עבור מי שדיי חדש בתחום Google Webmaster Hangout הן שיחות וידאו שבהן גורם בכיר בגוגל משוחח על נושאים הקשורים למנהלי אתרים ומקדמי אתרים ובכל פעם קבוצה של 100 איש יכולים להצטרף לשסן, ולשאול שאלות שקשורות לקידום אתרים בעיקר, בעוד כל מי שרוצה לצפות יכול ללא כל בעיה. בשורות הבאות אציג בפניכם את עקרי הדברים מפי ג’ון מולר, אנליסט טרנדים בכיר מטעם גוגל. רוב הנושאים ילוו בהפניות למקורות רלוונטיים. בסוף המאמר אציג את הטאץ’ האישי שלי ואיך אני רואה את פני הדברים.

חסימת סקריפטים מ- GOOGLEBOT עשויה להשפיע על יכולתו להציג דפים

חסימת סקריפטים מ- Google יכולה להשפיע על יכולתה לעבד ולהבין את פריסת הדפים. אם גוגל אינה יכולה לראות את הפריסה המלאה, היא לא תדע אם הדף ידידותי לניידים וכך גוגל תמנע מלתת לאתר שלכם דירוגים טובים יותר בעמוד תוצאת החיפוש במכשירים ניידים.

 

גוגל תקבע את מהירות הדף בהתבסס על חוויית המשתמש

עדכון המהירות של גוגל לניידים ישתמש במספר גורמים שונים כדי לקבוע את המהירות, כולל מספר פרמטרים מ- Chrome המספקים מידע על חוויית המשתמש בפועל. פירוש הדבר הוא שעליכם לבצע אופטימיזציה לאתר שלכם כך שהתפעול והפונקציונליות שלו יהיו מהירים יותר עבור המשתמשים ולא רק עבור Googlebot.

 

טענו סקריפטים לאחר פעולת העיבוד (RENDER) כדי לשפר את מהירות הדף

תשקלו להטמיע סקריפטים כך שהם יטענו רק לאחר שהדף כבר עוּבּד כדי לשפר את זמן הטעינה, במיוחד אם סקריפטים אלו נדרשים רק לשם פונקציונליות.

הערה חשובה: הרבה שואלים על ההבדל בין פעולת Fetch לבין פעולת Fetch and render בסרץ’ קונסול. להלן ההסבר:

  • אחזר – Fetch: פעולה זו מאחזרת כתובת ספציפית באתר ומציגה את תגובת ה-HTTP. לא נשלחת בקשה של משאבים משויכים בדף, כגון תמונות או סקריפטים, ולא מתבצעת הפעלה שלהם. זוהי פעולה מהירה יחסית שניתן להשתמש בה לצורך בדיקה או איתור באגים אפשריים בקישוריות או באבטחה של האתר, וכן כדי לבדוק אם הבקשה הצליחה או נכשלה.
  • אחזר ועבד – Fetch and render: פעולה המאחזרת כתובת ספציפית באתר, מציגה את תגובת HTTP וגם מעבדת את הדף בהתאם לפלטפורמה שצוינה (מחשב שולחני או סמארטפון). פעולה זו מבקשת ומפעילה את כל המשאבים בדף, כגון תמונות וסקריפטים. רק ב- Fetch and render הגוגלבוט יכול לזחול כתובות שעברו רידיירקט. השתמשו בה כדי לזהות הבדלים חזותיים בין האופן שבו Googlebot רואה את הדף שלך לבין האופן שבו המשתמש רואה את הדף.

עמודי noindex ועמודי 410 מוּסרים מהאינדקס מהר יותר מאשר עמודי 404

עמודי noindex ועמודים המחזירים קוד שגיאה 410 מוסרים מהאינדקס של גוגל בערך באותה מהירות; כמו-כן, הם מוסרים קצת יותר מהר מאשר עמודים המחזירים קוד שגיאה 404. (מאמר רלוונטי להמשך קריאה: מה הקשר בין 404 למיקומי האתר? , לחיצה תפתח את המאמר בלשונית חדשה)

 

גוגל בוחנת אפשרות לשלב גרסאות WWW וגם NON-WWW יחדיו ב- Search Console

גוגל ממליצה להוסיף גם את גרסת ה- WWW וגם את גרסת ה- NON-WWW לפלטפורמת ה- Search Console, כך תוכלו לראות את התמונה המלאה של הנתונים שלכם. גוגל בוחנת בימים אלו ממש דרכים להפוך את התהליך ההוספה של 2 הגרסאות יחד תחת הדומיין הראשי שלכם, וכך להוסיף את 2 הגרסאות באותה רשימה. זו ידיעה חדשה ומדהימה, כי עד כה תהליך ההוספה של 2 הגרסאות יחד היה משהו שדיי עצבן וגזל זמן מבעלי ומקדמי אתרים.

