רובכם וודאי נתקלתם לאחרונה יותר ויותר ב”תשובות ישירות” (Direct Answers) – אותה קוביית טקסט המופיעה הישר מעמוד תוצאות החיפוש עבור שאלות ספציפיות. כמוכם, גם אני נתקל ביותר ויותר דוגמאות בתקופה האחרונה. לכן סקרן אותי מאד לבדוק עד כמה מה שקורה בעולם הגדול (google.com) משפיע גם עלינו במדינתנו הקטנה בכל הנוגע לתשובות ישירות בעמוד תוצאות החיפוש; ועד כמה SEO ניתן לעשות כדי לגרום לאתר מסוים להופיע כתשובה ישירה בעמוד תוצאות החיפוש?

דוגמה לתשובה ישירה:

direct answers does god exist

קיימות הגדרות רבות הכוללות את המונחים “תשובות ישירות”, “תשובות עשירות”, “קטעי קוד מומלצים” ועוד. במחקר זה התייחסתי ל”תשובות ישירות” לפי ההגדרה הבסיסית של גוגל – כל שאלה שמקבלת תשובה חלקית או מלאה בתוצאה הראשונה מתחת לשדה החיפוש, בין אם אורגנית בין אם ממומנת, מבלי להכריח את הגולש להיכנס לאתר כדי לקבל את התשובה. לפי הגדרה זו, גם דוגמה זו תחשב לתוצאה ישירה (ב- google.co.il):

direct answer how to roll a die

שאלות ומטרת המחקר

הסקרנות הזו הבעירה בי את את הדחף לצאת להרפתקה של מחקר מרתק ובו התמקדתי בכמה שאלות מחקר:

  1. מה מידת החדירה של פיצ’ר התשובות הישירות לעמוד תוצאות החיפוש ב- google.co.il ?
  2. האם יש הבדל בהופעה של תשובות ישירות בין מובייל לדסקטופ ב- google.co.il ?
  3. מה מידת החדירה של פיצ’ר התשובות הישירות לעמוד תוצאות החיפוש ב- google.co.uk?
  4. האם יש הבדל בהופעה של תשובות ישירות בין מובייל לדסקטופ ב- google.co.uk ?
  5. מה מלמדת ההשוואה בין שתי המדינות?
  6. ועל כמה מתוך השאלות ניתן להשפיע (על ידי טכניקות SEO), כדי לגרום לאתר מסוים להופיע כתשובה ישירה לשאלה מסוימת?

direct answers UK what is seo

מטרת המחקר הייתה לראות בפועל תשובות ישירות דומות במדינות שונות; וללמוד יותר על חדירתו של פיצ’ר זה, שהפך לפופולרי מאד בשנה האחרונה לפי פרסומים של כלי תקשורת שונים שסיקרו את השינויים בתוצאות החיפוש בעיקר בארה”ב.

שיטת המחקר

הבעיה המרכזית שעמדה בפניי היא שגוגל לא ששה לשחרר כל שינוי קטן שהיא עורכת בעמוד תוצאות החיפוש, לא כל שכן כאשר מדובר בעדכון הקשור לתוצאות אורגניות. לכן הייתי חייב להסתמך על 3 מקורות מהם דליתי מידע ודרכם גיבשתי את שדה המחקר (השאלות ששאלתי בשדה החיפוש):

  1. Learn more about Rich Answers
  2. Tricks & Tips about Knowledge Graph
  3. TheSEMPost – העיתון היומי שלי, ממנו אני מתעדכן פעמים רבות על שינויים בעמוד תוצאות החיפוש

ממקורות אלו הצלחתי לדלות 50 סוגים של שאלות ישירות, שקיבלו מענה ב- google.com, ומכאן ואילך ניסיתי למצוא האם הן קיבלו מענה דומה בישראל ובאנגליה. בחרתי את אנגליה כ- benchmark למדינה מערבית שהסיכוי לקבל בה מענה לשאלות הישירות יהיה גבוה מאד, כך הנחתי.

