ספויילר: בסוף המאמר תוצג סכמת WebSite אותה פשוט תוכלו להעתיק ולהדביק באזור ה- <Head> באתרכם (עם ההתאמות הרלוונטיות לכם) לטובת הופעת גרף הידע של אתר העסק שלכם בעמוד תוצאות החיפוש.

היו לאחרונה הרבה דיבורים על הקשר בין השינוי האחרון בעמוד תוצאות החיפוש לבין גרף הידע. כפי שוודאי קראתם במקורות רבים, ואולי שמתם לב בעצמכם גוגל שינתה בשבועות האחרונים את כמות התוצאות הממומנות מ-3 ל-4. השינויים הללו, לפי גוגל, מופיעים בעיקר בחיפושים של “שאילתות רווחיות” (“highly commercial queries”). בה בעת, היא הסירה לחלוטין את התוצאות שהופיעו משמאל (בישראל). אגב, למי שעינו חדה בחיפושים מסוימים במובייל מוצגות 16 תוצאות: 3 מתוכן שייכות לקידום ממומן ומופיעות למעלה, אחריהן 10 תוצאות אורגניות, ומתחתן 3 תוצאות ממומנות. הסיבה הראשונה לכך היא כדי להרוויח יותר מכל לחיצה על 4 התוצאות הממומנות: ככל שההיצע קטן כך הרווח מכל יחידה גדל. ובפרפרזה לעולם השיווק הדיגיטלי: ככל שיש פחות תוצאות ממומנות כך הרווח מכל אחת מהמודעות אמור לגדול. הסיבה השנייה לשינויים היא שגוגל מפנה מקום לגרף הידע ולאפשרויות חדשות להצגת מוצרים לרכישה. 

למעשה, הדובר של גוגל אישר שהשינויים יהיו תקפים בכל השפות והאזורים, והמודעות הצדדיות לא יופיעו בחיפושי דסקטופ מלבד 2 מקרים היוצאים מן הכלל:

  1. תיבות PLA, שתופענה מעל או לצד תוצאות החיפוש
  2. מודעות השייכות ל- Knowledge Panel

PLA boxes

 

מאט לוסון (Matt Lawson, Managing Director, Ads Marketing at Google), העובד בגוגל הביע את דעתו על השינוי:

“לאורך זמן, מצאנו שמודעות טקסטואליות המופיעות בצד ימין היו פשוט פחות יעילות מאשר קיוונו. כלומר, משתמשים לא לחצו עליהן באותה מידה שהם לחצו על מודעות אחרות – וכאשר משתמשים לא לוחצים על דברים מסוימים אנחנו מבינים זאת כמשהו שהם לא חיפשו.”

“על-ידי הצגת פחות מודעות, חוויית החיפוש עולה בקנה אחד עם איך אנשים יוצרים מעורבות עם גוגל. ומאחר שהמודעות העליונות הן בכלליות יותר שימושיות, אנחנו מרחיבים את כמותן לטובת שאילתות יותר רווחיות”

 

אני אמשיך לאורך המאמר להשתמש בשם המוכר “גרף הידע” רק לשם הנוחות, אך בפועל השם השגור בפי כולם הוא לא ממש מדוייק. לאחרונה גארי איליס מגוגל, חידד את הנקודה הזו בטוויט ששאלה ג’ניפר סלאג (The SEM Post). מה שאנחנו רואים בעמוד תוצאות החיפוש הוא התוצר הסופי של ה- Knowledge Graph back end. כלומר, כולם מכנים זאת “גרף הידע” אך בפועל, מה שאנו רואים בעמוד תוצאות החיפוש הוא ה- Knowledge Panels.

Knowledge Panels

 

גרף הידע

גרף הידע הינו מידע עשיר הקשור לשאילתה שלרוב מוצגת לצד תוצאות החיפוש ומטרתה לספק מידע תמציתי לגבי מותג מסוים.

Google Knowledge Graph

עד היום שינוי גרף הידע היה עניין לא פשוט. הייתם יכולים להטמיע באתרכם סכמת קוד המסבירה מאיפה ניתן לקחת מידע על המותג שלכם, וגוגל הייתה יכולה להתייחס לקוד הזה ולהציג את גרף הידע של המותג שלכם. אולם באותה מידה היא הייתה יכולה גם להתעלם מהסכמה שלכם לגמרי. לדעתי, ברגע שגוגל החליטה לפנות את השטח שמשמאל (בישראל) לתוצאות החיפוש הרגילות, היה הרגע בו גם החליטה לתת יותר דגש על גרף הידע.

ההיגיון הוא מאד פשוט – יש כרגע שטח פנוי שאפשר לנצל אותו כדי לתת יותר ערך ומידע לגולשים. כלומר, שכבר מה- SERP (עמוד תוצאות החיפוש) הגולשים יוכלו לקבל את כל האינפורמציה הרלוונטית להם עבור שאילתה מסוימת. זכרו את הצהרתה של גוגל:

“מטרתה של גוגל היא לארגן את המידע בעולם על מנת להפוך אותו ליותר נגיש ושימושי ברחבי העולם.”

