באוקטובר 2015 הכריזה גוגל על השקת העמודים המואצים למובייל, AMP. מהירות טעינת העמודים שופרה באמצעות כל מיני שיטות כמו תגיות HTML -ו CSS ספציפיות, הגבלות על אובייקטים כבדים (למשל, הגבלת השימוש בטפסים), בקשת HTTP אחת עבור כל העמוד, קוד ג’אווה סקריפט של צד שלישי רק דרך Sandbox Iframe, הגבלת טעינה של CSS עד 50kb, טעינה של עמודים בגרסת המטמון השולפת את העמודים הישר מהשרתים של גוגל ועוד. כמו שעידן בן אור הגדיר זאת: “גרסה דיאטטית של HTML המציגה לגולש תבנית המתוכננת לטעינה סופר מהירה מהסלולר”. יודעי דבר בגוגל מספרים שעמודי AMP יכולים להיטען פי 4 יותר מהר בממוצע ולהשתמש בפי 10 פחות נתונים מעמודי דסקטופ רגילים.

ג’ניפר סלאג ציינה ממש לאחרונה שגוגל הרחיבה את פרויקט ה- AMP לתצאות ה- Google News. לדבריה, אין זו הפתעה של ממש, שכן תוצאות ה- AMP התחילו להופיע לראשונה ב- “In the news”. כך שההופעה בחדשות גוגל היא אך מהלך טבעי לחלוטין. השינוי הזה, כמובן, מופיע בכל הפלטפורמות – Web, iOS, Android. כך נמסר מגוגל:

“אז – מה חדש? בראש העמוד, מופיעה קרוסלת AMP חדשה המלאה בכותרות חשובות ובסיפורי היום. גולשים יכולים לעיין שם בעד 14 כותרות במהירות, וללחוץ על כל מאמר שיביא אותם אל הקורא (viewer) האופטימאלי לטעינה-מהירה של מאמרי AMP. בקורא, אנשים יכולים לגלול על מנת להמשיך לקרוא סיפורים אחרים מאותה קרוסלה. בזרם החדשות הרגיל, מאמרי AMP מתוייגים באמצעות אייקון הברק. כך גולשים יוכלו לדעת שזה יהיה אפילו מהיר מהלחיצה שלהם”.

הנה סרטון שיווקי שמגיע ממחלקת הפיתוח של גוגל המסביר (ומשכנע לדעתי בצורה מוגזמת מידי) מה היתרונות של הדבר:

 

 

גוגל ציינה שכל השינויים הללו יהיו נגישים תחילה בארה”ב, אך בהמשך גם למדינות אחרות ולשפות אחרות (כרגע רק לאנגלית). בינתיים אני מאד ממליץ לכם להתקין את תוסף הוורדפרס שיוצר גרסת AMP לכל העמודים באתר שלכם (לקח לי לא יותר מ-30 שניות). זה אחלה תוסף שמתאים למי שלא אוהב להסתבך יותר מידי עם הקוד באתר שלו, הכי no-brainer שיש.

כך למשל נראית הכתובת במאמר האחרון שפרסמתי, איך להתאושש מעדכון פינגווין ב-4 שלבים:

http://www.searchi.co.il/recover-from-penguin-update-20042016/amp/

אותה כתובת כמו אתר הדסקטופ, רק של- URL מתווסף /amp

כך נראית קרוסלת המאמרים במובייל (לצערי זה עדיין לא שוחרר בארץ, אז זו כמובן דוגמה מ- EN/USA):

קרוסלת ה- AMP

 

כפי שטענו בטק ראנץ’, לא בכדי ה- AMP מגיע בסמוך ליצאתה של פייסבוק עם פיצ’ר ה- Instant Articles. יש כאן תחרות מאד ברורה מי מספק את התוכן במהירות רבה יותר לגולשים. מאז ההשקה של גוגל של הפיצ’ר החדש הקונספט צבר תאוצה בקרב גופי חדשות, חברות פרסום, פלטפורמות כמו וורדפרס, חברות אנליזה ומפתחי כלים ותוספים. על-אף כל ההמולה סביב הנושא, האם באמת כל אנשי ה- SEO מטמיעים את השינויים? מה הח’ברה מהתעשייה חושבים על השינויי החדש? האם אנשי SEO תופסים את השינוי החדש כמשהו שישפיע על הדירוגים במובייל?

