כמה מאמרים כבר נכתבו על איך להשיג קישורים? כמה מדריכים ארוכים פורסמו המסבירים כל מה שצריך לדעת על יצירת קישורים מבלי לעבוד קשה? הרשת מלאה במאמרים כאלה – מ- guest blogging ועד widget links. אני אישית ממליץ לקרוא 2 מאמרים שבעיני שופכים אור על הנושא: (א) דניאל זריהן – מעל 40 דרכים להשיג קישורים; (ב) עידן בן אור (אצל דניאל זריהן) – איך לבנות קישורים טבעיים באופן מלאכותי? באמת, שיש מאות, אם לא אלפי, מאמרים בכל שפה שתרצו שמסבירים איך לבנות פרופיל קישורים. במאמר הזה אני מעוניין להציג את ה-טכניקה הכי טבעית והכי טובה, לדעתי, לבניית קישורים טבעיים באופן טבעי. אני ממש ארד כאן לפרטים הכי קטנים ואסביר את כל המשמעויות הטכניות, הפסיכולוגיות והבין-אישיות של השיטה הזו. חשוב לי לציין ששיטה זו מקורה בתפיסה שלי את עולם השיווק הדיגיטלי; לא רק עולם של קישורים בין אתרים אלא עולם של קשרים בין אנשים. תפיסה ששמה במרכזה את איש השיווק כמקור של ידע, אמין, סמכותי, אחד ששואף להיתפס כמוביל דעה בתחומו.

המאמר הזה מיועד בעיקר לאנשים שמעבר להשגת היתרונות המוכרים שקישורים מקנים לאתר שלהם, מעוניינים גם להפוך עצמם לבעלי סמכות בנישה שלהם. כלומר, לא רק לגרום לגוגל לחשוב שהאתר שלהם חזק על ביטוי X מסוים, אלא גם לגרום לקהל היעד שלהם להבין שהם ממש חשובים בתחום שבו האתר שלהם עוסק; הוא מיועד לאותם אנשים שחשוב להם להפוך עצמם לברי-סמכא, מובילי דעה ואמינים בתחומם. יתרה מזאת, המאמר הזה פונה לכל אלו המתלבטים (א) האם להקים מספר מצומצם של אתרי תמיכה המתפקדים כאתרי לקוח לכל דבר ועניין או (ב) מספר רב של אתרי תמיכה שסביר שיוכלו להשקיע בכל אחד מהם מעט אנרגיה ולפיכך הם בהכרח יהיו אתרי תמיכה חלשים יותר.

רוברט צ'יאלדיני, אולי החוקר והמרצה הכי מפורסם בתחום אומנות השכנוע, הציג דוגמה מרתקת שמרמזת את דעתו על עקרון הסמכות (מיד אסביר):

"הייתה נכונות לאברהם לנעוץ סכין בליבו של בנו הצעיר, מאחר שאלוהים, ללא כל הסבר ציווה עליו. אנו למדים מהסיפור הזה כי התקינות של הפעולה לא נשפטת לכאורה על פי שיקולים של חוסר רגש, נזק, חוסר צדק או סטנדרטים מוסריים רגילים, אלא (נשפטת כ-) פקודה של סמכות עליונה"

