כולכם וודאי מכירים את הסיטואציות האלה בהן אתם מנסים לצלול בגוגל אנליטיקס ועולים בכם כל מיני משפטים:

“וואו מאיפה העלייה המטורפת הזו ?! אולי זה היה באותו יום שעלינו עם קטגוריה חדשה? ”

“רגע, הירידות האלה זה בגלל שלא עשינו הפניות 301 או בגלל עליית המתחרה החדש?”

“משהו לא ברור כאן בנתונים, מאיפה ההבדלים ההיסטריים האלה בין השנים?!…”

 

טענה שידידי הטוב, מוותיקי מקדמי האתרים בישראל, עמנואל הוכשטדט טוען אותה בהזדמנויות שונות: איך תוכיחו שפעולת SEO שאתם עשיתם, היא זו שהשפיע על עלייה או על ירידה בנתוני הטראפיק האורגני; ייתכן שפשוט המתחרים שלכם עשו פעולת-נגד טוב יותר/פחות וזה מה שהוביל לעלייה/לירידה. אני אגב, בהחלט מסכים עם הטענה הזו במובנים רבים.

נכון, בקידום אורגני קשה מאד להוכיח שפעולה מסוימת שאתם ביצעתם באתר מסוים היא-היא שהביאה לעלייה או לירידה בטראפיק האורגני. יחד עם זאת, מקדמי אתרים הבקיאים בהנחיות האיכות של גוגל, ומבינים כיצד האלגוריתם של מנוע החיפוש עובד, יכולים להפעיל טכניקות שלהן השפעה ישירה על מיקומים של עמוד מסוים, ובהחלט להשפיע על הבאה של טראפיק אורגני לאתר מסוים בדרך ביטויים מחופשים.

אחרי שהבנו את ההיבט התיאורתי שעליו מושתת מאמר זה, אני רוצה לעבור לחלק הפרקטי של המאמר – כיצד אנוטציות יכולות לעזור לכם לעקוב בצורה טובה יותר אחר שינויים שחלים בטראפיק האורגני.

מה זה אנוטציות (Annotations)?

בעברית, אנוטציה משמעה הערת הסבר. בפועל, תכנות לניתוח תנועה לאתרים כמו גוגל אנליטיקס משתמשות בפיצ’ר של אנוטציות על מנת לאפשר למנהלי אתרים או למקדמי אתרים לרשום הערות על ציר הזמן שיסייעו להם להסביר אירועים או שינויים מסויימים שביצעו באתר.

במאמר זה אציג 2 דרכים פשוטות מאד לעזור לכם לרשום הערות על ציר הזמן ב- 2 תוכנות ווביות פופולריות בהן אני בעצמי משתמש – גוגל אנליטיקס ו- Rank Ranger.

אם הגעתם לכאן, אין צורך שארחיב את היריעה על גוגל אנליטיקס. אולם דווקא על Rank Ranger אספר בכמה מילים מאחר שהיא תוכנה אחת מיני רבות בתחומה.

Rank Ranger (למען הנוחות אקרא לה- RR מעכשיו) היא תכנת המעקב אחר מיקומים והאנליזה המקיפה ביותר שיצא לי להכיר.  יש בה אפשרויות נרחבות – החל ממעקב אחר מיקומים, מחקר מתחרים, דו”חות אופטימיזציה לעמוד פר ביטוי, מחקר מילים, שליחת דו”חות תקופתיים לפי תזמון; וכל הזמן התוכנה מתחדשת בהתאם לבקשות המשתמשים לטובת פיצ’רים חדשים. אני בעצמי הצעתי עד היום בערך 5 פיתוחים למערכת וכולם יושמו. על אף המראה הבינלאומי, זו חברה שהמשרדים שלה ממוקמים בירושלים. ברוך השם. אגב, למען הסר ספק, אף אחד לא שילם לי כדי שאדבר בשיבחה, היא פשוט תוכנה מעולה לעניות דעתי.

אז למה בדיוק אני רוצה לדבר על 2 דרכים ליצירת אנוטציות (בגוגל אנליטיקס וב- RR)?! הסיבה פשוטה מאד – אנוטציות בגוגל אנליטיקס יעזרו לכם וללקוח שלכם לראות הסברים לשינויים בטראפיק על ציר הזמן, בעוד RR תעזור לכם לראות בעיקר הסברים לשינויים במיקומים.

אחרי מה בדיוק נעקוב?