 

כמה פיצ’רים בחיפוש האורגני דורשים גרסת AMP מסיבות אבטחה

כמה פיצרים בחיפוש האורגני דורשים שגרסת ה- AMP תעבוד באתר שלכם בצורה תקינה, לדוגמה קרוסלת חדשות. עבור פיצ’רים אלו זה לא מספיק שתהיה לאתר שלכם גרסה ידידותית למובייל, מאחר שגוגל אינה יכולה להציג את התוכן מה- cache ב- google.com והדבר נובע מסיבות אבטחה בלבד. (שני מאמרים רלוונטיים להמשך קריאה: איך להתקין AMP ב- 30 שניות?, מגמת עלייה בכמות התוצאות החדשותיות בחיפוש האורגני. לחיצה על הקישור תפתח את המאמר בכרטיסייה חדשה)

 

גוגל שוקלת להוסיף מדד-איכות ל- Search Console

גוגל בחנה את האפשרות להוסיף מדד-איכות לתוך פלטפורמת ה- Search Console על מנת שתוכל להראות לבעלי אתרים עד כמה האתר שלהם רלוונטי בתוצאות החיפוש. עם זאת, אין זה שונה מהותית מהדרך שבה האתר שלכם כבר מדורג בתוצאות החיפוש משום שגוגל מנסה רק לשקף עד כמה האתר רלוונטי עבור כל שאילתה נתונה.

בהקשר זה ראוי לציין שזה נושא בו עוסק רבות אחד מוותיקי תחום הקידום בארץ, עמנואל הוכשטט. עמנואל תורם רבות לדיון סביב הנושא, וניתן למצוא את שיחותיו העמוקות גם בקבוצה של סרצ’י.

 

עומק העמוד (Click Depth) באתר חשוב יותר מאשר מבנה ה- URL

לגוגל אכפת מעומק העמוד (כלומר, click depth משמעו כמה לחיצות הגולש צריך לעשות על מנת להגיע לעמוד) יותר מאשר מה מבנה כתובת האתר. לדוגמה, זה לא משנה יותר מדי אם הדף הנדון הוא כמה שכבות עמוק במבנה כתובת האתר אם הוא מקושר מתוך דף הבית. במילים פשוטות:

  • יותר חשוב עומק העמוד – למשל העמוד example.co.il/category/another-folder/important-page המקושר מעמוד הבית, ומאפשר בלחיצה אחת להגיע אליו
  • פחות חשובה כתובת העמוד – למשל example.co.il/important-page, הוא אמנם רק רמה אחת בעומק הכתובת, אבל בעל האתר החביא את העמוד החשוב הזה 5 קליקים בתוך האתר וקשה מאד גם לגולשים וגם לגוגל להגיע אליו

(מאמר רלוונטי להמשך קריאה: מהם 4 השלבים בהנדסת מבנה של אתר?, לחיצה על הקישור תפתח את המאמר בכרטיסייה חדשה)

 

תקשרו תוכן חדש גבוה בארכיטקטורה של האתר

אם דף הבית שלכם חשוב במיוחד (קרי, יש לו הרבה כוח), זה עושה הבדל משמעותי עבור גוגל אם תקשרו תוכן חדש משם (או במיקום גבוה) בתוך ארכיטקטורת האתר שלכם. הרבה אתרים מטמיעים פיצ’ר של “מאמרים חדשים” או “מוצרים חדשים” על מנת לעזור לגוגל למצוא את התוכן החדש ואפילו לדחוף אותו בחיפושים.

מניסיון אישי, אני יכול לספר לכם שברגע שהטמעתי RSS FEED באתר שלי, אנשים החלו לספר לי שהם רואים מאמרים חדשים שלי בפיד הסיפורים של גוגל (Stories to read), המופיע ישר מתחת לשורת החיפוש של גוגל במכשירים ניידים (מאמר רלוונטי להמשך קריאה: איך להתשמש במיץ קישורים נכון ל- SEO?, לחיצה על הקישור תפתח את המאמר בכרטיסייה חדשה)

 

משמעות ההודעות מה- Search Console עבור אתר ה- HTTP  לאחר שעשיתם הגירה לגרסת HTTPS  משמעותן – שיש עדיין אותות המצביעים על גרסת ה- HTTP

גון מולר ממליץ ששתי הגרסאות של שני האתרים עדיין ישארו ב- Search Console. אם אתם עדיין מקבלים התראות אחרי תהליך ההגירה לגרסת ה- HTTPS  זה כנראה אומר שיש עדיין סיגנלים שנשלחים לאתר הישן (מאמר רלוונטי להמשך קריאה: דברים שאתם חייבים לדעת לפני שאתר מבצעים הגירה לאתר מאובטח!, לחיצה על הקישור תפתח את המאמר בכרטיסייה חדשה)

אני גם הייתי ממליץ לבדוק האם תגיות הקנוניקל לא במקרה מצביעות לגרסה הישנה באתר. זאת ניתן לראות על ידי תוכנות כמו Screaming Frog ובתוך Directives ניתן לבדוק אפשרות שנקראת Canonicalised.

