אחת הבעיות הנפוצות ביותר שאיתן לקוחות חדשים מגיעים אלינו למשרד היא כאשר חברות מחליטות על עיצוב מחדש (לפעמים בעקבות מהלכי מיתוג-מחדש) של האתר שלהן. לבנות אתר זו בהחלט מלאכה לא פשוטה, אך הבעיה קשה ומורכבת יותר היא להעביר אתר ישן לאתר חדש. איך גורמים לגוגל להבין שהתוכן הוא אותו התוכן, אך רק המבנה של האתר השתנה?

בסשן האחרון של English Google Webmaster Central office-hours hangout, התייחס ג'ון מולר, לשאלה זו בהרחבה.

את אתם משנים את מבנה האתר שלכם, האם משך הזמן שייקח לגוגל לתת לאתר מיקום הוא עד הפעם הבאה שגוגל תסרוק אותו?

אם אתם משנים את המבנה הפנימי של האתר… אנחנו עושים את זה על בסיס קבוע תוך כדי התקדמות, כך שזה לא שנקפיא אתר או שנוריד את האתר מעמוד תוצאות החיפוש עד שנבין את מבנה האתר מחדש […] זה דיי מעבר זורם משלב אחד לשלב הבא […] החלק החשוב כאן הוא שבאמת חשוב שתפעלו לפי ההנחיות שלנו לבנייה מחדש (הנחיות גוגל לגבי העברה של אתר ישן לחדש, הנחיות גוגל לביצוע הפניות 301), שאתם מבצעים הפניות 301 בצורה נכונה, וזאת כדי שאנחנו נדע שהעמוד הישן הזה הועבר לעמוד החדש הזה, ושכך נדע להתייחס לכך מהצד שלנו. מידי פעם אנחנו רואים אתרים שיצרו אתר חדש שהחליף לגמריי את האתר הישן, ובמקרים הללו באמת קשה לנו להבין מה קורה כאן. מאחר שייתכן כי כל התוכן, כל כתובות ה- URL נעלמו, וכל התוכן החדש נראה שונה, כך שאנחנו צריכים ללמוד הכל מאפס.

 

 

אז יש את מה שנהוג לפי הנחיות האיכות של גוגל, ויש את מה שכדאי שאתם – כמנהלי או בעלי אתרים – תעשו בשביל עצמכם. לי יש שיטה שאני אוהב להשתמש בה כי היא עושה סדר בפני הדברים, ודואגת שאתם תמיד תהיו בשליטה על המעבר התקין של האתר. להלן מספר שלבים שכדאי לעבוד לפיהם.

איך להעביר אתר ועדיין לשמור על מיקומו בגוגל?

  1. בצעו בדיקה של מיקום האתר שלכם על הביטויים המרכזיים אותם אתם מקדמים.
  2. צרו קובץ ובו רשימה מסודרת של כל עמודי האתר (אני ממליץ על רשימת האתרים הבאה – Sitemap Generators ככלים למיפוי כל כתובות האתר)
  3. המירו קובץ זה לקובץ אקסל, והכלילו בו את העמודות הבאות:
    • כתובת ישנה
    • כתובת חדשה
    • סטטוס: בוצע, טרם בוצע
  4. על מנת לעשות העברה בצורה קלה של כל כתובות האתר הישן למבנה החדש, אני ממליץ על יצירת שורת הפקודה הבאה בקובץ htaccess:
    • Redirect 301 /old-sub http://www.newdomain.com/new-sub
    • redirect 301 – הפקודה המבצעת את הפנייה 301, לפי כל כתובת ישנה תופנה לכתובת חדשה
    • /old-sub – זו כתובת יחסית, שכן היא מסבירה למנוע החיפוש שלא רק יבצע הפנייה מהדומיין הישן לחדש, אלא שגם תת-התקייה שלאחר שם הדומיין הישן השתנתה
    • הכתובת החדשה – זה המבנה החדש של הדומיין אליו יש להעביר את הכוח (Link Juice), וזו התת-תקייה החדשה שתבוא במקום old-sub
  5. כעת יש לבצע בדיקה שכל העמודים הועברו בצורה תקינה. גם כאן יש 2 מצבים:
    • אתר קטן יחסית – בדיקה שכל עמודי האתר הועברו בצורה תקינה ומופנים לכתובת החדשה בלי בעיות (ממליץ על תוסף Redirect Path של גוגל כרום)
    • אתר עם אלפי כתובות – ראשית בדקו את העמודים שמקבלים הכי הרבה טראפיק, ולאחר מכן תוכלו לבדוק בכל קטגוריה מספר עמודים רנדומליים. ההנחה היא שאם המספר עמודים הועברו בצורה תקינה מקטגוריה ספציפית, כך יהיה לגבי כל העמודים.
  6. בצעו בדיקה מחודשת למיקומי האתר על אותם ביטויים שבדקתם בהתחלה (לפחות אחרי שבועיים מעת סיום העברת האתר). וודאו ששום דבר לא השתנה בצורה דרסטית.

מניסיון, העברה של אתר תמיד נידונה לשינויים. אפילו שינויים עיצוביים משפיעים על מיקומים. המטרה של סט הפעולות הסדורות לעיל היא למזער את הפגיעה במיקומים. לעתים ניתן בהחלט לראות שינויים לטובה. אך לרוב, ניתן להסביר שינויים אלו על ידי פעולות אופטימיזציה חיוניות שבוצעו בתוך העמוד (On Page Optimization).

אחד הדברים הכי מרתקים בעיני במלאכת קידום אתרים היא לא רק לבצע את הפעולות הטכניות שנותנות מענה לבעיה קיימת, אלא היכולת לפרק כל משימה לסט של פעולות סדורות ומאורגנות. כך גם תוכלו לעקוב אחרי השלבים שביצעתם בעתיד, וגם להבין את התמונה השלמה.

אם יש לכם שאלות נוספות לגבי Site Restructuring, אשמח שתכתבו אותן כאן למטה ואתייחס לכל אחת מהן.

אודות המחבר

SEO Expert at 888 Holdings

עופר לנגר, בוגר תואר שני באוניברסיטת ת"א בפקולטה לתקשורת, כיום משמש בתפקיד SEO Expert בחברת 888 אחזקות, כמי שאמון על אסטרטגיית ה- SEO של הארגון. בעבר היה VP of SEO Services ב- Angora Media Group. במסגרת תפקידו כמנהל תחום קידום אורגני, היה אחראי על קידום תאגידים כמו תנובה, דואר ישראל, תאגיד התקשורת בינת, מיטב דש, אמריקן לייזר, השף הלבן ועוד.