רוברט צ'יאלדיני בספרו "השפעה: הפסיכולוגיה של שכנוע" עוסק באחד העקרונות החשובים ליצירת שכנוע – עקרון הסמכות. דרך מחקרים שונים צ'יאלדיני מראה כי אנשים נוטים להקשיב לאנשים בעלי סמכות לא בגלל נכונות הדברים שהם אומרים אלא בגלל העובדה שהם נאמרו על-ידי אנשים שאחרים תופסים אותם כברי-סמכא בתחום מסוים; או כדבריו: "אנשים ילכו אחר מומחים אמינים ובעלי ידע". כך למשל, פיזיותרפיסטים מסוגלים לשכנע בצורה טובה יותר את המטופלים שלהם ליישם את המלצותיהם אם הם מציגים את תעודת ההסמכה שלהם בחדר הטיפולים (לעומת כאלה שלא עושים זאת). מעבר לכך, אנשים יטו יותר לתת כסף לאדם זר לחלוטין במידה שאותו זר לבוש ומציג עצמו כפקח (לעומת לשלם למדחן). כך לדוגמה, מתווכים בתחום הנדל"ן הצליחו להגדיל את כמות הפגישות שלהם עם לקוחות ב- 20% ואת כמות החוזים שנחתמו עם לקוחות ב- 15% רק מעצם העובדה שהם שכרו מזכירה שלפני כל שיחה חיזקה את סמכותם בעיני הלקוחות הפוטנציאליים. הנה דוגמה לתסריט שיחה שלה עם לקוח שהתקשר למשרד התיווך: "אתה מתעניין במכירות? יופי, אז תרשה לי להעביר אותך לאייל, הוא מתווך בעל 15 שנות וותק ממש באזור שבו התעניינת". מה שהמדע מראה לנו הוא שאנו צריכים לאותת (signal) לאחרים מה הופך אותנו לגורמים אמינים ובעלי סמכות בתחומנו, לפני שאנו מנסים להציג מסר שכנועי (למשל למכור מוצר באינטרנט). אז איך עקרון הסמכות קשור לקישורים אתם וודאי שואלים? כדי להבין זאת, ננסה תחילה להבין מה הבעייתיות בהסתמכות רק על קישורים במגיעים מהחלפות.

 

מה הבעיה עם החלפות קישורים?

כל הרעיון כאן הוא לא רק לייצר אין-סוף החלפות של קישורים, אלא גם למנף את עצמכם כבעלי סמכות. תחשבו לרגע כמה קשה אתם עובדים כדי לייצר החלפה אחת איכותית. אני חלילה לא אומר שהחלפות הן לא דבר חשוב, אני בעד החלפות ואוהב לעבוד מול האנשים מולם אני בקשר. למען האמת, יש קהילה ממש חיובית של אנשים סופר-מקצועיים שעוסקים בהחלפות, ועבדכם הנאמן גאה להיות חלק ממנה. אבל (!) כמה כייף וקל היה לגרום לכך שאנשים יקשרו אליכם מבלי שתצטרכו לעבוד כל-כך קשה. "למה שזה יקרה?" אתם וודאי שואלים. זה יקרה כי אתם פשוט מייצרים תוכן ממש איכותי, וגורמים לתוכן הזה להופיע בכל הערוצים השיווקיים שלכם. כפי שאתגר שפיבק וירון אחר כתבו בספרם החדש והמרתק "שיווק בעידן הדיגיטלי" (לפרטים נוספים):

  1. הגישו תמיד מסר הרלוונטי לשלושה דברים: למשתמש ומאפייניו, לבריף שלכם (המטרות) ולהקשר (הקונטקסט) בו נמצא המשתמש
  2. הביאו הצעת ערך ייחודית, שהקהל יבקש לאמץ

שני אלו חייבים להיות הבסיס לכל פעולה שתעשו, קטנה כגדולה. למעשה, זו תמצית הכל.

על אף החיוניות שיש בהחלפת הקישורים (Trust Flow, Link Juice,….), יש בהחלפה 3 בעיות מרכזיות. האחת, היא מעייפת: כל הזמן לרדוף אחרי האנשים בשביל להשיג את הקישור הבא. השנייה, היא לא מחזקת את הסמכות של בעל האתר. מנהל ה- SEO היה ויהיה תותח-על בהחלפת קישורים, אבל בעל האתר לא ממנף עצמו כבעל סמכות. כלומר, לאחר שבוצע החלפה טובה, בעל האתר לא גורם לעצמו להיות יותר פופולארי או בר-סמכא בתחום. השלישית, לרוב גם החלפות מתבצעות דרך מאמרים שנכתבו על ידי גורמים חיצוניים (חברה לכתיבת תוכן) ולכן איכות המאמרים היא פחות מקצועית; לא משהו שהייתם רצים לשתף אותו בכל הערוצים החברתיים.

