במאמר זה אסקור את ממצאיו של מחקר שביצעתי בשבועות האחרונים. במחקר סקרתי את הנושאים הבולטים שעלו מתוך כתבות שפרסמה גוגל בבלוג Webmaster Central Blog. בלוג זה הוא המקור המרכזי שבו גוגל מפרסמת הנחיות איכות, פיצ'רים בולטים שהיא מפתחת, סקירה של אירועים מובילים להם היא נותנת חסות ועוד נושאים שחשוב לה לקדם. או כמו שגוגל מצהירה בעמוד הבית: "חדשות רשמיות על זחילה ואינדוקס של אתרים עבור האינדקס של גוגל"

google webmaster central blog logo

הנחת היסוד שהובילה אותי בסקירה זו היא שנושאים שלגוגל היה חשוב לקדם דרך הבלוג הם הנושאים שחשוב לה לקדם בקרב בעלי אתרים ומקדמי אתרים; או במילים אחרות, הנושאים המרכזיים שחשוב היה לגוגל להדגיש בשנת 2016 הם גם הנושאים שיהיה חשוב לה לקדם בשנת 2017. זו גם הסיבה שבחרתי במאמר זה להתמקד רק בטרנדים החמים ביותר לשנה החדשה.

 

תקציר אופן ביצוע המחקר

המחקר כלל ניתוח של כל 37 הכתבות אותן פרסמה גוגל בשנת 2016. שיטת המחקר היא זיהוי נושא מרכזי (התמה) אשר בלט לאורך המאמר וקטלוג באמצעות תיוג-תמטי. מגבלת המחקר המרכזית היא היקפו, כלומר, מאחר שהמחקר מתפרס על-פני שדה מחקר מצומצם הדבר יקשה על הסקת מסקנה נחרצת באשר למגמות עתידיות. מגבלת מחקר נוספת היא, שלעיתים מאמר אחד הכיל כמה נושאים, ונאלצתי לחלץ בצורה סובייקטיבית נושא מרכזי אחד. לכן כאשר אציג את המסקנה הסופית, אהיה חייב לסייגה בהתאם למגבלות המחקר. כדי לתת תוקף נוסף לממצאים, אבצע מחקר המשך שיבחן את אופן הסיקור של אחד מערוצי החדשות המובילים ואעמיד במרכזו את השאלה: כיצד סיקר אותו ערוץ חדשות מוביל (בעולם הקידום האורגני) את החידושים של גוגל בתחום.

 

כדי לחלץ את התיוג התמטי (להבין מהן הקטגוריות השונות), קראתי את כל המאמרים שגוגל פרסמה בשנת 2016, וזיהיתי נושאים מרכזיים שעלו. להלן הנושאים המרכזיים:

  • עדכונים – עדכונים ושדרוגים באלגו של גוגל: פנדה, פינגווין וכדומה.
  • מובייל – כל מה שקשורת למובייל, אבל אינו מתוייג כשייך לפרוייקט ה- AMP
  • מהירות (AMP) – אי-אפשר היה לאחד בין הקטגוריה הזו לקטגוריית המובייל, אך מאחר שסמנטית ההתייחסות לפרוייקט ה- AMP הייתה קשורה ברוב רובה למהירות, ולכן החלטתי להפריד זאת לקטגוריה מובחנת.
  • סכמות – שיפורים לאופן שבו גוגל מציגה נראות של תוצאות בעמוד תוצאות החיפוש
  • אבטחה וספאם – גלישה בטוחה, HTTPS ועוד.
  • הנחיות איכות – בסופו של דבר כמעט בכל מאמר היו הנחיות איכות (גם אם בצורה עקיפה), אך מאמרים שתוייגו בקטגוריה זו אלו מאמרים שהנחיות לבעלי אתרים היו היו עיקרם (למשל, מאמרים בסגנון how to…)
  • נושאים כלליים – תקצירי כנסים, הסבר על שינויים בבלוג. מאמרים שמפאת הזווית הרחבה שלהם, היה קשה לאגד אותם תחת נושא מובחן.

 

תוצאות

*לחצו על התמונה להגדלת הגרף*

SEO-TRENDS-2017

מסכימה כמותנית של כמות הידיעות החדשותיות עולה כי העיסוק בשיפור מהירות האתר (ובפרט פרויקט ה- AMP) הוביל עם 27.03%, אחר-כך מובייל עם 18.92%, אבטחה וספאם – 16.22%, קונסולת החיפוש ואנליטיקס 13.51%, סכמות  10.81%, הנחיות איכות ונושאים כלליים 5.41%, ועדכונים – 2.70%. כלומר ברשימת הנושאים שלגוגל היה הכי חשוב לעדכון: מהירות, מובייל ואבטחה. כמות הסיקורים מלמדת את צרכני התקשורת כי ככל שעולה כמות הדיווחים בנושא מסויים, כך חשיבותו רבה יותר בעיני הגוף המסקר (במקרה זה – גוגל).

