הנושא של קניבליזציה של מילות מפתח מעסיק מקדמי אתרים מידי פעם? האם שימוש חוזר ונשנה באותם ביטויים עשוי לגרום לאתר שלכם לקבל עונש מגוגל של הסרה מתוצאות החיפוש לאלתר? האם כל שימוש חוזר בביטויים באתר מוגדר כקניבליזציה?

הנה שאלה מרתקת שפורסמה באתר פורום המוצרים של גוגל (מקור):

“יש לי גלריית תמונות באתר (וורדפרס) עם 10 תמונות, וכל תמונה ראשית מפנה על ידי לחיצה לעוד תמונות נוספות.
לכל אחת מהתמונות הראשיות המפנות יש כותרת, הכוללת את הביטוי DSC/JPG (תכפילו זאת ב- 10) […] כל התמונות בגלרייה – הן ללא תיאור או תגית, והן מוצגות באתר רק בשם הקובץ שלהן. כאשר אני בדקתי את צפיפות מילות המפתח דרך כלי Keyword Density Checker – אלו הכמויות שכל ביטוי וביטוי מופיע בעמוד:”

Keyword Density Checker

“אני מתכנן ליצור גלרייה שהינה אף גדולה יותר עם 175 תמונות, ואני תר אחר עצה איך לנהל סוג זה של תוכן [תוכן ויזואלי, ע.ל.]?”

 

עיצוב עמוד הבית החדש

ובעל האתר למעשה שואל, האם הוא יקבל עונש מגוגל על אותה “קניבליזציה של מילות מפתח”?

כך ענה לו אחת ממובילי הדעה בקבוצה:

“עונש? לא
גוגל מבינה דברים מהסוג הזה (חשוב על כל אותם אתרי סחר אלקטרוני העושים שימוש בביטויים חוזרים ונשנים כמו: “כולל מס”, “הוסף לעגלה” ועוד.)
יחד עם זאת, מוטב שתשקול להשתמש בכותרות יותר תיאוריות, המסבירות מה מופיע בתמונה, ולא כפי שאתה נוהג כעת – רק שם הקובץ (‘DSC00515.JPG’) אותו לא הרבה אנשים יחפשו. אז, עונש לא, אבל כן פיספוס הזדמנות”

 

אז מהי בדיוק “קניבליזציה של מילות מפתח”?

כפי שהטיבה לנסח אמה מ- OnCrawl:

“קניבליזציה של מילות מפתח מתרחשת כאשר ארכיטקטורת המידע של האתר נסמכת על מילת מפתח אחת או ביטוי המופיע במספר מקומות באתר. אמנם זה יכול להתרחש בשוגג, כאשר מספר דפים כוללים את אותה מילת מפתח למשל – בכותרות, באנקורים של הקישורים, בתגי הכותרת – אלו יכולים באמת לגרום לכם בעיות עם הנחיות האיכות של גוגל. לרוב, המטרה של אסטרטגיות דיחסת מילות המפתח (keyword stuffing strategies) היא לדרג עבור מונח מסוים.”

והרחיב על כך אלה באריסביץ’ ב- Search Engine Journal:

“קניבליזציה של מילות מפתח נקראת כך מכיוון שאתה עושה “קניבליזציה” לתוצאות שלך  – אתה מפצל CTR , קישורים, תוכן והמרות (לעתים קרובות) בין שני דפים שאמורים להיות אחד. כאשר אתה עושה זאת, אינך מציג לגוגל את רוחב או עומק הידע שלך, ואינך משפר את הסמכות של האתר שלך עבור שאילתה זו. במקום זאת, אתה מבקש מגוגל לשקול את הדפים שלך אחד נגד השני ולבחור אילו מהם היא חושבת שמתאים יותר עבור מילות המפתח המתאימות ביותר. לדוגמה, אם האתר שלך מוכר נעליים, ו”נעליים” היא מילת המפתח היחידה שעליה האתר מטורגט, אתה בעצם אומר לגוגל שכל דף הוא על” נעליים”, בין אם מדובר בנעלי מטיילים, נעלי טניס, נעלי התעמלות וכו ‘.”

קניבליזציה של מילות מפתח

קניבליזציה של מילות מפתח

כפי שעולה מהתשובה שקיבל אותו בעל אתר, ביטויים החוזרים על עצמם באופן טבעי אינם מוגדרים כקניבליזציה של מילות מפתח בעיני האלגוריתם של גוגל, אמנם יש להוסיף על כך ששימוש חזרתי ולא טבעי דווקא עשוי להתפרש כקניבליזציה של מילות מפתח. דחיסה זו של מילות מפתח בעמוד מסוים, כשהיא אינה טבעית והגיונית לקורא הפשוט, לעיתים עשויה לגרום לפעולה הפוכה. האם אתם הייתם מקדישים זמן לקרוא טקסט שאתם חושבים שעבר מניפולציה טקסטואלית? אני מניח שלא. כך גם האלגוריתם של גוגל.

אודות המחבר

SEO Expert at 888 Holdings

עופר לנגר, בוגר תואר שני באוניברסיטת ת"א בפקולטה לתקשורת, כיום משמש בתפקיד SEO Expert בחברת 888 אחזקות, כמי שאמון על אסטרטגיית ה- SEO של הארגון. בעבר היה VP of SEO Services ב- Angora Media Group. במסגרת תפקידו כמנהל תחום קידום אורגני, היה אחראי על קידום תאגידים כמו תנובה, דואר ישראל, תאגיד התקשורת בינת, מיטב דש, אמריקן לייזר, השף הלבן ועוד.