 

שליחת בקשה מחודשת לבדיקה יכולה להיעשות דרך גם דרך גרסת ה- HTTP וגם דרך גרסת ה- HTTPS

כאשר שולחים בקשה לבחינה-מחדש זה לא באמת משנה מאיזו גרסה של ה- propery ב- Search Console אתם עושים זאת. יחד עם זאת, חשוב שתזכרו שהתראות מגוגל יכולות להישלח לשתי הגרסאות יחד או רק לאחת מהן.

 

פיצול או מיזוג אתרים יכולים לגרום לגוגל לייצב את הדירוגים שלכם בחיפוש אפילו אחרי כמה חודשים

פיצול או מיזוג אתרים עשויי לגרום לכך שלגוגל ייקח לא מעט זמן להבין ולפענח איך להציג את אתרכם בתוצאות החיפוש. ייתכן שיחלוף זמן רב עד שגוגל תעבד שינויים אלה ולא ניתן לחזות מה תהיה עמדתה הסופית במונחים של דירוגים ותנועה. הדירוגים של הגירת אתר עשויים להתייצב בחיפוש לאחר שבוע או שבועיים, ופיצול או מיזוג של אתר עשויים להימשך אפילו כמה חודשים (מאמר רלוונטי להמשך קריאה: כיצד משפיע מיזוג 2 קטגוריות על קידום האתר?, לחיצה על הקישור תפתח את המאמר בכרטיסייה חדשה)

 

KEYWORD STUFFING בדף הבית עשוי לגרום לעמוד ברמה נמוכה יותר להתעלות בדירוגו על עמוד הבית

יש מקרים שבהם גוגל עשויה לדרג דף ברמה נמוכה יותר במקום דף הבית. מצב זה עשוי לקרות במידה שגוגל מזהה שימוש ב- Keyword Stuffing בדף הבית ואינה יודעת אם הדף המקושר משם אכן רלוונטי, ובמקרה כזה ייתכן שדף ברמה נמוכה יותר ידורג גבוה יותר אפילו מעמוד הבית.

 

הגירת דומיין (מעבר לאתר חדש) עשויה לקחת זמן רב יותר במידה שלאותו דומיין יש היסטוריה בעייתית

לגוגל עשוי לקחת זמן רב יותר להבין עמודים המובילים לדומיין שעבר הגירה כאשר לדומיין החדש יש היסטוריה בעייתית, כמו לדוגמה קישורי ספאם או קישורים חשודים.

 

מה דעתי בנושא?

אחריי סשן מרתק שכזה ניסיתי למצוא את המכנה המשותף העובר כחוט השני בין כל הנושאים המגוונים אותם העלו על פני השטח בעלי האתרים ועליהם השיב ג’ון מולר. למעשה, ניתן לחזות כאן במן ריקוד טנגו צמוד. מצד אחד, בעלי אתרים מתעניינים בנושאים הקשורים לטעינה מהירה (כאמור לעיל, פיצ’רים של AMP, חסימת סקריפטים מאטים והבנת הפרמטרים שמשפיעים על מהירות האתר) והסרה של עמודים לא רלוונטים מעמוד תוצאות החיפוש. מן הצד השני, גוגל מנסה להסביר לגולשים על השבחת התוצאות באינדקס (כאמור לעיל, Keyword Stuffing ומדד הרלוונטיות). אם נשווה את גוגל לספר טלפונים (או סוג של אינדקס), אזי כמו שלבעלי האתרים יש שאיפה להיות בדירוג הגבוה ביותר, כך לגוגל חשוב לשמור על הסדר והאיכות של הספר.

מבחינה הוליסטית, גוגל היא מעין מכונה שמוזנת על ידי הגידול האינסופי של תכנים, ובעצם, הדפים שלנו – בעלי האתרים – הם סוג של User Generated Content עבור גוגל. תוכן אורגני שנוצר על ידי הקהל. וכך אנחנו ממשיכים להזין את המכונה הענקית הזו כל הזמן בדלק כדי שהיא תמשיך לפעול ולהתקיים. אינטרסים שונים, אמנם הסירה היא משותפת.

אודות המחבר

SEO Expert at 888 Holdings

עופר לנגר, בוגר תואר שני באוניברסיטת ת"א בפקולטה לתקשורת, כיום משמש בתפקיד SEO Expert בחברת 888 אחזקות, כמי שאמון על אסטרטגיית ה- SEO של הארגון. בעבר היה VP of SEO Services ב- Angora Media Group. במסגרת תפקידו כמנהל תחום קידום אורגני, היה אחראי על קידום תאגידים כמו תנובה, דואר ישראל, תאגיד התקשורת בינת, מיטב דש, אמריקן לייזר, השף הלבן ועוד.