המאמר הזה התחיל משאלה שהתחבטתי בה בשבועות האחרונים… מי שמכיר אותי טוב, יודע שאני ממש אוהב את עולם ה- Knowledge Graph, סכמות והאופן שבו גוגל מחברת פרטי מידע שונים ומציגה אותם בצורה אלגנטית בעמוד תוצאות החיפוש (רק בשבוע האחרון שחררתי גרסת בטא ל- Schema Generator שפיתחתי ב- JS). הכי קל זה להכין סכמה לעמוד מסוים כאשר כל הפרמטרים ישנם – יש תמונה בעמוד (המתאימה למאפיין image), יש מחיר בעמוד (המתאים למאפיין price) וכו'. אבל מה קורה כשיש לנו עמוד שלא ניתן ליישם עליו את כל המאפיינים של הסכמה?..

רק כדי ליישר קו:

"סכמות הינן סטים של "סוגים", כאשר כל אחת מהן משויכת לסט של מאפיינים. הסוגים הללו מסודרים לפי היררכיה. מילון הליבה [של schema.org, ע.ל.] מכיל כיום 571 סוגים, 832 מאפיינים ו- 114 ערכי ספירה (Enumeration values)."

הסוגים הפופולאריים:

  • CreativeWork, Book, Movie, MusicRecording, Recipe, TVSeries
  • AudioObject, ImageObject, VideoObject
  • Event
  • MedicalEntity
  • Organization
  • Person
  • Place, LocalBusiness, Restaurant …
  • Product, Offer, AggregateOffer
  • Review, AggregateRating
  • Action

הסוגיה העומדת על הפרק: מה קורה כאשר יש לכם אתר שעומד בחלק מהקריטריונים של סכמה מסוימת, אבל ב- properties החשובים ביותר אין לו כלל מה להציע? כמה דוגמאות:

  • עמוד מתכונים, אבל למתכון הזה אין תמונה
  • עמוד מוצר, שאין למוצר מחיר או דירוגים או ביקורות
  • עמוד המקדם אירוע מסוים, אבל אין לו תאריך

הדברים המוזרים הללו קורים כל הזמן. לא תמיד בגללכם, לפעמים בגלל עניינים טכניים לגמרי. הנה דוגמה שקרתה לי…

אני מקדם אתר של תאגיד בתחום המזון, ובגלל כל מיני רגולציות קורפרטיביות ועניינים פנים-ארגוניים, הלקוח שלי לא הולך להפוך בזמן הקרוב את האתר שלו לאתר סחר-אלקטרוני. מה שקורה בפועל זה מקרה מאד מעניין – יש מאות עמודי מוצרים העשירים בתוכן חיוני ותורם לגולשים, אך אין למוצרים הללו properties חשובים שהיו יכולים להוות אחלה ריץ' סניפט או תשובות ישירות בעמוד תוצאות החיפוש.

אז פניתי למקום שבו אני נועץ עם קולגות – פורום המוצרים של גוגל. למי שלא מכיר, זה אולי אחד המקורות העשירים ביותר למציאת אנשים שמשוגעים על כל פיצ'ר קטן שגוגל מוציאה. והנה התשובה שקיבלתי:

שאלה על סכמת מוצר

תרגום חופשי:

"היי עופר. כן, עדיין כדאי מאד שתסמן [על-ידי סכמות, ע.ל.] את המוצרים של החברה שלך, וכל מידע הקשור למוצר שנמצא בעמוד. תוכל להשתמש ב- schema.org/Product או schema.org/ProductModel במקרים כאלה. סימון של הצעות/מחירים/ביקורות וכדומה ניתן להשמיט [מהסכמה, ע.ל.] אולי לא תזכה בריץ' סניפט עבור המוצרים שלך בגוגל, אבל ה- structured data עדיין יוכל לסייע לך ולמנועי החיפוש."

מה שדייויד בעצם אומר כאן הוא שאמנם לא "אזכה" בריץ' סניפט בעמוד תוצאות החיפוש (כי ה- properties הכי חשובים חסרים), אבל עדיין אני אעזור למנוע החיפוש להבין טוב יותר את העמוד שעבורו אני מכין את הסכמה.

