Direct Answers: איך לגרום לאתר שלכם להופיע כתשובה ישירה בעמוד תוצאות החיפוש של גוגל? עופר לנגר 9 בנובמבר 2015 קידום אתרים 7 תגובות 3591 מאמר זה הולך להתייחס לנושא שנחשב חם מאד בעולם השיווק הדיגיטאלי בכלל ובקהילת ה- SEO בפרט – תשובות ישירות של גוגל בעמוד תוצאות החיפוש. מדובר אכן באותה תיבת טקסט, המתקבלת כפלט לשאלה שהוקלדה בשורת החיפוש, ומספקת מענה נקודתי של שורות בודדות עבור שאלה ספציפית שהגולש שאל (כאשר רק אחרי התשובה יופיעו אתרים רלוונטים לאותה שאלת-שאילתה). המאמר מבוסס על מחקר עצמאי שערכתי בנושא, ובעקבותיו כתבתי את “המדריך למטייל בגלקסיית ה- Direct Answers” שלי. תחילה אסביר מה זה בדיוק “תשובות ישירות”, אלווה זאת בהתייחסות למונחים-קשורים, אסביר מה היתרונות של שימוש בתשובות ישירות כריץ’ סניפט ובסוף אסביר איך לגרום לאתר שלכם להופיע כתשובה ישירה בעמוד תוצאות החיפוש. חשוב לי להוסיף כאן הסתייגות צנועה, ולהניח כבר עכשיו את הקלפים על השולחן: כמו כל עדכון של גוגל, תשובות ישירות בישראל עדיין לא נכנסו במלוא הכוח, בלשון המעטה. יש עוד דרך ארוכה עד שנתחיל לקבל חלק מהתשובות לשאלות שלנו. זו בדיוק הסיבה מדוע רבים מתצלומי המסך במאמר לקוחים מ- google.com ולא מישראל; אך ללא ספק, אם אלו המגמות במדינות בהן הדבר מיושם, בעתיד אותן תובנות יהיו רלוונטיות גם לישראל. ובנימה הומוריסטית, בינתיים לא הייתי שואל את גוגל: “איפה אשתי שמה את המפתחות של הבית?”, “האם משה כחלון הוא מלך ישראל?” או אפילו “האם יש לי סיכוי טוב לשרוד את החודש?” אז אחרי שקצת השתעשענו, Let’s get down to business… מה זה תשובות ישירות בגוגל? תשובות ישירות בגוגל הן קופסא של מידע המספקת מענה מיידי לשאלה ספציפית שהגולשים שואלים. השאלות נשאבות מאתרים ברי סמכא, כמו ויקיפדיה, אתרים פופולריים בתחום הרפואה, אתרים המציגים ראיות מחקריות, וכן אתרים שנחשבים פופולאריים בנישה ספציפית. התובנות הבאות מבוססות על מחקר אישי וגם על מאמר פרקטי מאד של דניאל מורגן, כפי שהופיע ב- MOZ. אגב, חשוב מאד לציין שלפניי שאתם מטריחים את עצמכם ליצור תשובות לשאלות שלהן אתם מעוניינים לספק מענה, בדקו ב- Keyword Planner של גוגל, שאכן יש אנשים שמחפשים תשובה לשאלה שלכם. קודם כל בואו נבין כמה מונחים בהם אשתמש לאורך הכתיבה. כל המונחים הללו קשורים להופעתן של התשובות הישירות בגוגל – בין אם בדרך ישירה או עקיפה. מה זה Knowledge Graph? גרף הידע הוא מאגר נתונים בו גוגל משתמשת על מנת להעשיר את התוצאות שהיא מספקת עבור שאילתות שהגולשים מקלידים. זאת היא עושה על ידי שימוש במתודולוגיה הנקראת חיפוש סמנטי. המטרה של גוגל היא בראש ובראשונה לקצר את משך הזמן שגולשים משקיעים בחיפוש מענה לשאילתה ספציפית: במקום שהגולשים יאלצו עצמם להיכנס למספר אתרים כדי להרכיב את התשובה בעצמם, גוגל מנסה לתת תשובות קונקרטיות לשאלות ספציפיות כבר מעמוד תוצאות החיפוש (SERP). גרף הידע הוצג לראשונה ב- 16 במאי 2012. מהן סכמות? סכמות הן סימון נתונים מובנה בעמודי אינטרנט בפורמטים של JSON-LD, RDFa וגם מיקרודאטה ומטרתן לסמן תוכן של אתר עם מטא-נתונים שיסבירו למנוע החיפוש במה האתר ותוכנו עוסקים. בצורה זו המידע מפוענח על ידי העכבישים של מנוע החיפוש. מה זה Rich Snippet? Rich Snippet, או בעברית “קטע עשיר”, הוא ההשלכה או התוצר של שימוש בסימון נתונים מובנה. ריץ’ סניפט גם מספק לגולשים מידע נוסף על התוכן של העמוד כבר מעמוד תוצאות החיפוש וגם מבדל את התוצאה של אתר שמשתמש בו מתוצאות אחרות ב- SERP שלא עושות בו שימוש. תשובות ישירות (Direct answers / Rich Answers) – זה טוב או רע ליהודים? המלעיזים יאמרו שלגולשים זה מצויין, אך למנהלי האתרים זו מכה קשה מתחת לחגורה. הסיבה לכך מאד הגיונית, וקשורה לרעש שעשו בזמנו לגבי שורת החיפוש של אתר מסוים הישר מה- SERP: הסברה היא שזה מקטין את הסיכוי שאנשים יכנסו לאתר מסוים החל מעמוד תוצאות החיפוש, במידה שהם כבר קיבלו מענה לשאילתה שלהם כבר מה- SERP. אך האם באמת נכון הדבר? שימו לב לדוגמה הבאה: הדוגמה הזו היא אחת מיני רבות הממחישות, כיצד גוגל חותכת את השורות במידה שתוכנה ארוך מידי מכדי להיכנס לתוך התיבה. זו דווקא בשורה טובה מאחר שזה גורם למתעניינים בתשובה המלאה להיכנס לאתר לשם קבלת מענה מעמיק יותר ובה בעת ממצב את האתר שסיפק את התשובה המלאה כאתר סמכותי יותר ממתחריו לאותה שאילתה. אז אתם בטח שואלים: האם זה באמת משפר את הטראפיק? במאמר בנושא שפורסם ב- Search Engine Land, מדווח שדווקא אתר שדורג במיקום ה- 2 לאחר וויקיפדיה הצליח להפוך לתשובה הישירה לשאלה ששואלים הגולשים: הזוי לגמריי, אבל נכון. תוצאה 2 אבל עדיין מספק מענה יותר נכון עבור הגולשים, או כך נבחר על ידי גוגל. בכל מקרה, שורת המחץ כאן ברורה: האתר רשם עלייה יפה מאד (תוכלו לקרוא עוד בלינק לפוסט לעיל) מאז שהופיע ב- Direct Answers של גוגל ישירות מה- SERP. אז איך הפטנט הזה עובד? ביל סלבסקי, מהבלוג המפורסם seobythesea.com, סיפר על הפריזמה הפטנטית של תשובות ישירות בעמודי תוצאות החיפוש. לדבריו, אנו יודעים כבר שגוגל משתמשת באתרים “סמכותיים” על מנת לחלץ את התשובות הישירות ל- SERP, וכמו-גם יודעים שגוגל משתמשת בתבניות-שאילתה כדי לחלץ את התשובות הנכונות עבור הגולשים (כמו: “מהם הסימפטומים ל…?”). אך מעבר לכך מעניין יותר לראות כיצד עובדת השיטה של חילוץ מידע מטבלאות בעלות שתי עמודות: האחת מגדירה את סוג המידע והשנייה מספקת אותו. חילוץ מידע אפשרי גם מטבלאות בהן סוג