גרף הידע נוצר כדי לסייע לגוגל להגשים משימה זו. במהותו גרף הידע מכיל אינפורמציה על יישויות ועל מערכות היחסים בינהם, כלומר, כיום מנוע החיפוש של גוגל מסוגל להבין שאילתת חיפוש כישות מובחנת ולא רק מחרוזת של מילות מפתח. ככל שהזמן עובר, גוגל מתרחקת מחיפושים מבוססי-ביטויים וצועדת אל עבר חיפושים מבוססי-ישויות.

יותר שליטה על גרף הידע

אז מה השינוי הגדול? כיום, גוגל מעניקה יותר שליטה ל”נציגים רשמיים” של המותג, כלומר, מהיום תוכלו לעשות שינויים ועדכונים למידע המוצג בגרף הידע של המותג שלכם. זה לא אומר שהשינויים הללו יהיו מידיים או ללא בקרה של גוגל, אבל בכל זאת מדובר בצעד משמעותי בעזרה למשתמשים ולחברות להציג מידע יותר מדויק על המותג שלהם. כפי שמעדכן Greg Finn מ- Marketing Land, שינויים כמו מספר טלפון, שינוי של מנכ”ל החברה, ושינויים גיאוגרפיים – ניתן יהיה לערוך בקלות וגוגל תגרום להם להופיע ב- SERP בטווח של כ- 24 שעות כחלק מגרף הידע שלכם.

איך לבצע שינויים בגרף הידע?

היכנסו לחשבון גוגל שלכם וכמובן הגדירו עצמכם כבעלים רשמיים. כדי לעשות זאת, יש כמה שלבים שאתם חייבים לבצע:

  1. וודאו שכתובת ה- URL בכרטיסי הידע (Knowledge Cards) מתאימה לאתר הרשמי, ערוץ ה- YouTube או עמוד הגוגל+
  2. וודאו שלאתר שלכם יש חשבון ב- Search Console
  3. וודאו שאתם מחוברים לחשבון גוגל המשויך לאתר שלכם
  4. וודאו שפונקציית Web & App Activity אכן מופעלת

Web and App activity option

ברגע שאישרתם שאתם אכן הבעלים, לחצו על “האם מידע זה עדכני?” לצד המידע של גרף הידע (שרק אתם יכולים לראות), ובחרו באפשרות “הציעו שינויים”. בשלב הזה כבר תוכלו לערוך שינויים דרך עורך WYSIWYG.

הטמעת הסכמה

כפי שהבטחתי, סכמת WebSite תוצג בשורות הבאות. את הקוד קל מאד לשנות ולהתאים לצרכים של המותג שלכם. סכמת WebSite הינה סט של עמודי ווב המתייחסים לדומיין אחד. בסכמה זו ניתן להגיש למנוע החיפוש מאפיינים רבים (Properties) המספקים מידע נוסף אודות הדומיין. הסכמה כוללת מאפיין sameas המהווה ציר המחבר את כל פרטי המידע השונים, וכמו אומר למנוע החיפוש: “כל האתרים הללו קשורים אחד לשני”.

 

 

<script type=”application/ld+json”>

{

   “@context” : “http://schema.org”,

   “@type” : “WebSite”,

   “name” : “YourBrand“,

   “url” : “www.yourbrand.co.il“,

   “sameAs” :

   [

      “https://en.wikipedia.org/wiki/yourbrand“,

      “http://www.freebase.com/m/05nszm”,

      “https://www.facebook.com/yourbrand“,

      “https://www.youtube.com/user/yourbrand“,

      “https://plus.google.com/+yourbrand

   ],

   “potentialAction”:

   {

      “@type”:”SearchAction”,

      “target”:”http:\/\/www.yourbrand.co.il\/?s={search_term_string}”,

      “query-input”:”required name=search_term_string”

   }

}

</script>

לסיכום, אני רוצה להשאיר כמה כלים שימושיים אותם אניח על השולחן, ומקווה שהם יקלו עליכם להתמצא בעולם הסכמות וגרף הידע:

  • SEOChat – כלי נהדר שעוזר לייצר סכמות על-ידי הזנת הפרטים הטופס פשוט
  • Structured Data Testing Tool – אני קורא לו “בודק הסכמות”. כלי של גוגל המאפשר לכם לבדוק את תקינות הסכמות
  • Schema – האתר הרשמי, שעוזר לכם לדעת כל מאפיין על כל סכמה
  • All in On Schema.org – הפלאגין לאתרי וורדפרס שיאפשר לכם לייצר בקלות סכמות

מאחל לכולם בהצלחה בהגדלת ה- CTR !

אודות הכותב

SEO Expert at 888 Holdings

עופר לנגר, בוגר תואר שני באוניברסיטת ת"א בפקולטה לתקשורת, כיום משמש בתפקיד SEO Expert בחברת 888 אחזקות, כמי שאמון על אסטרטגיית ה- SEO של הארגון. בעבר היה VP of SEO Services ב- Angora Media Group. במסגרת תפקידו כמנהל תחום קידום אורגני, היה אחראי על קידום תאגידים כמו תנובה, דואר ישראל, תאגיד התקשורת בינת, מיטב דש, אמריקן לייזר, השף הלבן ועוד.

  • דפנה

    מאמר מצויין כרגיל! 🙂