ג’ון מולר, אנליסט גוגל טרנדס, בשסן ההאנגאאוט האחרון (15.4.2016), ענה על 2 שאלות מאד מעניינות הקשורות זו לזו.

אם אתר נפגע מפינגווין, האם יכול להיות שהדירוגים שלו נותרו פגועים עד העדכון הבא? והאם ניתן להחזיר את המיקומים לקדמותם עד עדכון הפינגווין הבא?

“כן, אני מניח שבמידה מסוימת, אם האתר שלכם נפגע מעדכון אלגוריתם כלשהו, והאלגוריתם עדיין לא עודכן שוב, אז החלק הזה של דירוגים שלכם ככל הנראה יישאר ללא שינוי. אבל למזלנו, יש לנו הרבה מאד סיגנלים בהם אנחנו משתמשים לדירוג אתרים, כך שאין סיכוי שהאתר שלכם יישאר תקוע שם [במיקומים הפגועים, ע.ל.] לנצח עד עדכון האלגוריתם הבא. יש תמיד מקום לשינוי. גם אם עדכון אחד אומר משהו אחד עדיין יש הרבה סיגנלים שיאמרו שזה הרבה יותר טוב ממה שאתם חושבים, ואז אנחנו נדרג את האתר בהתאם […]”

האם נוכל להניח שאם יצאנו מענישה ידנית, שאנחנו צריכים לבנות מחדש את האמון בעיני גוגל, על אף שאתם אומרים שאינכם שומרים לנו טינה באלגוריתם. אם-כן, על איזו מטריקה עלינו להסתכל כדי שתעזור לנו (לבנות את האמון מחדש, ע.ל)?

“קשה לומר מה בדיוק קרה שם, אבל בכלליות אם התרחשה ענישה ידנית, אז לענישה הזו אין עוד השפעה, וכל מה שנותר זה איך שאר האלגוריתמים שלנו באים באינטראקציה עם האתר שלכם. וחלק מהאלגוריתמים הללו – ייתכן שהם בוחנים דברים דומים שהענישה הידנית גם בחנה. כך שאם ניקיתם את הבעיות משמעותית, אז לפעמים לוקח לנו זמן לקחת את השינויים שעשיתם בחשבון. וכמו שציינתי כבר קודם, זה לא שאתם נעולים במצב הבעייתי לנצח, אתם בהחלט יכולים לעבוד על האתר שלכם משמעותית, עם פחות או יותר כל דבר שאתם רוצים, כדי להראות באמת שאתרכם הוא זה שאנחנו צריכים להציג על השאילתות הרלוונטיות”

קצת רקע על עדכוני הפינגווין…

כשמדברים על עדכון הפינגווין צריך לזכור שבמהותו הוא קשור להספמה של לינקים, קישורים מאיכות נמוכה, יותר מידי קישורים עם אנקורים מדוייקים, יותר מידי החלפות קישורים בטווח זמן קצר מידי. תוכלו להמשיך לקרוא על השינויים הללו במוז, בראנק ריינג’ר, ובאלגורו); שם תוכלו לצפות בשינויים של גוגל, או אם תרצו, בתנועות הססמוגרפיות של עדכוני גוגל והענישות של הפינגווין הזועם.

הנה תקציר 3 עדכוני הפינגווין האחרונים:

  • עדכון פינגווין 2.1: 4 באוקטובר, 2013 חל עדכון דאטה (בעיקר), עדכון שהשפיע על 1% מהשאילתות.
  • עדכון פינגווין 3.0 מורחב: ב- 18 באוקטובר, 2014 חל עדכון שמאותו רגע שינה את כללי המשחק – במקום פגיעה חזקה ומשמעותית, הדובר של גוגל ציין כי מעתה ואילך יהיה מדובר בזרם של עדכונים קטנים יותר בהשפעתם.
    העדכון פגע בעיקר באתרים שהפרו את הנחיות האיכות של גוגל בנוגע לקישורים, אך עדיין מדובר בפגיעה של פחות מאחוז מבין השאילתות (0.3% מבין השאילתות בארה”ב).
  • עדכון פינגווין 3.1: 10 בדצמבר, 2014 זו הייתה אחת הפגיעות הקטנות בהמשך לאותו זרם של עדכונים קטנים יותר. לא צוינה התייחסות רשמית מגוגל כי אכן היה מדובר בעדכון רשמי.