חשוב להדגיש, שמצאתי 50 סוגים של שאלות, ולא רק 50 שאלות. לכל סוג יכולות להיות נגזרות רבות או שאלות רבות שניתן לשאול. סוגים אלו, כך אני מאמין, מהווים את מרבית הסוגים – ואולי אף את כל – הסוגים הקיימים כיום. מה שבטוח – אלו מרבית הסוגים עליהם גוגל עדכנה בעמודים הרשמיים שלה בנושא.

direct answers does god love everyone

קטגוריות המחקר

כל שאלה ישירה בכל מדינה (ישראל, אנגליה) סווגה ל- 4 קטגוריות ניתוח:

[1] קטגוריות – תיוג נושאי שהצמדתי לכל סוג של שאלה. אלו לא הוגדרו מראש, אלא הם נגזרו מתוך שדה המחקר. כלומר, הוגדרו השאלות, ורק לאחר מכאן שייכתי ואיגדתי כל קבוצת שאלות תחת המטרייה הנושאית הרלוונטית. להלן כל קטגוריות-השאלות שחולצו מתוך שדה המחקר: אירועים, בריאות, דעות, הגדרות, הדרכה, זמנים, חישובים, טלפונים, מוזיקה, מזג אוויר, מזון, מסעדות, מקומות, סדרות, ספורט, עובדות, עסקים, פונקציות, פיננסי, קולנוע, תיירות ותמונות

[2] תוצאה ישירה – בשדה זה צוין 1 כאשר הופיעה תוצאה ישירה או בדסקטופ או בנייד, כאשר לא הופיעה כלל – צוין 0

[3] מכשיר – המכשיר ממנו חיפשתי את השאלה. התוצאות קודדו בספרור של 0-3. במחקר זה התמקדתי במובייל ובדסקטופ ולכן החלטתי להוציא משדה המחקר תוצאות הכוללות טבלטים

0 – לא נייד ולא דסקטופ

1 – דסקטופ בלבד

2 – נייד בלבד

3 –  גם דסקטופ וגם נייד

[4] מקושר לאתר – בחנתי האם הופיע קישור לאתר ממנו לקוח המידע. כאשר היה ברור מהיכן מגיע המידע סומנה התוצאה ב- 1. לרוב, היה מדובר בלינק המסביר מהיכן מגיע המידע – לעיתים מתחת לתוצאה הישירה, ובמקרים אחרים לינק המקושר לעמוד הוויקיפדיה המכיל את המידע. חשוב לחדד כי קישור לאתר נחשב רק כקישור לאתר שלא שייך לגוגל. למשל, בביטוי “flights from london to new york” הופיע קישור לאתר google.co.uk/flights אך מאחר שאחת ממטרות המחקר הייתה להבין כיצד בעלי אתרים יוכלו לגרום לאתר שלהם להופיע בעמוד תוצאות החיפוש, לא החשבתי קישור לאתר של גוגל כעמוד שניתן להשפיע עליו (על-ידי טכניקות SEO).

חשוב לציין, שכחלק מבניית שדה המחקר (כאמור, השאלות ששאלתי את גוגל בעמוד החיפוש), בעיקר ב- google.co.il נדרשתי לחפש את השאילתה הכי קרובה למקבילתה האנגלית; או במילים אחרות, שאלתי את עצמי: איזו שאילתה תיתן לי בדיוק את אותה תשובה ישירה בעברית ועדיין תייצג את השאלה המדויקת באנגלית. לשם כך השינויים שהייתי מוכרח לבצע הם:

    1. התאמת נושא החיפוש לנושא פופולרי באותה מדינה. דוגמה בעברית: “אילו קבוצות שיחקו בליגת האלופות 2016?“; באנגלית שאלתי: “what teams played in UEFA Champions League 2015?“. אגב, בחרתי שנים בהתאם לשנים בהם היה משחק פופולרי שסביר שחיפושו יספק מענה. 
    2. התאמת מיקומים מחופשים למיקומים פופולריים באותה מדינה. דוגמה בעברית: “אטרקציות בתל אביב”. דוגמה באנגלית: “what are some attractions in London?
    3. ניסוח מחדש של השאילתה. כפי שניתן לראות בדוגמה הקודמת, מאחר שהשאלה “אילו אטרקציות יש בתל-אביב?” (כפי ששואלים באנגליה או בארה”ב) לא הניבה מענה, נדרשתי לקצץ את השאילתה ל-2 המרכיב הבסיסיים “אטרקציות” + “בתל-אביב”, כך שעדיין יניבו תוצאה ישירה הזהה למקבילתה באנגלית.

direct answers UK teams played uefa

 

ממצאים

מידת החדירה של תשובות ישירות - השוואה בין ישראל לאנגליה

מידת החדירה של פיצ’ר התשובות הישירות בישראל – מצאתי שב- google.co.il רק כ- 44% מכל השאלות זכו לתשובה ישירה, לעומת 90% מכלל השאלות שנשאלו ב- google.co.uk זכו לתשובה ישירה.

באשר להבדל בהופעה של תשובות ישירות בין מובייל לדסקטופ, הממצא המובהק ביותר היה שלא חלו מקרים בהם תשובה ישירה הופיעה במובייל אך לא הופיעה בדסקטופ. לעומת זאת, קרו מקרים רבים בהם תשובות ישירות הופיעו בדסקטופ אך לא הופיעו במובייל. ממצא זה הוא מפתיע מאד, שכן במיוחד מאחר שגוגל שחררה את העדכון Mobile First Index, לפיו גוגל מתחילה לדרג אתרים לפי גרסת המובייל ולא לפי גרסת הדסקטופ, ציפיתי שתופענה יותר תשובות ישירות במובייל ופחות בדסקטופ; או לכל הפחות, זהות במידת המענה של שני המכשירים.

ישראל - תשובות ישירות לפי מכשירים

בישראל כפי שניתן לראות, 56% מהשאלות לא זכו לתשובות ישירות – לא בדסקטופ ולא בנייד; 42% מהשאלות זכו לתשובות ישירות גם מהנייד וגם מהדסקטופ ורק ב- 2% מהמקרים – מהדסקטופ בלבד. 

אנגליה - תשובות ישירות לפי מכשירים

באנגליה, כפי שניתן לראות, 48% מהשאלות זכו לתשובות ישירות גם מהנייד וגם מהדסקטופ; 42% מהשאלות זכו לתשובה ישירה מהדסקטופ בלבד; ורק 10% לא קיבלו מענה בעמוד תוצאות החיפוש משני המכשירים.

בשורה התחתונה, כדי להשפיע בקידום אורגני על תוצאה מסוימת, לתשובה הישירה חייב להיות קישור לעמוד בו היא מופיעה. לכן, כחלק מקטגוריות המחקר בחנתי אילו תוצאות ישירות מקושרות לאתר ממנו לקוחה התשובה. הנה דוגמה לשאלה הקשורה לקידום אתרים, ולאתר המספק את המקור לתשובה הישירה שלה:

rich answers how to implement nofollow

מצאתי שמתוך כלל סוגי השאלות, רק 10% מן השאלות ב- google.co.il היו מקושרות לאתר, בעוד 56% מכלל סוגי השאלות ב- google.co.uk היו מקושרות לאתר ממנו לקוחה התשובה הישירה.

תשובות ישירות המקושרות לאתר - השוואה בין ישראל לאנגליה

 

לחצו על הגלרייה לצפייה בדוגמאות לתוצאות ישירות ב- google.co.il:

לחצו על הגלרייה לצפייה בדוגמאות לתוצאות ישירות ב- google.co.uk: