נקודות חשובות מכנס ברייטון למקדמי אתרים. איזה תוכן ידורג בעידן מובייל פירסט? איך למטב את תקציב הזחילה? איך גוגל תופסת את הכלי לשלילת קישורים? האם גוגל היא זכר או נקבה? והאם קידום אתרים מת, לפי ג'ון מולר?

במאמר הזה אסכם לכם כמה נקודות שלדעתי היו החשובות ביותר בכנס הדו-שנתי BrightonSEO. אני חושב שזו הזדמנות מצויינת להגיד תודה לצוות של DeepCrawl שערכו סיכום נהדר של כל הנקודות ול- Autoritas שצילמו את הקטעים שיוצגו כאן לפניכם. לדעתי זה חשוב מאד שיש בעלי אתרים שלוקחים את סיכום האירועים האלה ברצינות ומביאים אותם לחשיפה בקרב הקהילה האיכותית של מומחי ה- SEO בארץ ובעולם. ג'ון מולר, Webmaster Trends Analyst, נשאר אחרי כנס ארוך בו נפגש עם מומחי קידום אורגני לאורך כל היום העמוס שלו, וענה על שאלות יחד עם אליידה סוליס, אחת ממובילות הדעה הגדולות ביותר בעיני, במיוחד בנושאי קידום אתרים מרובי שפות.

 

 

התוכן בגרסת המובייל של האתר יאונדקס בעידן שאחרי עדכון Mobile First Index

ג'ון הסביר שגרסאות המובייל והדסקטופ של עמוד מסוים באתר שלכם, לא יאונדקסו זו לצד זו, כאשר גוגל תמצא הבדלים בין שתי הגרסאות. עד לפני שגוגל שחררה את עדכון Mobile First Index (בקישור: הסבר על העדכון ועוד פרטים עסיסיים), גוגל הייתה בוחנת רק סיגנלים מסויימים כמו פופ-אפים וידידותיות האתר למשתמשי מובייל, ועדיין לא הייתה מאנדקסת את גרסת המובייל. כיום, בעידן שאחרי העדכון, גוגל גם בוחנת הבדלי תוכן בין שתי הגרסאות, ואם התוכן בגרסת המובייל שלכם לא יהיה זהה לתוכן בגרסת הדסקטופ, אזי גוגל תאנדקס (ותדרג) את גרסת המובייל בלבד. כך שאם יש לכם עמוד מסויים שהתוכן שלו מופיע רק בדסקטופ ולא במובייל, גוגל תאנדקס רק את גרסת המובייל. כתבתי על כך מאמר שלם ומקיף כאן: האם אתרים עם גרסאות שונות לא יעברו ל- Mobile First Index ?

 

הרחבת Search Console כך שיכלול יותר מידע על הבטים כמו שאילתות קוליות

גוגל מתכננת להרחיב את המידע שאתם מקבלים מ- Search Console. אחד הפיצ'רים האפשריים שככל הנראה יוטמע בהמשך הוא דו"ח המציג לכם יותר מידע על שאילתות קוליות (voice queries), וזאת בעיקר בעקבות דרישה הולכת וגדלה בקרב קהילת ה- SEO. בנוסף על כך, הרבה פיצ'רים נוספים יהיו קשורים ל- API ודרכי התממשקות חיצונית עם ה- Search Console. מולר מציין שלגוגל חשוב שהמידע המוצג בכלי הזה יהיה גם מאד נגיש למשתמשים פחות מנוסים (בעלי-אתרים ללא ניסיון והתמקצעות בקידום אתרים, ע.ל.), כך שגוגל לא רוצה להעמיס את הכלי הזה במידע שלא יהיה שימושי למשתמשים הפחות מנוסים. הפיצ'רים החדשים, יהיו בעלי גישת API כך שגם קהל המומחים של ה- Search Console יוכלו להשיג מידע רב-ערך מהכלי הזה, ובדרך הטובה ביותר שמתאימה לצורכיהם.