עדכון פינגווין 4 הוא עדכון שונה במהותו, בשל העובדה שהוא עדכון בזמן אמת. מה זה בדיוק “עדכון בזמן אמת”? גארי איליס מגוגל אומר שמשמעות הדבר היא שברגע שגוגל מגלה שקישור הוסר או נדחה (disavowed) אלגוריתם הפינגווין יעבד את השינוי בזמן אמת, ואתרים יוכלו להתאושש מענישת עדכון הפינגווין הרבה יותר מהר. באותה מידה אתרים גם יוכלו להיענש הרבה יותר מהר.

 

אז מתי יוצא עדכון פינגווין 4.0 ?

ג’ון מולר אמר ב- 15 באפריל, שגוגל תכריז ברגע ש”עדכון הפינגווין לו ציפינו רבות יתחיל להתגלגל”.

לדבריו של מולר:

“אני לא יכול לתת זמן מדויק, מתנצל. אני פחות או יותר ציינתי יותר מידי תאריכים שלא עמדו בציפיות, כך שאני לא רוצה ללכת על חבל דק ולציין כרגע תאריך מדוייק. סליחה.”

כפי שג’ניפר סלאג מציינת, ייתכן שגוגל כבר ברגעים אלו ממש עורכת ניסויים מצומצמים של עדכון הפינגווין החדש.

 

איך להתאושש מעדכון פינגווין?

1. צרו רשימת קישורים המפנים לאתר שלכם

יש המון כלים מצויינים שיכולים לעזור לכם ליצור רשימה שכזו. כפי ששאלו אותי לאחר הרצאתי בכנס נקסט קייס: “האם אתה סומך על הכלים של גוגל?”, והתשובה שעניתי רלוונטית גם לכאן: “כל מקדם אתרים טוב לא סומך לעולם על כלי אחד. תמיד חשוב לעשות cross-reference ולהצליב את הנתונים מכמה כלים כדי לקבל תמונה יותר מדוייקת של פני הדברים”.

לרוב הטבלאות הללו עמוסות בנתונים, אבל הנה כמה עמודות מרכזיות שתרצו לתת עליהן את הדעת:

  • מקור מפנה – מי מוציא אליכם את הקישור?
  • טקסט עוגן – במידה שאתם מקבלים קישור טקסטואלי, מה הטקסט שמעביר אליכם את הקישור?
  • מדדי אמון (למשל: Trust Flow, Citation Flow, Domain Authority, Page Authority) – מדדים שמסבירים עד כמה מנועי החיפוש סומכים על הקישור שלכם (לדוגמה, קישור למילון המונחים של מג’סטיק)
  • סוג הקישור – תמונה, טקסט, פריים
  • עבר הפנייה – כן/לא?
  • מדד האמון הנושאי של המקור המפנה אליכם קישור – עד כמה אמין האתר שמפנה אליכם קישור בכל אחד מהתחומים? למשל, אם האתר שלכם עוסק בתחום המתכונים, תרצו לקבל קישור מאתר אחר שבתחום המזון קיבל מדד אמון גבוה; לעומת זאת, לא תרצו לקבל קישור לאתר שלכם העוסק במתכונים מאתר אחר שקיבל ציון מאד גבוה בתחום המחשבים והטכנולוגיה.

2. נתחו את הקישורים המפנים אליכם

יופי, יש לכם אחלה של רשימה איתה תוכלו לצאת לדרך. זכרו שאת העונש שלכם קיבלתם לא בגלל שעשיתם משהו טוב (זה היה חוסך לי מאמר :-)) אלא בגלל שככל הנראה יש משהו בעייתי בקישורים המפנים אליכם. עכשיו המטרה היא להבין אילו קישורים אתם מקבלים מאתרים בעייתיים. אבל זו עדיין אמירה כללית מידי, בואו רגע נבין מה לחפש בטבלה שיצרתם בסעיף הקודם:

  • קישורים מאתרים שהוגדרו כ- no-index
  • קישורים מאתרים בעלי דירוגים נמוכים
  • קישורים מאתרים שאינם קשורים לתחום בו האתר שלכם עוסק
  • קישורים מאתרים בעלי דירוגי אמון נמוכים
  • קישורים מאתרי שהינם רשתות-בלוגים
  • קישורי site-wide עם anchor text מדוייק מידי (למשל, קישורי פוטר היוצאים מביטוי או מילה בודדת)
  • קישורים מאתרים רבים ומגוונים, אך עם אותו anchor text
  • קישורים מאתרי ספריות או מפורומים (למשל קישור מפורום הכולל את ה- thread הבא: “אחלה פוסט, ממליץ לכם לבדוק את האתר שלי העוסק בנושא www.cut-the-bullshit.co.il”)

3. בדקו בצורה מסודרת את הקישורים

בשלב הזה אני הייתי מוסיף עמודה מסוג Combo-Box תחת הכותרת “סטאטוס הקישור” המכילה את 3 האפשרויות: “קישור טבעי”, “קישור לא טבעי” ומשהו באמצע – “קישור גבולי”. עמודות נוספות שהייתי מוסיף כוללות פרטי קשר של מנהלי אתרים מולם תרצו לעמוד בקשר בעתיד במידה שיש צורך בעידון הקישורים שיוצאים מהאתר שלהם אליכם; להלן העמודות:

  • שם איש הקשר
  • מייל
  • טלפון
  • שם התפקיד בארגון (היי, אצלנו תמיד אומרים: “בנתניה לא צריכים קשרים, רק פרוטקציה”, תרתי-משמע)
  • תאריך אחרון ליצירת קשר
  • הערות

4. הסירו קישורים

א. בשלב הראשון, הדרך הטובה והנכונה ביותר לעשות את זה היא בפנייה למנהלי האתרים להסרת הקישור הבעייתי. זה מאד מקובל בתעשייה.
מייל פשוט בנוסח הבא יפתור לכם את הבעיה:

היי ______,

האם תוכל בבקשה להסיר את הקישור לאתר שלי מהעמוד _______?

תודה רבה,
[שמכם]

היה כזה קשה? קצר, כן, פשוט. כנות אצלי תמיד פועלת נהדר.

אחרי שפניתם למקדמי אתרים תמשיכו לעקוב במשך כמה ימים האם אכן הם הסירו את הקישור. אגב, כלי מצויין לבדוק מסות יותר גדולות של הסרות קישורים – Majestic >> Lost –

קישורים אבודים

 

ב. בשלב השני, אם זה לא עזר, יש לפנות לכלי של גוגל לדחיית קישורים. הסבר על השימוש בכלי אפשר למצוא אצל עידן בן אור במדריך על Google Disavow Tool.

זכרו מה גוגל מציינת:

“אם אתם מאמינים שהאתר שלכם נפגע עקב קישורים באיכות נמוכה שאין לכם שליטה עליהם, תוכלו לבקש מגוגל לא להתייחס אליהם בהערכת אתרכם. אתם עדיין צריכים לעשות כל ניסיון על מנת לנקות קישורים לא טבעיים המצביעים לאתר שלכם. שימוש בכלי לדחיית קישורים בלבד אינו מספיק”

 

“קידום אתרים אורגני”, כך אני מאמין, במהותו הוא לא מניפולציה של מנועי חיפוש, אלא האומנות לקידום תחרות בין עסקים במדיה הדיגיטלית. בפרפרזה לעולם האמיתי: ברור ששני עסקים שמוכרים בגדים יחשבו כל אחד מהם שהסחורה של האחד טובה ואיכותית יותר מהסחורה של האחר; האומנות של מקדמי אתרים היא ביכולתם לגרום לבעל העסק להבליט את מרכולתו כזוּ הנותנת את המענה הטוב ביותר ממרכולתו של האחר. כאן כבר נכנס האינטגריטי שלכם באמת להאמין שאתם פועלים לאורה של האמת ושכסף הוא לא השיקול היחיד שלכם. זה כבר דיון פילוסופי שלא רלוונטי למאמר הזה, שמטרתו הייתה לתת לכם את הכלים לצאת מענישת עדכון הפינגווין. מקווה שהצלחתי קצת לעזור לכם להתמצא בנושא.

יש לכם תובנות נוספות? אולי שאלות מעניינות? אתם מוזמנים להשאיר תגובה ואענה בהקדם.

אה… וכן, גם לשתף בפייסבוק זו מצווה 😉 אולי חברים שלכם יזדקקו להמלצות הללו.

אודות הכותב

SEO Expert at 888 Holdings

עופר לנגר, בוגר תואר שני באוניברסיטת ת"א בפקולטה לתקשורת, כיום משמש בתפקיד SEO Expert בחברת 888 אחזקות, כמי שאמון על אסטרטגיית ה- SEO של הארגון. בעבר היה VP of SEO Services ב- Angora Media Group. במסגרת תפקידו כמנהל תחום קידום אורגני, היה אחראי על קידום תאגידים כמו תנובה, דואר ישראל, תאגיד התקשורת בינת, מיטב דש, אמריקן לייזר, השף הלבן ועוד.