דיוויד אמנם לא ציין זאת, אך הניסיון מלמד שגוגל עושה המון שינויים באופן שבו היא מתייחסת לסכמות ובדרך בה היא מציגה בצורה טובה יותר בעמוד תוצאות החיפוש אתרים שעושים שימוש בסכמות. לכן אולי "הרווח" של הלקוח שלכם הוא לא מיידי מכל המאמץ הזה, אבל בעתיד ייתכן שגוגל תחליט להציג ב- SERP חלק מהמידע שסיפקתם לה באותה סכמה חלקית. יתרה מכך, כאשר מדובר בסכמות רוחביות (side wide schemas) זה וודאי ישתלם עוד יותר.

 

Featured Snippets & Rich Cards – חדשות

ריצ'ארס גינגראס, יזם אינטרנטי מוביל, מרצה ועיתונאי על חידושי הרשת, וכיום עובד בכיר בגוגל הרצה בכנס I/O של גוגל בחודש שעבר ותוך כדי הרצאתו התייחס לפיצ'ר חדש ב- Search Console :

search console featured snippet

 

החץ מראה את תוספת ה- AMP, אבל האופציה הנוספת היא – Featured Snippet ו- Rich Result, המופיעים מתחת ל- Search Appearances. אתרים שכיום לא עושים שימוש ב- AMP לא יראו את הפיצ'ר החדש (לעמודי מובייל מואצים) אצלם במערכת. זו מבחינתי חדשה מדהימה – גוגל תאפשר מעקב אחר נושא הסכמות שעד כה היה משהו שהיה ניתן לעקוב אחריו רק בעקיפין דרך Google Analytics. כל מי שאי-פעם פרסם מאמר על הצלחותיו בנושא של "מדידת יעילות של סכמות" עשה זאת בדרכים עקלקלות/עקיפות בלבד. מחקר שהתייחסתי אליו לאחרונה בהקשר של תשובות ישירות ("איך לגרום לאתרכם להופיע כתשובה ישירה הישר מעמוד החיפוש?") הראה שהופעתו של אתר כתשובה ישירה בעמוד תוצאות השפיע בצורה חיובית על הטראפיק של האתר:

השפעת סכמות על טראפיק

 

ציינתי את הדוגמה הזו מאחר שהיא קשורה לאתרים המשפרים את הנראות שלהם בעמוד תוצאות החיפוש, ומנהלי אתרים המעוניינים לעקוב אחר ההשפעה על הטראפיק.

כפי שאתם וודאי מבינים, עדכון ה- Featured Snippet & Rich Result עדיין לא שוחרר, ואף ייתכן כי עד שיצא העדכון הצורה שבה זה מופיע במערכת עשויה גם להשתנות. אבל מה שבטוח הוא שבגוגל מבינים עד כמה חשובה היכולת של מומחי SEO ובעלי אתרים לעקוב אחר השפעת התוצאות העשירות על הטראפיק.

הנה הרצאות המלאה:

 

 

אהבתם את המאמר? אשמח שתעזרו לי לשתף ולהפיץ את הידע.

לכל שאלה בנושא סכמות, ריץ' סניפט, גרף הידע וכל עניין אחר הקשור לקידום אתרים – תוכלו להשאיר תגובה או לשלוח טופס צור קשר ואשמח לעזור.

כי SEO עושים באהבה או לא עושים בכלל 🙂

אודות המחבר

SEO Expert at 888 Holdings

עופר לנגר, בוגר תואר שני באוניברסיטת ת"א בפקולטה לתקשורת, כיום משמש בתפקיד SEO Expert בחברת 888 אחזקות, כמי שאמון על אסטרטגיית ה- SEO של הארגון. בעבר היה VP of SEO Services ב- Angora Media Group. במסגרת תפקידו כמנהל תחום קידום אורגני, היה אחראי על קידום תאגידים כמו תנובה, דואר ישראל, תאגיד התקשורת בינת, מיטב דש, אמריקן לייזר, השף הלבן ועוד.