 

קובץ robots.txt הוא הנשק הגדול שלכם למיטוב תקציב הזחילה

כדי למטב (לעשות אופטימיזציה) את תקציב הזחילה, למשל באתרים עם עם עשרות אלפי עמודים, ג'ון מולר ממליץ להשתמש בקובץ ה- robots.txt. זו הדרך הטובה ביותר לתקשר לגוגל לא לזחול עמודים או אזורים מסויימים באתר שלכם. למשל, עם יש לכם יותר מידי עמודי ארכיון חסרי תוכן וכאלה שהם דומים מאד אחד לשני. קובץ זה הוא גם דרך נפלאה להניע את ה- Googlebot הרחק משטחים עתירי משאבים באתר שלכם. במצבים אחרים, ג'ון ממליץ לעשות שילוב של תגיות noindex, nofollow או שיטות אחרות למיטוב תקציב הזחילה ואיתות לגוגל על עמודים שאתם לא רוצים שהיא תזחל. כתבתי על כך מאמר מקיף כאן: איך משפיעים על תקציב הזחילה?

כלי ה- Disavow אינו הודאה באשמה וזה בסדר להשתמש בו, אולם תיקוני לינקים רגילים אינם נחוצים

הרבה פעמים תופסים בצורה לא נכונה את כלי ה- disavow כ'הודאה באשמה'. וזה ממש לא נכון, זה סך הכל כלי טכני. כלי זה הוא דרך מצויינת להתמודד עם ענישה ידנית (כאשר אנשי גוגל מענישים את האתר שלכם על פעולה מסוימת שנתפסה בעיניהם כחריגה מהנחיות האיכות של גוגל) או על מנת לוודא שהאתר שלכם אינו משוייך לפעילות מניפולטיבית להשגת קישורים שאתם מבחינים שזו מכוונת כלפי האתר שלכם (כמו קניית קישורים או רשתות בלוגים פרטיות / PBNs). ג'ון גם ממליץ לא להפוך Link Audits לדבר שבשגרה, מאחר שגוגל יודעת לזהות בעצמה לינקים בעייתיים ואף להתעלם מהם כאשר היא מזהה שהם אינם קישורים טבעיים.

 

והשאלה הכי מעניינת בעיני, שסוף-סוף תביא תשובה לוויכוח האל-מותי ביני לבין הקולגות שלי במשרד – האם להתייחס לגוגל בלשון זכר או נקבה?

גוגל אינה זכר או נקבה – אין להכניס לתבניות או לתגיות סטריאוטיפיות אנשים ומנועי חיפוש

לקראת תום מפגש שאלות-ותשובות, ג'ון סיפק תשובה מעמיקה ומלאת השראה. כאשר נשאל האם יש להתייחס אל גוגל בלשון זכר או בלשון נקבה, ג'ון השיב שגוגל יכולה להיות כל מה שתרצו שתהיה ואין זה נכון לתייג אותה או לשים אותה בתבניות, בדיוק באותו האופן שאין זה נכון לעשות זאת כלפי בני-אדם.

 

אגב, אם אתם קוראים אדוקים, כמוני, של הנחיות האיכות של גוגל, אתם תראו שגוגל בעצמה מתייחסת לעצמה בכל מסמכי הנחיות האיכות בעברית כאל נקבה! כלומר, גוגל מתייחסת לעצמה בכל מסמכי הנחיות האיכות שלה כאל חברה (נקבה), ולא כאל מנוע חיפוש (זכר). בקיצור, על אף דבריו של מולר, בפועל, לפחות בישראל, הפמיניזם ניצח הפעם, כל הכבוד!

 

האם SEO מת?

כאשר נשאל מולר האם הוא מסכים עם הסלוגן של הכנס: "SEO לעולם לא ימות", ג'ון השיב: קידום אתרים אורגני לא הולך לשום מקום בעתיד הנראה לעין. זאת מאחר שישנם היבטים של SEO שממשיכים להיות הכרחיים על אף ההתפתחויות הטכנולוגיות. היבטים אלו כוללים את הצד הטכני בקידום אתרים אורגני, את הצד השיווקי של החיפוש האורגני וגם האופן בו אנחנו מספקים תוכן ועוזרים למנועי החיפוש להבין אותו.

 

 

 

אליידה סוליס וג'ון מולר