 

אז מה אנשי ה- SEO חושבים על כל השינוי הזה?

ב- 22 באפריל פרסם מאט סאות’רן ב- Search Engine Journal מאמר בו הוא התייחס לנתון מעניין. מסתבר שרק 23% מאנשי ה- SEO מטמיעים AMP כחלק מאסטרטגיית עבודתם, בעוד 50% מאלו שנשאלו מאמינים ש- AMP ישפיע על הדירוגים. המחקר הזה נערך על-ידי SEO PowerSuite במטרה לנסות להבין איך אנשי התעשייה מגיבים לשינויים שגוגל מבצעת (התוצאות התייחסו לחודשיים אחרי השחרור של ה- AMP). האם אנשי SEO מודעים לשינויי הזה מספיק? המחקר ניסה למדוד את ההשפעה שאנשי המקצוע מאמינים שתהיה לשינויים שגוגל מבצעת בעמוד תוצאות החיפוש של המובייל, וכמו גם להבין אילו פעולות הם מתכננים לעשות בהתאם.

המחקר סקר 385 מקצועני קידום אתרים אורגני מארה”ב ומאירופה. קבוצת הדגימה ייצגה שילוב של אנשי SEO in-house, אלו העובדים בחברות, סוכנויות קידום אתרים ויועצי SEO חיצוניים.

 

האם אנשי SEO מודעים לשינויים?

משעשע לחשוב שכרבע מהנסקרים לא היו מודעים כלל ל- AMP. בנוסף, 75% מאנשי ה- SEO דיווחו שהם מודעים לכך, ורק 18% טענו שהם בדקו את הנושא לעומק.
אותם 75% מעניינים אותי מאד, כי רמות המודעות וההבנה של הנושא הזה שונות. מכאן עולה השאלה של אקטיביות – מה באופן כללי גורם לאנשים לעבור ממודעות לנושא מסוים אל עבר פעולות אקטיביות יותר של הטמעת השינויים? מהו השלב שבו אנשי המקצוע אומרים לעצמם: “אני לא רוצה לחכות, אלא להיות מוביל, להיות אקטיבי, לשנות ולראות את השינויים”?

 

תפיסת ההשפעה של ה- AMP

איך אנשי SEO תופסים את ההשפעה של ה-AMP על הדירוגים במובייל?

עוד מעלה המחקר כי כאמור כ- 50% מהנשאלים צופים של- AMP תהיה השפעה משמעותית על הדירוגים ב- SERP של המובייל, ו- 45% מאמינים של- AMP תהיה השפעה מתונה עד קלה על הדירוגים (31% – השפעה מתונה + 14% השפעה קלה).

תפיסת ההשפעה של AMP על הדירוגים

האם אנשי SEO מטמיעים את ה- AMP?

לפי הסקר, 23% מאנשי ה- SEO התחילו להטמיע את העמודים המואצים למובייל, 29% מתכננים להטמיע ב-6 החודשים הבאים, ו-5% לא מתכננים להטמיע זאת כלל.

האם אנשי SEO התחילו להטמיע את ה- AMP

 

המחקר מסתיים בטענה שאותם מאמצים ראשונים של השינוי הינם ביתרן יחסי. בהתחשב בעובדה שכמחצית מהנסקרים מאמינים שיהיה לשינוי של גוגל השפעה משמעותית על הדירוגים במובייל, ועוד בעובדה ש- 23% מתוכם כבר החלו להטמיע את השינוי, זה דיי הגיוני שאותם מאמצי-חידושים פרו-אקטיביים מנסים לנצל את ה- AMP כדי להקנות לעצמם יתרון יחסי על המתחרים שלהם.

