בסשן האחרון של Google Webmaster Hangout נשאל ג'ון מולר על ההשפעה שיש למיזוג 2 קטגוריות לאחת. כלומר, במידה שיש לכם 2 קטגוריות שיש בהן התכנים דיי משיקים (למשל: "בלוג" ו-"מגזין חדשות" או באתר בריאות "מדריכים וכתבות" ו- "טיפים לירידה במשקל") וייתכן שאפילו מאמרים שונים משתי קטגוריות שונות מתחרים על אותם ביטויים – האם באמת שווה לכם לשמור על 2 הקטגוריות הללו?

*הערה: מאמר זה יותר מתאים למתחילים שנכנסים לתחום, אך גם למתקדמים הוא יכול לרענן ולחשוף את עמדתה של גוגל בנושא

מולר עונה:

"זה מאד תלוי באתר, אבל אם להזיז דברים באתר ולמזג קטגוריות על מנת לייצר עמודי קטגוריות חזקים זו אפשרות באתר שלך, אז זו יכולה להיות דרך כדי להרים דברים בזמן הזה."

 

למולר, מן הסתם, קשה היה להתחייב על שיפור במיקומים באתר, אבל הוא נגע כאן בקצה הקרחון של דבר מאד חשוב – מיזוג קטגוריות דומות עוזר לייצר אזורי תוכן חזקים יותר. כך במקום להתחרות עם כמה קטגוריות על אותם ביטויים, מיזוגן עשוי לסייע להפוך איזור אחד באתר לחזק יותר. מולר רק רומז לשיפור במיקומים – "להרים דברים".

 

אז איך מחליטים מה ראוי להפוך לקטגוריה ומה מוטב שישאר כתגית?

עמודי קטגוריה אמורים להיות איזורי תוכן ייחודיים. קרי, אין שום סיכוי שמאמר אחד עשוי להתאים לשתי קטגוריות מובחנות. הסיבות לכך הן ברורות:

  1. גולשים – על מנת להקל על הגולשים למצוא את התכנים אצלכם באתר בקלות רבה
  2. מנוע חיפוש – על מנת לעזור למנוע החיפוש להבין את חלוקת התכנים באתר שלכם, וכך לשלוף בצורה חכמה יותר את התוכן בהתאם לשאילתות חיפוש

להבדיל מתגיות בהן כל מאמר יכול פוטנציאלית להשתייך לכמה נושאים, קטגוריות הן כמו פרקים בספר. כך ביארתי את מהותן של קטגוריות בעבר במאמר שיוצג אליו הקישור בהמשך:

"סילו בעברית נקרא ממגורה – כלי המשמש להפרדה בין חומרים. בקידום אתרים, כפי שהתייחס לכך ברוס קליי, היא חלוקה מובחנת בין נושאים. כאשר מחלקים היררכית אתר, זהו שלב בלתי נמנע […] שכל מהותו לייצר הפרדה נושאית ומובחנת בין רעיונות. מבחינת הגולש, זה מקל על התמצאות באתר, מבחינת מנוע החיפוש זה יוצר טרגוט נכון יותר של נושאים." מתוך: "היררכיולוגיה וקידום אתרים: מהם 4 השלבים בהנדסת מבנה של אתר?" (לנוחיותכם, לחיצה על הקישור תפתח את המאמר בטאב נפרד)

הגדרות אלו יחדדו את ההבדל בין קטגוריות לתגיות:

"הקטגוריות נועדו לקבץ נושאים רחבים של הפוסטים שלכם. חשוב על נושאים אלה כעל נושאים כלליים או על תוכן העניינים עבור האתר שלכם. קטגוריות נועדו לעזור לזהות במה הבלוג שלכם באמת עוסק. זה יעזור לקוראים למצוא את סוג התוכן הנכון באתר שלכם. קטגוריות יוצרות היררכיה, כך תוכלו לייצר בתוכן גם קטגוריות משנה.

תגיות נועדו לספק תיאור ספציפי של המאמרים שלכם. חשבו עליהן כעל מילות המפתח של האתר שלכם. תגיות הן המיקרו-דאטה שלכם וניתן להשתמש בהן כדי לסווג את התוכן שלכם באתר לקטגוריות קטנות יותר. תגיות אינן היררכיות." (מקור)

 

דוגמה טובה להמחשת ההבדל בין שימוש בקטגריות לבין שימוש בתגיות אפשר למצוא ב- eBay. הנה דוגמה לקטגוריות בתחום הלבוש:

דוגמה לקטגוריות באי ביי

 

ייחודיותן של קטגוריות – בגדים בהכרח יכולים להיות או בגדי גברים, או בגדי נשים, או בגדי ילדים.

דוגמה לפילטרים באתר אי ביי

דוגמה אפשרית לסיווג בכתובת >> https://www.ebay.com/sch/Womens-Clothing/?Brand=Calvin-Klein

פילטרים כאמצעי לא-ייחודי לסיווג תכנים ומוצרים – המותג "קלווין קליין" הוא אינו ייחודי, שכן הוא יכול לסווג גם בגדי נשים, גם בגדי גברים וגם פוטנציאלית בגדי ילדים.

 

חשוב לזכור שכמו שציין מולר "כל מקרה לגופו". לא בכל אתר כל מיזוג של 2 קטגוריות הוא נכון בכל המקרים. מיזוג קטגוריות הוא נושא מורכב שלעיתים כרוך גם בביצוע הפניות 301 ולכן יש לשקול ביצוע מיזוג בכובד ראש תוך התייעצות עם גורם מקצועי.

 

 

 

אודות המחבר

SEO Expert at 888 Holdings

עופר לנגר, בוגר תואר שני באוניברסיטת ת"א בפקולטה לתקשורת, כיום משמש בתפקיד SEO Expert בחברת 888 אחזקות, כמי שאמון על אסטרטגיית ה- SEO של הארגון. בעבר היה VP of SEO Services ב- Angora Media Group. במסגרת תפקידו כמנהל תחום קידום אורגני, היה אחראי על קידום תאגידים כמו תנובה, דואר ישראל, תאגיד התקשורת בינת, מיטב דש, אמריקן לייזר, השף הלבן ועוד.