hacking.

 

קידום אתרים אורגני (או בעברית, “מיטוב למנועי חיפוש”), מצד אחד הוא “טבעי” כי הוא אמור לאפשר לתוצאות שמספקות את התשובה הטובה ביותר לעלות למעלה ולהתברג הכי גבוה בתוצאות החיפוש, מצד שני הוא הכי לא טבעי כי הוא כרוך בפעולות אופטימיזציה שמבוצעות לשם מטרת גידול תנועה אורגנית על-ידי בעלי ומקדמי אתרים.

 

המקטרגים יטענו, שכל דבר המצריך פעולות מניפולטיביות לחלוטין – הוא בהכרח אינו טבעי. והתשובה לכך, היא שפוטנציאלית תוכן טוב עשוי להתברג בתוצאה הראשונה בכל מנוע חיפוש גם ללא שום פעולה יזומה.

 

בשורות הבאות, אציג פרשנויות של המומחים המפורסמים ביותר בתעשיית הקידום האורגני, בניסיון לספק את התשובה לשאלה, מה זה קידום אתרים? (מקור) אגב, לשם שיפור נוחות הקריאה שלכם, כל הקישורים לאורך כל המאמר נפתחים בלשוניות חדשות כדי לאפשר לכם להמשיך לקרוא ולהשאיר את המאמרים לקריאה נוספת פתוחים בטאבים נפרדים.

 

בארי שוורץ

בארי שוורץ, המנכ”ל של RustyBrick והעורך הראשי של seoroundtable.com ניסה להסביר מה זה SEO כך:

 

 

“SEO הוא תהליך הגורם לתוכן להיסרק, להתאנדקס ולהיות מאונדקס היטב בגוגל ובמנועי חיפוש אחרים.”

 

eric engeאריק אנג, לשעבר מנכ”ל סטון טמפל, סוכנות שיווק דיגיטלי עטורת פרסים, אשר נרכשה על ידי Perficient ביולי 2018. אריק הוא סופר, חוקר, מורה, מרצה ודובר מרכזי בכנסים בתעשיית קידום אתרים. אריק כתב בשנת 2009 את הספר The Art of SEO, ספר עטור שבחים, שהפך לנכס צאן ברזל בתעשיית הקידום האורגני ועולם הדיגיטל בכלל. אריק מסביר מה זה SEO ובתוך כך משווה בין הגישה המסורתית לעומת זו המודרנית:

 

“באופן מסורתי, SEO מתייחס לפרקטיקות של השגת יותר טראפיק ממנועי החיפוש. למעשה אנשים מתכוונים בכך הוא הרעיון של השגת טראפיק על-ידי הקלדה של שאילתות בתיבת החיפוש שבדפדפן. כאן נכנסים לתמונה אלגוריתמים מסורתיים, כמו ביטויים, תוכן איכותי ולינקים. אולם, היום נכון יותר להשתמש בגישה הרחבה יותר להגדרה של SEO. לדוגמה, השגת טראפיק מהעוזרת הקולית של גוגל (Google Assistant) גם נחשבת ובצדק ל- SEO. אולי הדרך הטובה יותר לחשוב על SEO כפרקטיקה להשגת נראות ו/או טראפיק כתגובה לבקשת המשתמשים למידע, ללא קשר למתי ואיפה בקשה שכזו בוצעה.”

 

brian deanבריאן דין, המייסד של Backlinko, מציג זווית רחבה יותר:

“SEO הוא מה שעוזר לאתר שלכם לקבל דירוג גבוה יותר במנועי החיפוש. הוא כולל את הדברים המסורתיים (כמו on‐page SEO). אבל כדי לדרג בשנת 2018 אתה גם צריך מיתוג, UX, עיצוב, תוכן ומיומנויות כתיבה.”

 

 

matthew woodwardמתיו וודווארד, בלוגר הכותב רבות על עולם קידום האתרים האורגני:

“SEO זה אופטימיזציה של אתר אינטרנט במטרה לדרג אותו גבוה יותר במנועי החיפוש – דבר אשר בתורו מושך יותר תנועה לאתר שלכם. ככל שאתם מאמצים בתהליך ה- SEO, כך הדירוג שלכם יעלה, כך תזכו ליותר תנועה איכותית שתוביל ליותר הכנסות עבורכם.”

 

 

cyrus shepardסיירוס שאפרד, המייסד של Zyppy SEO מסביר מה זה SEO דרך פריזמה משעשעת יותר:

 

“SEO הוא בפועל של מיצוב אתרי אינטרנט בנראות גבוהה יותר במנועי החיפוש. כאשר נעשה כראוי באמצעות שיטות עבודה מומלצות, בדיקות, מאמץ קשה, זה בדרך כלל עובד. לפעמים זה גורם לכאבי ראש. זה עשוי להוביל לקולגות בתעשייה ולרומן אהבים לכל החיים עם כל עולם החיפוש.”

 

 

aleyda solisאליידה סוליס, יועצת SEO, המייסדת של Orianti והדוברת הכי מפורסמת בעולם של קידום אתרים בזירה הבינלאומית הגדירה קידום אתרים אורגני דווקא דרך הזווית של למידה מתמשכת וחשיפה

לטרנדים טכנולוגיים:

 

“ההגדרה של מה שאנו מתכוונים כאשר אנחנו מדברים על SEO השתנה באופן דרמטי. לפני שש או שבע שנים, תחום ה- SEO התמקד בעיקר בקבלת קישורים אתרי-ספריות, הודעות לעיתונות, וכן הלאה. בזמנו כמה מומחי SEO, אם בכלל, התמקדו בהיבטים הטכניים של איך לייעל אתר אינטרנט דרך תגיות H ומטא-כותרות או מטא-תיאורים. כל זה השתנה באופן משמעותי. הייתי אומרת שרוב האנשים היום מסתכלים על SEO כאל שדה טכני ולא כדרך להשגת קישורים. SEO הוא גם קישורים, אבל היום זה הרבה יותר מזה – SEO זה להיות מעודכן בכל המגמות החדשות ביותר בטכנולוגית האינטרנט ואתגור התעשייה על ידי בדיקת האופנים בהם מנועי חיפוש מתמודדים עם JavaScript Frameworks הקיימות, לדוגמה. SEO תמיד היה קשור ליצירתיות וחיפוש אחר פתרונות חדשים. זה לא השתנה. SEO היה, ועדיין קשור לגמישות, ועיצוב-מחדש בתגובה לרוחות השינויים על מנת שיוכל להקדים את זמנו.”

 

מה זה תוצאות אורגניות (לעומת כל דבר אחר ב- SERP)?

תוצאות אורגניות הן מרכיב אחד מרכזי מבין כמה, המהווים חלק מעמוד תוצאות החיפוש. תוצאות אורגניות, כשמן כן הוא – תוצאות שלא מסומנות כמודעות והן אורגניות כי האלגוריתם של מנוע החיפוש קבע שהן התוצאה המתאימה ביותר לשאילתה או לביטוי שחיפשו הגולשים. הן מסומנות במסגרת אדומה:

organic results example

 

תוצאות ממומנות הן כאלו המסומנות כ”מודעה”, וכפי ששמן מציין, הן מומנו כדי “לתפוס” מקום גבוה בעמוד תוצאות החיפוש:

paid results example

ככל שיש יותר תוצאות כך הביטוי יותר מחופש ותחרותי.

 

אם נחזור לדוגמה הקודמת, יש שטח נדל”ן, הממוקם לצד התוצאות והוא שייך לגרף הידע (Knowledge Graph). גרף הידע הוא, למעשה, תיבה המספקת מידע נוסף הקשור לשאילתה המבוקשת. גם אותו ניתן לקדם באופן אורגני:

knowledge graph example

 

תוצאות לוקאליות

תוצאות המציגות עסקים מקומיים בלבד, כלומר או כאלו שיש להם כתובת פיזית אליה יכולים לקוחות להגיע בעצמם או עסקים שאין להם מיקום פיזי (ולכן ברוב המקרים הוא מוסתר) אבל יכולים הלקוחות לקבל שירות פנים-אל-פנים על-ידי נותן שירות המגיע אל מקום מגוריהם. תוצאות אלו מותאמות בהתאם למיקום הגאוגרפי בו אתם נמצאים. גם תוצאות אלו ניתנו לקידום אורגני.

local results

 

תשובות ישירות

לקטגוריה זו נכנסים כמה מרכיבים שמטרתם לספק מענה מיידי ככל הניתן לשאילתה שחיפשו הגולשים, עם שאיפה לספק את התשובה הישירה כבר מעמוד תוצאות החיפוש.