איך להשיג קישורים טבעיים מאתרים סמכותיים בנישה שלכם?

א. צרו את טופס אנשי מפתח שלכם

השלב הראשון הוא בנייה של טופס (Influencers.xlsx) המאפשר לכם לעקוב אחר מובילי הדעה. החשיבות של הטופס הזה הוא בכך שהוא מאפשר לכם להבין איפה כל המשקל? אחרי איזה מוביל דעה כדאי לעקוב? לאיזה מוביל דעה מומלץ להוציא קישור (מיד אסביר מדוע אמרתי "להוציא")? האם אותו מוביל דעה בכלל מוציא קישורים בחזרה?

  1. שם מוביל הדעה
  2. תפקיד
  3. חברה
  4. מייל
  5. שלושה תחומי עיסוק מרכזיים
  6. כמות חברים בעמוד האישי
  7. כמות לייקים בעמוד העסק
  8. כמות עוקבים בטוויטר
  9. כמות קשרים בלינקדאין
  10. כמות עוקבים באינסטגרם
  11. אתר אינטרנט מרכזי
  12. מוציא קישורים לאתרי סמכות אחרים – כן/לא

אפשר, כמובן, להוסיף לטופס הזה שדות נוספים, כמו למשל: כמות שיתופים בפייסבוק, כמות שיתופים בלינקדאין, שיתופי טוויטר, סה"כ שיתופים, מדד הסמכות החברתית. אני ממליץ לכם להכנס לפרטים נוספים לכלים המרכזיים למעקב חברתי: Followerwonk, BuzzSumo. יש עוד כלים רבים וטובים. ברשימה לעיל ניסיתי לרכז את המרכיבים המרכזיים שיסייעו לכם להבין, היכן לרכז את מרב המאמצים שלכם.

אבל מאיפה מגיעים לכל אותם מובילי דעה?

הדרך הטובה ביותר להבין מאיפה מתחילים את תהליך איתור מובילי הדעה היא פשוט לשאול בגוגל/ברשת חברתית את השאלות שמעניינות אתכם באופן אישי, הקשורות קשר ישיר לנושא בו אתם מחפשים לנטוע שורשים בתחום. לדוגמה, אם אתם מרצים בתחום מסוים, חפשו קבוצות גדולות של מרצים בפייסבוק; אם אתם מובילי דעה בתחום הצילום, חפשו מובילי דעה אחרים באינסטגרם המפרסמים את יצירותיהם; אם אתם משוגעים על עולם הטכנולוגיה, החלו מחיפוש פשוט של ביטויים גנריים הקשורים לאותו עולם:

בלוג טכנולוגיה

 

משם מתחיל המחקר. אני מאמין שמי שמכיר טוב את התחום שלו, ידע לחפש הרבה יותר טוב מכל תוכנה אחרת.

 

ב. חברו את זרועות השיווק

עכשיו כשיש לכם רשימה של אנשי מפתח, זו התחלה טובה. השלב הקודם יעזור לכם להבין אל מי כדאי לקשר מתוך המאמרים והתכנים שאתם כותבים, מתוך הנחה שייתכן מאד שאותם גורמי מפתח ירצו לקשר חזרה אליכם. הדבר הזה בתורת השכנוע נקרא – עקרון ההדדיות. 

אנשים נוטים לתת כאשר הם מקבלים קודם דבר בתמורה; אנשים נוטים להיענות בחיוב לאנשים שהם מרגישים כלפיהם איזושהי מחויבות מסוימת. המחויבות הזו נוצרת בגלל שקדמה לה קבלה ראשונית של דבר-מה בחינם. במחקר אחד, שנערך במסעדה, ביקשו החוקרים ממלצרים לתת סוכריית מנטה סמוך להגשת החשבון בסוף הארוחה, והפלא ופלא – אחוז הטיפ שהמלצר קיבל עלה ב- 3%. אם לעומת זאת המלצר נתן 2 סוכריות מנטה ללקוח יחד עם הגשת החשבון הטיפ עלה ל- 14%. אם המלצר נתן רק סוכריית מנטה אחת, התרחק מהשולחן, חזר שוב ואמר ללקוחות: "עבורכם אנשים נחמדים, הנה עוד סוכריית מנטה", הטיפ למלצר עלה ב- 23% ! מה שלמעשה קרה כאן היו שני מרכיבים מאד חשובים. הראשון, פרסונליזציה – התאמת השירות במיוחד עבור הלקוח, והשני היה אי-הלימה – משהו לא צפוי שקרה והפתיע את הלקוח. שני המרכיבים הללו פעלו תחת עקרון חשוב בתורת השכנוע – עקרון ההדדיות. עקרון זה יסודו בנתינה חינמית (סוכריית מנטה), ואחר-כך בקשה בתמורה (חשבון). או בהשאלה לעולם הקישורים: נתינה חינמית (קישור שאתם מוציאים), ואחר-כך בקשה מרומזת בתמורה (מייל אישי – אפרט בהמשך).

הרחבתי מעט על המשמעויות הפסיכולוגיות של עקרון זה כדי להסביר שהשיטה הזו מעוגנת במחקר, אין כאן שום דבר שהוא מקרי. כל הפואנטה שאם תצרו תוכן איכותי, וממנו תקשרו למובילי הדעה בתחום – הם ירצו לקשר אליכם חזרה. אתם נותנים משהו בחינם, והם יתנו לכם חזרה. יד רוחצת יד.

אבל מובילי דעה הם לא פריירים. לפני שהם יוציאו אליכם קישור הם יבדקו עד כמה זה משתלם. הבעיה בכל הסיפור הזה היא שאתם לא יכולים לדעת איפה הם יחפשו אתכם – בגוגל, בטוויטר, בפייסבוק, בלינקדאין, באינסטוש,…. או בכמה מהם יחד. כשאתם מוציאים קישור למוביל דעה אחר, זה אומר משהו עליכם. אם אתם מוציאים קישור לאתר גדול וחזק, זה אומר עליכם שאתם מבינים מי השחקנים החזקים בשוק; אולי זה אומר שאתם בעצמכם בברנז'ה. בקיצור, מובילי דעה לא יוציא אליכם קישור אם זה לא יועיל להם בדרך כלשהי.

זכרו שקישור הוא משאב:

  • ברגע שאתר גדול X מוציא קישור לאתר קטן Y, הוא מעביר אליו חלק מסוים מה- Link Juice שלו; כלומר, הוא הופך את האתר הקטן ליותר חשוב ממה שהוא היה קודם.
  • ברגע שאתר גדול מסוים מוציא קישר לכל אתר שהוא, הוא "מבזבז" גם חלק מהכוח שלו. קישור תמיד מקורו בבחירה: האם להוציא גולשים מהאתר (לפחות בפוטנציאל)? ואם כן, אז לאיזה אתר לאפשר להם לצאת?

לכן, כאשר אתם מפרסמים תוכן שאתם בעצמכם כתבתם, דאגו שכל זרועות השיווק שלכם תלכנה יד ביד. שתפו אותו בכל הערוצים השיווקיים העומדים לרשותכם.

 

ג. צרו קשר עם אנשי המפתח

לאחר שפרסמתם את התוכן ודאגתם שהוא יפורסם בכל זרועות השיווק שלכם. יש לכם כעת 2 אפשרויות. האורגנית, לפיה יש להמתין שהתוכן הזה יצבור חשיפה וכמות צפיות גדולה. הממומנת, אם יש לכם תקציב PPC, דאגו לעשות Boost על מנת למשוך טראפיק ולהגדיל את כמות הצפיות לאותו מאמר. לאחר שכמות הצפיות גדלה, וכבר יש במה להתגאות, צרו קשר עם מובילי הדעה. אציג כאן את הנוסח של Neil Patel, מי שהוגדר על-ידי Forbes כאיש השיווק החזק בעולם בזירה הדיגיטלית:

נושא: קישרתי אליך ממאמר שכתבתי

תוכן:

היי (שם מוביל הדעה),

סתם חשבתי לפרגן לך: קישרתי אליך (וגם הוספתי כמה מילים טובות) בפוסט האחרון שכתבתי.
אם אתה מעוניין לקרוא אותו, הנה הלינק:

(קישור)

שתמשיך לכתוב תוכן מצויין!

(שמכם)

 

אני פשוט מעדיף פנייה יותר עממית בפייסבוק בנוסח:

מה המצב (שם מוביל הדעה לו הוצאתי קישור)? ממש אהבתי את הפוסט שלך בנושא (שם הפוסט שכתב), וגם פירגנתי לך בקישור מהמאמר האחרון שפרסמתי – (קישור רגיל, לא bit.ly)

הסיבה שאני מתעקש על קישור רגיל, היא כדי שאותו מוביל דעה יזכור את הדומיין שלי, שמקשר אליו. זה מאד חשוב להדהד את הלינק. כולם יודעים שפייסבוק הופך את הקישור למעין rich snippet ארוז יפה, אבל אני עדיין תמיד אשאיר את הדומיין בהודעה שאני כותב, כדי שאותו מוביל דעה יזכור את הדומיין שקישר אליו.

 

ד. בצעו מעקב אחר אזכורים

מאחר שלא תמיד מי שמקשר אליכם הוא בהכרח מי שהופיע בקובץ של הראשון של, אני ממליץ על יצירת קובץ חדש (Mentions.xlsx). ניתן בקלות לדעת מי קישר אליכם דרך תכנות כמו Majestic SEO. ספציפית בתכנה הזו תוכלו לראות מי קישרו אליכם ואיך קישרו אליכם דרך הטבלה הבאה:

קישורים חדשים

 

בלחיצה על אחת העמודות, המידע בטבלה שמתחת לגרף תתעדכן ותוכלו לקבל עוד פרטים על כל קישור וקישור:

  • Trust Flow של האתר המקשר,
  • העמוד/הדומיין המקשר,
  • ה- Anchor Text,
  • וכתובת העמוד הספציפי אליו קיבלתם קישור

 

חשוב להדגיש שבסופו של דבר הרווח הכי גדול שלכם הוא קשר טוב יותר עם אנשים בתעשייה, שיתוף נכון וטבעי יותר של ידע מקצועי, הימנעות ממה שמכונה בעגה המקצועית כ"אתרי מבוי סתום" (אתרים ש"מוציאים" קישורים רק לעצמם). אתם תפרגנו לאחרים, ואחרים יפרגנו לכם.

עם כל המתודולוגיה הזו, הייתם חושבים שהקשר בינה לבין "השגת קישורים טבעיים" הינו רחוק כמטחווי קשת. אומנם לי יש כלל אצבע ברור בעניין: אני תמיד בודק את מובילי הדעה, מכיר בנתונים העוזרים לי להחליט אל מי לקשר ובאיזה הקשר, אבל לא בוחר את נושאי הכתיבה שלי רק מאחר שאני יודע שכך אוכל לקשר למוביל דעה כזה או אחר. אני כותב על נושאים שחשובים בעיני לא כדי להשיג קישורים, אלא מאחר שהם מעניינים בעיני, חשובים לגולשים המבקרים באתר שלי ובראש ובראשונה מציעים ערך ייחודי שהקהל שלי יבקש לאמץ.

PEACE

LOVE

SEO

 

 

אודות המחבר

SEO Expert at 888 Holdings

עופר לנגר, בוגר תואר שני באוניברסיטת ת"א בפקולטה לתקשורת, כיום משמש בתפקיד SEO Expert בחברת 888 אחזקות, כמי שאמון על אסטרטגיית ה- SEO של הארגון. בעבר היה VP of SEO Services ב- Angora Media Group. במסגרת תפקידו כמנהל תחום קידום אורגני, היה אחראי על קידום תאגידים כמו תנובה, דואר ישראל, תאגיד התקשורת בינת, מיטב דש, אמריקן לייזר, השף הלבן ועוד.