האם אתם התחלתם להטמיע? או שמא העובדה ששינוי זה עדיין לא הגיע למחוזותינו, גורמת לכם לא לרתום את העגלה לפני הסוסים? ובכלל, מה דעתכם על כל הפרויקט הזה? אתם מוזמנים להגיב למטה.

אודות הכותב

SEO Expert at 888 Holdings

עופר לנגר, בוגר תואר שני באוניברסיטת ת"א בפקולטה לתקשורת, כיום משמש בתפקיד SEO Expert בחברת 888 אחזקות, כמי שאמון על אסטרטגיית ה- SEO של הארגון. בעבר היה VP of SEO Services ב- Angora Media Group. במסגרת תפקידו כמנהל תחום קידום אורגני, היה אחראי על קידום תאגידים כמו תנובה, דואר ישראל, תאגיד התקשורת בינת, מיטב דש, אמריקן לייזר, השף הלבן ועוד.

  • David

    היי עופר,כמה שאלות ברשותך:
    האם מלבד התקנת הפלאגאין יש צורך בעוד פעולות?
    כמה זמן לוקח עד שאני באמת רואה שאעמוד הופך ל-AMP?
    וכיצד אני יכול להטיל את התוסף רק לעמודים מסויימים?
    תודה

    • היי דוד,
      תודה על שהקדשת זמן בקריאת המאמר.
      להלן התשובות:
      1. לא, אין צורך בשום דבר נוסף. כל מיני הרחבות ואפשרויות נוספות בתשלום (בין אם דרך תוסף זה או אחר) הן לבחירתך. לרוב תוספי איי אם פי בתשלום מאפשרים לך לקבל קצת יותר שליטה שהתוסף החינמי לא מאפשר. למשל, שליטה על הלוגו, על נראות התבנית וכדומה, אך הם לא הכרחיים.
      2. לדעתי, אתה יכול בסרץ’ קונסול לאחזר את העמוד בגרסת האיי.אם.פי, ואז מדובר בעניין של כמה דקות. אבל אם אתה לא עושה זאת עמוד-עמוד, אז התשובה היא בקצב הסריקה של האתר שלך (חפש מאמר שכתבתי על כך בגוגל – איך לנתח את דוח הנתונים הסטטיסטיים של סריקה?)
      3. אם אין את האפשרות הזו בגרסה החינמית (בהגדרות), אז אני ממליץ לך לבדוק אם יש את האפשרות הזו בגרסה בתשלום.

      בהצלחה!

  • שלומי

    אני כבר ממתין כמה ימים ולא רואה כלום
    אצלי זה לא עובד

    • כפי שציינתי במאמר, העדכון הזה עדיין לא הגיע לארץ.
      כלומר, השינוי שאתה עושה באתר לא משפיעים על עמוד תוצאות החיפוש…רק בינתיים.
      כשהעדכון הזה יגיע לארץ – אתה וודאי תראה את השינויים גם בעמוד תוצאות החיפוש.

  • היי עופר
    אחרי שהותקן ה-AMP מתווספת לכתובת העמוד התיקייה amp.
    האם זה לא יוצר בעיית שכפול תוכן? האם צריך קנוניקל בכל אתר שעובר שדרוג ל-AMP?

    • שאלה מצויינת. התשובה היא בהחלט כן:)
      בעמוד הדסקטופ יש להוסיף
      rel=amphtml href=amp path
      ובעמוד ה- AMP יש להוסיף
      rel=canonical href=desktop path

      • עמית אדלר

        האם תוסף הוורדפרס שהצעת מבצע גם את הקנוניקל בצורה אוטומטית?

        • כן. בדקתי וזה אכן עובד. באתר הדסקטופ מתווסף קלוניקל מיוחד לאתר ה- AMP
          ובעמוד ה- AMP מתווסף קנוניקל לעמוד הדסקטופ המקורי. 30 שניות התקנה ויותר מזה לא צריך להוסיף שום דבר 🙂