תשובות ישירות (Direct Answers) הן אחד מ”בולעני” הנדל”ן הגדולים של השנים האחרונות. גוגל דוחפת את התשובות הישירות ומנסה לתת את התשובה המהירה ביותר מעמוד תוצאות החיפוש. אגב, על השאלה האם תשובות ישירות פוגעות במאמצי הקידום האורגני כתבתי במאמר נפרד. תוצאות אלו מכונות בפי מומחים בתעשייה כ”תוצאת אפס”, שכן הן תוצאות אורגניות הממוקמות מעל 10 התוצאות האורגניות המסורתיות:

direct answer example

 

לישראל, לפחות בעת כתיבת שורות אלו הן טרם הספיקו “לעשות עלייה” משמעותית לתוצאות החיפוש ב- google.co.il .

 

קרוסלת הסרטונים מציעה גלילה אופקית של תוצאות וידאו הלקוחות מיוטיוב, חברת-בת של גוגל:

video carousel

 

PLAs

Product Listing Ads, מודעות של גוגל ושותפיה מספקים מענה דרך קרוסלת מוצרים התופסת את ראש התוצאות או את חלקן הצדדי.

Product Listing Ads 1Product Listing Ads 2

 

יש כמובן עוד מרכיבים רבים כמו People Also Ask, Related Search ועוד. התייחסתי כאן לכמה מרכיבים מרכזיים וויזואליים יותר בעמוד תוצאות החיפוש.

קידום ביטויים – מה הקטע?

כדי להבין טוב יותר מה זה SEO, אי אפשר שלא לדבר על אחד המושגים החשובים ביותר – נפחי חיפוש. כל עמוד מספק תשובה לשאילתה או ביטוי אותו חיפשו הגולשים. כדי להבין את הפופולאריות של ביטוי מסוים גוגל משקללת בממוצע של 12 החודשים האחרונים כמה מחופש היה אותו ביטוי. ככל שה- Average Search Volume יותר גבוה, כך הביטוי מחופש יותר, פופולארי יותר ויותר אתרים מנסים לקדמו במנוע החיפוש.

 

 

קידום אתרים אורגני

קידום אתרים אורגני מבוסס בעיקרו על 2 טכניקות. אופטימיזציית On-Page הכוללת סט של טכניקות המבוצעות בתוך האתר ועל העמוד המקודם. אופטימיזציית Off-Page, הכוללת סט של טכניקות שמיושמות מחוץ לאתר ומחוץ לעמוד ומשפיעות על קידומו.

הערה: בשורות הבאות אשתמש רבות במושג “ביטוי ליבה” שמשמעו הביטוי המרכזי לקידום בעמוד מסוים.

 

פקטורים המשפיעים על קידום אתרים

on-page

תוכן

  • התחילו את תגית הטייטל של העמוד עם הביטוי המחופש
  • שלבו ווריאציה של ביטוי הליבה בתגית H1 או השתמשו שוב באותו ביטוי בתגית זו
  • שלבו את ביטוי הליבה בכתובת האתר
  • שלבו ביטויי משנה מחופשים בתגית H2
  • נסו לכלול את ביטוי הליבה ב- 100 המילים הראשונות בתוכן העמוד
  • שלבו ביטויי LSI תוך רצף הכתיבה על מנת לסייע למנוע החיפוש להבין את השדה הרטורי של העמוד (על קידום אתרים סמנטי כתבתי כאן)
  • התאימו את אורך התוכן לרלוונטיות עבור השאילתה או ביטוי הליבה
  • השתמשו בביטויי הליבה בשמות קבצי המדיה, שדות ALT & TITLE
  • על-אף שאין לזה השפעה על קידום אלא השפעה על הגדלת שיעור ההקלקה (CTR) שלבו את ביטוי הליבה במטא-תיאור
  • שמרו על תוכן קריא ועל-ידי כך נגיש יותר לקהל היעד

 

טכני

  • שפרו את מהירות טעינת העמוד
  • השתמשו בעיצוב רספונסיבי
  • חזקו את העמוד על-ידי בניית פרופיל קישורים אל העמוד תוך שימוש בביטוי הליבה של העמוד
  • הקטינו את גודל קבצי המדיה בעמוד
  • הוסיפו לעמוד Structured Data וסכמות, ובמידת הצורך התאימו אותו לתשובות ישירות (איך מטמיעים סכמות בעמודים עם מאפיינים חסרים?)

 

מבנה

 

off-page

בחלק זה אתייחס להמלצותיו של בריאן דין, מייסד Backlinko, יועץ קידום אתרים בזירה הבינלאומית ואחד מהבלוגרים הידועים בתחום. עולם הקישורים הוא מורכב ודרושים הרבה ניסיון וותק בתחום על מנת לרדת לעומקו של נושא זה. אתייחס ברשימה זו רק להמלצותיו החשובות ביותר:

  • העדיפו קישורים מאתרים הרלוונטיים יותר לנישה שלכם
  • וודאו שאין היסטוריה שלילי מהדומיין ממנו אתם משיגים את הקישור (כמו עונשים ופעולות ידניות על-ידי גורמים אנושיים בגוגל)
  • דאגו שהקישור יצא מתגית הטייטל של העמוד
  • נסו שהביטוי יכלל בתגית ה- H1
  • דאגו שהמאמר יהיה פיסת תכן שאכן רלוונטית לקהל היעד של הדומיין
  • שמרו על אורך תוכן המתאימה לשאילתה עליה המאמר עונה
  • שאפו שמהירות טעינת העמוד תהיה מהירה ככל הניתן
  • בקשו ממנהל האתר שגם תמונות שמפובלשות בעמוד יכילו את ביטוי הליבה הקשור לטקסט-העוגן המוציא קישור אליכם (ושתמונה זו תהיה קרובה ככל האפשר לפסקה המוציאה קישור לאתר שלכם)
  • חשדו בכל תוכן שאינו האתר שלכם, וודאו שאין בו אלמנטים העושים מניפולציה (כמו תוכן מוסתר או פרסומות המפנות לאתרים זדוניים)
  • בעת פרסום העמוד, זכרו לוודא שאין בו קישורים שבורים (רלוונטי: כלי חינמי לאיתור קישורים שבורים)
  • וודאו שהעמוד לא מוציא יותר מידי קישורים, שבתורם יקטינו את הערך שהקישור שלכם יעביר ( רלוונטי: איך תשתמשו במיץ קישורים נכון ל- SEO?)
  • ודאו שהלינק שלכם לא עובד שרשרת-קישורים (Redirect Chains) או שמועמסים על הקישור פרמטרים המחלישים את כוחו (לקריאה נוספת: האם משתנים בכתובת האתר פוגעים בדירוגים?)
  • בדקו את אמינות וסמכות הדומיין (יש לכך כלים רבים)
  • בדקו מראש שהעמוד לא ממוקם ברמה עמוקה מידי במבנה ההיררכי של האתר (וודאו שניתן להגיע לעמוד שלכם ב- 3 קליקים)
  • הקפידו לבדוק שהקישור לא מתויג שקישור ממומן או מאמר עורכים או כל תיוג שמחליש את אמינות התוכן
  • בדקו מראש שהאתר הוא אתר המתעדכן לעתים קרובות
  • חפשו מראש אתרים שיש להם שביל פירורי לחם, המעניק קישורים לכל עומק דרגות ההיררכיה באתר
  • וודאו שהדומיין לא מקבל קישורים מאתרים אחרים בעלי אופי שלילי
  • לאחר פרסום העמוד, דאגו לכל שהקישור לא תויג כ- nofollow
  • דרשו מבעל האתר שהקישור יצא ממיקום יחסית בולט במעלה העמוד

 

חשיבה הוליסטית על seo בכל ערוצי השיווק והקשר שלה לאתר עצמו

קידום אתרים אורגני לא חי בוואקום או במנותק מערוצי השיווק האחרים. לא ניתן להסביר מה זה SEO מבלי לחשוב על איך הוא משתלב במרקם הכללי של כל שאר ערוצי השיווק. SEO הוא ערוץ חשוב מאד, ועל מקדמי אתרים להבין כיצד לעשות את החיבור הנכון בינו לבין שאר הערוצים האחרים כדי ליצר הלימה ושפה מרקטיאלית העולה בקנה אחד עם האסטרטגיה השיווקית של אתר או מותג מסוים. במאמר זה ניסיתי להסביר מה זה SEO מכמה רבדים, ואני מקווה שהצלחתי לנער את הסדינים מעל נושא שדובר בו כבר רבות, ולייצר עניין בקרב מקדמי אתרים מתחילים ומתקדמים כאחד.

 

אודות המחבר

SEO Expert at 888 Holdings

עופר לנגר, בוגר תואר שני באוניברסיטת ת"א בפקולטה לתקשורת, כיום משמש בתפקיד SEO Expert בחברת 888 אחזקות, כמי שאמון על אסטרטגיית ה- SEO של הארגון. בעבר היה VP of SEO Services ב- Angora Media Group. במסגרת תפקידו כמנהל תחום קידום אורגני, היה אחראי על קידום תאגידים כמו תנובה, דואר ישראל, תאגיד התקשורת בינת, מיטב דש, אמריקן לייזר, השף הלבן ועוד.