 

מהירות

פרויקט ה- AMP, שבא לענות על צורך גדל והולך בהאצת עמודים הנטענים דרך המובייל, היה בראש מעיינה של גוגל. העיסוק הרב בפרויקט הדגל של גוגל, שיש שיאמרו כי הוא בה לספק מלחמת-נגד לפיצ'ר של פייסבוק – Instant Article, מסביר עד כמה חשוב לגוגל להדביק את הפער מול פייסבוק ולהציע אלטרנטיבה טובה ומהירה יותר.

 

Facabook Instant Articles

 

וככל שיש סיקור נרחב יותר על נושא מסוים, כך גוגל מדגישה בפני צרכני החדשות את החשיבות של אותו נושא. בין אם היה זה בינואר השנה, שגוגל פרסמה מאמרים כמו "AMP error report preview in Search Console", שדוחפים את המעקב אחר תוצאות ה- AMP בתוך קונסולת החיפוש; ובין אם היו אלה מאמרים המסבירים איך להפוך את התוכן של בעלי אתרים ליותר מושך וקליקבילי מעמוד תוצאות החיפוש (SERP), כמו "AMP your content – A Preview of AMP'ed results in Search".

Accelerated Mobile Pages
באמצע ספטמבר גוגל כבר החלה לדחוף נושאים כמו זיהוי בעיות ואופטימיזציה לעמודי AMP דרך מאמרים כמו "How to best evaluate issues with your Accelerated Mobile Pages", והחלה להדגיש את הצורך שלה להקשיב לקהילת הקוראים שלה על ידי מאמרים כמו "Webmaster Forums Top AMP Questions". כלומר השנה, הבלוג היווה מעין פלטפורמה חינוכית שהחלה מדחיפת מאמרים המדגישים את הפיצ'רים של גוגל הקשורים לפרויקט ה- AMP, הסבר חוזר ונשנה על היתרונות של הפרויקט עבור בעלי אתרים, מאמרי טיפים ו- Q&A של גוגל למטמיעים הנלהבים.

Accelerated Mobile Pages

 

הנושא של AMP, צובר יותר ויותר תאוצה, וגוגל מבינה שכדי לקדם זן חדש של עמודים היא תהיה חייבת לתמוך בכל הפיצ'רים (או לפחות את רובם) שקיימים בעמודי HTML רגילים, לכן מעבר לסקירות של גוגל בנושא, הייתי ממליץ לכם לעשות את ה- Extra Mile, ולהיכנס ל"מפת הדרכים" של הפרוייקט המדהים הזה. בקישור תמצאו מה התכנון של פרויקט ה- AMP לפי רבעונים, בצורה מאד אמריקאית ומפורטת להפליא.

 

מובייל

באמצע מרץ השנה גוגל הכריזה על שיפורים ושדרוגים שונים ל- User-Agent עבור ה- Googlebot, כדי שבפעולת הרינדור (rendering) גוגל תוכל להבין טוב יותר עמודים שמשתמשים בטכנולוגיות חדשות יותר. במטרה שיותר אתרים יוכלו להיות מובנים למגוון רחב של דפדפנים ויוזרים, גוגל ממליצה להשתמש ב- feature detection ו- progressive enhancement. אני מפנה אתכם לסרטון חביב שמסביר את הנושא בצורה יותר ברורה:

 

 

עמידה בהנחיות mobile friendly היה נושא שחזר על עצמו מספר פעמים במהלך השנה, וגוגל ללא ספק עשתה כברת דרך משמעותית בהציגה את הגרסה המשודרגת של הכלי לבדיקת התאמה למובייל:

 

בדיקת התאמה למובייל

 

אחד המאמרים שקיבל חשיפה וסיקור נרחב ברשתות החברתיות היה מאמרה, "Helping users easily access content on mobile", שנועד לחדד את ההמלצות לגבי "מודעות ביניים" (Interstitials), ועמודים שלא יעמדו בהנחיות יפגעו בדירוגים:

 

"To improve the mobile search experience, after January 10, 2017, pages where content is not easily accessible to a user on the transition from the mobile search results may not rank as highly."

Interstetials

 

אבל ללא ספק השינוי המשמעותי ביותר שסקרה גוגל בתחום המובייל היה השינוי חסר התקדים של Mobile-First Index – גוגל תתחיל לדרג אתרים לפי גרסת המובייל של העמוד (ולא כפי שהיה עד כה -דירוג המיקום לפי גרסת הדסקטופ).

 

הפעם אפנה אתכם למאמר מצויין בו סוקרת, ג'ניפר סלאג, את כל העדכונים של גוגל בנושא Mobile First Index על-פני כ- 20 פרקים.