המידע מופרד באמצעות נקודותיים באופן הבא: ביל ממשיך ומפרט על שיטה נוספת לחילוץ מידע מתבניות. אך הפואנטה כאן דיי ברורה: ככל שהזמן יעבור גוגל תנסה (וכנראה גם תצליח) למפות סוגים שונים ומגוונים יותר של תבניות מהן ניתן לחלץ מידע המספק מענה לשאלות פופולאריות שגולשים ברחבי האינטרנט מקלידים. תחשבו לרגע על העתיד, בעצם מה גוגל מנסה לעשות כאן? בין אם אנו כמקדמי ומנהלי אתרים נרצה או לא, בין אם זה מקטין לנו או מגדיל לנו את ה- CTR או לא, גוגל מנסה – ותנסה יותר ויותר בשנים הקרובות – לתת תשובה מיידית לכל שאלה. עכשיו אנו רואים מענה לשאלות פשוטות יותר, אך מה הם יעשו לגבי שאלו מורכבות יותר… יהיה שווה להמשיך לעקוב ולבדוק. איך להופיע כתשובה ישירה בעמוד תוצאות החיפוש של גוגל? 1. שימו לב שהתשובה מספקת מענה רק לשאלה שנשאלה ולא לסט שאלות קשורות אחרות 2. דאגו שה- <TITLE> של העמוד יענה על השאלה שהמאמר שלכם מציע תשובה עבורה 3. וודאו שה- URL שלכם מכיל גם-כן את השאלה (ראו תמונה לעיל) 4. במידה שהתשובה לשאלה שנשאלה כרוכה בביצועם של שלבים (“איך קושרים עניבה?”), השתמשו ברשימות מסוג <ul> / <ol> . תגית ה- <ol> נועדה מקרים בהם מדובר ברשימות של פעולות סודרות, בעוד ה- <ul> נועדה למקרי בולטים (bullets) בהם סט הפעולות אינן מחייבות כרונולוגיה מסוימת. לקריאה נוספת, הנה סיכום התובנה מכנס SMX 2015. 5. שימו לב שהתשובה תהיה ממוסגרת בתגית <p>, ולא בתגית <br> 6. דחסו את התמונות שלכם (העדיפות היא שימוש בקבצים מסוג *.GIF): במקרים רבים תוכלו לראות את התמונות בעמוד תוצאות החיפוש, במידה שהן נדחסו והותאמו למטרה זו: 7. רק במידה שהדבר רלוונטי, הוסיפו קישורי הנעה לפעולה, שכן הם במקרים מסוימים יופיעו ב- SERP 8. עדיף שהתשובה שאתם מציעים תהיה ארוכה יותר, כך בסוף תוצגנה שלוש נקודות (…) – דבר שיגדיל את ה- (CTR (Click Through Rate , שכן גולשים המעוניינים לקרוא עוד יעדיפו להיכנס אל אתר המספק מענה מעמיק יותר מאשר כמה שורות בודדות של טקסט מקוטע. 9. עזרו לגוגל להבין את התוכן שלכם על ידי הסכמות המקובלות (למי שמתקשה לעשות זאת עצמאית, הנה דוגמה לאתר המציע Rich Snippet למתכונים). כמה המלצות: השתמשו במדגיש הנתונים של גוגל Schema.org או אם בא לכם אמל”ק לכל הדבר הזה – חפשו בגוגל את הריץ’ סניפט הרלוונטי אליכם עם ביטוי תבנית כמו: name of product + rich snippet 10. השיגו קישורים מאתרים אקדמאים (לא חובה, זו רק המלצה) – יש כמה אתרים בישראל, שמספקים בלוגים אקדמאים שההצטרפות אליהם היא חינמית. משם תוכלו ליצור מאמר ולהוציא קישור לאתר שלכם. פעולה זו תגדיל את החשיבות שגוגל מקצה לתשובה שלכם. אה… כן…. וגם לאחר כל המאמץ שאתם עושים, אל תתבאסו חלילה אם זו התוצאה שאתם מקבלים 🙂