 

אבטחה

יחסית בתחילת השנה גוגל פרסמה מאמר שמטרתו להסביר קצת יותר על "Safe Browsing protection" – שנועד להגן על בעלי אתרים ומשתמשים בכלל על טקטיקות זדוניות לביצוע Social Engineering. הנה כמה דוגמאות מעניינות:

 

במאמר זה לראשונה גוגל הצהירה שתוכן יחשב ככזה המנסה לבצע Social Engineering כשהוא:

  • מעמיד פנים, או יוצר מראית עין של ישות אמינה – כמו המכשיר שלכם או הדפדפן או כאתר בפני עצמו
  • מנסה לשטות בכם לבצע פעולה שהייתם מבצעים רק עבור ישות אמינה – כמו לשתף סיסמה או להתקשר למוקד תמיכה

graph

 

ללא ספק, 2016, הייתה שנה שבה האקרים וספאמרים העלו הילוך, וגוגל מהצד שלה ניסתה לספק את מלוא האינפורמציה לבעלי אתרים במטרה להילחם – או לפחות להגביר את המודעות ללוחמה – בספאמרים ברחבי הרשת. כך לדוגמה, באפריל השנה, גוגל פרסמה מאמר מעניין ובו נתון מזעזע, שמידי שבוע למעלה מ- 10,000,000 גולשים נתקלים באתרים פוגעניים המכילים תכנות זדוניות ושיטות שונות השואפות לשטות ולרמות את הגולשים שלהם. בעקבות זאת פרסמה גוגל במאמר, 3 דרכים שנועדו לעזור לבעלי אתרים להתמודד עם המצב העגום; ושיתפה במאמר נוסף את הדרכים בהן היא השתמשה על מנת להילחם ב- webspam בשנת 2015; ובתחילת נובמבר המשיכה לדחוף בעלי אתרים להשתמש ב- HTTPS כפתרון להגברת האבטחה באתר שלהם:

 

"As the remainder of the web transitions to HTTPS, we’ll continue working to ensure that migrating to HTTPS is a no-brainer, providing business benefit beyond increased security."

 

מסקנות

סקרתי את 3 המגמות המרכזיות עליהן הקפידה גוגל לכתוב הכי הרבה – מהירות, מובייל ואבטחה. אלו, כך נראה, גם המגמות שייתכן שיכתיבו את הטון בשנה הקרובה. מהירות, או במילים אחרות "פרויקט ה- AMP" הוא הלהיט הכי חם בארון התקליטים של גוגל. מהירות קובעת את כללי המשחק בעידן החדש – היא מכתיבה דירוגים של אתר, היא משפרת את חוויית הגלישה והיא הכלי המרכזי במשחק הפוליטי בין גוגל לבין היריבה של פייסבוק. מהירות, כאמור, היוותה כמעט 30% מהנושאים שעליהן כתבה גוגל בשנה האחרונה, וכמות העדכונים המסחררת שפרויקט ה- AMP עובר (ממליץ לכם להתעדכן גם בקטגוריית החדשות של הפרויקט) מסביר בדיוק את האתגר שעובר על גוגל. האתגר הזה הוא לנסות להדביק את הפער ולייצר עמוד AMPHTML שמתנהג בדיוק כמו עמוד HTML רגיל – רק הרבה יותר מהר: עוד פיצ'רים, עוד יכולות מעקב מתקדמות, לשרת כמה שיותר ערוצי שיווק, להקל על עוד ועוד מערכות ניהול תוכן בהטמעה ולמצוא עוד דרכים טכנולוגיות להפחית את זמן הטעינה. 

ככל שהזמן עובר, גולשים רואים יותר ויותר תוצאות המלוות באייקון  המופיע גם בתוצאות האורגניות וגם בקרוסלת המאמרים. כרגע, גוגל עדיין בשלבים ניסיוניים ולכן היא מעניקה בולטות מרכזית לתופעה החדשה. יש בכך היגיון – היא צועקת בכל הכוח לעבר הגולשים – הנה יש כאן שחקן חדש והוא כאן כדי להישאר. אם טרם הטמעתם את הטרנד החדש – הנה מאמר שכתבתי בנושא המסביר "איך להתקין AMP ב- 30 שניות?"

 

אם אתם מרגישים שהמחקר שלי תרם לכם, ועשוי לעזור גם לחבריכם – אני אשמח אם תשתפו ותעשירו גם את הידע של אחרים.

 

אודות המחבר

SEO Expert at 888 Holdings

עופר לנגר, בוגר תואר שני באוניברסיטת ת"א בפקולטה לתקשורת, כיום משמש בתפקיד SEO Expert בחברת 888 אחזקות, כמי שאמון על אסטרטגיית ה- SEO של הארגון. בעבר היה VP of SEO Services ב- Angora Media Group. במסגרת תפקידו כמנהל תחום קידום אורגני, היה אחראי על קידום תאגידים כמו תנובה, דואר ישראל, תאגיד התקשורת בינת, מיטב דש, אמריקן לייזר, השף הלבן ועוד.