ככלל – אחר הכל. בפרט, אחר מספר שינויים מרכזיים כגון:

  1. קמפיינים שיווקיים
  2. שינויים בעיצוב ובתוכן העמוד
  3. נפילות האתר
  4. פיתוחים באתר
  5. שינויים קריטיים שהמתחרים שלכם עושים
  6. עניינים חדשותיים שמשפיעים על האתר (למשל, Black Friday)
  7. עונות השנה (במידה שיש קשר בין מז”א למידע/מוצר/שירות שלכם)

אפשר להעלות עוד שינויים שעשויים להשפיע על האתר, ובהחלט אשמח שתכתבו אותם בתגובות למטה, אבל אלו המרכזיים.

איך יוצרים אנוטציות בגוגל אנליטיקס?

על מנת ליצור אנוטציות בגוגל אנליטיקס יש לבצע כמה שלבים (מכל מסך של כל גרף):

1. יש ללחוץ על החץ הקטנטן המופיע מתחת לאזור הצגת הטראפיק

אנוטציות - תצלום מסך 1

2. לאחר מכן, יפתח אזור יצירת האנוטציות וכעת יש ללחוץ על “Create new annotation”

אנוטציות - תצלום מסך 2

3. כעת יש להקליד את ההסבר לשינוי שביצעתם באתר

אנוטציות - תצלום מסך 3

כאן חשוב להכיר כמה פונקציות שיוכלו לעזור לכם:

  • Visibility – שם תוכלו לבחור עבור מי האנוטציה תהיה נגישה – פרטית עבורכם או משותפת, וזמינה לצפייה לכל ההרשאות.
  • Date – תאריך הוספת האנוטציה
  • Starred – דיי דומה לפונקציה שיש במייל, שם תוכלו לסמן בכוכבית הערות חשובות

4. בלחיצה על Save תשמר האנוטציה והיא תופיעה על ציר הזמן כמעין אייקון של תיבת טקסט קטנטנה. בלחיצה על האנוטציה, תיפתח התיבה המסבירה אותה

אנוטציות - תצלום מסך 4

 

איך עורכים אנוטציות בגוגל אנליטיקס?

לעריכת כל האנוטציות תוכלו לגשת ל- Adimn >> View >> Annotations

אנוטציות - תצלום מסך 5

והנה הממשק הנוח – בו תוכלו לעשות שינויים בכל האנוטציות בצורה קלה ופשוטה:

אנוטציות - תצלום מסך 6

הנה גם סרטון קצר שמסביר איך עושים זאת:

 

כמה מילים על הגרף העוקב אחר שינויים בביטוי מסויים ב- RR

אנוטציות - תצלום מסך 7

כמו שאתם רואים ציר ה- Y מציג את המיקום של ביטוי מסוים בעמוד תוצאות החיפוש, ציר ה- X מתייחס לשינויים על פני הזמן.

  • הגרף הכחול – מייצג את המיקומים של הביטוי על פני זמן
  • הגרף הצהוב – נקרא “ציון הנראות”, העושה חישוב המסתמך על כל הביטויים שנמצאים במעקב בקמפיין מסוים ומראה את השינוי בממוצע המיקומים לאורך זמן. בדוגמה לעיל רואים עלייה לאורך זמן בממוצע כל המיקומים בקמפיין הנדון.
  • הפסים האדומים – ראנק ריינג’ר מכניסה באופן אוטומטי את כל השינויים האלגורתמיים של גוגל
  • הפסים הירוקים – מייצגים את האנוטציות שאני הוספתי למעקב
  • תיבות הטקסט הכחולות – מציגות את הטקסט שהוקלד (בכל שפה שתקלידו) כאנוטציה

הערה חשובה: כיום, אנוטציה שתקלידו בביטוי מסויים תופיע במעקב של כל הביטויים. בעדכון הגרסה הקרוב, בעקבות בקשה שאני העליתי, ניתן יהיה לשייך אנוטציה לביטוי או לכמה ביטויים לפי בחירה.

איך יוצרים אנוטציות ב- Rank Ranger?

  1. לאחר לחיצה על הביטוי מתוך רשימת הביטויים במעקב (מתנצל שאני לא יכול להראות תצלום מסך של הביטויים שלי), יפתח הגרף הבא בראש העמוד.

אנוטציות - תצלום מסך 8

  1. לאחר מכן יש ללחוץ על כפתור גלגל השיניים הצהוב ולבחור באפשרות Add Event & Note

אנוטציות - תצלום מסך 9

  1. בשלב הבא יפתח חלון האנוטציה

אנוטציות - תצלום מסך 10

בדומה לגוגל אנליטיקס, יש גם כאן כמה אפשרויות:

  • Type בחירה בין אירוע (למשל ניסוי אלגוריתם שחל רק בישראל), או הערה (זה בערך כולל כל שינוי שתעשו הרלוונטי לביטוי מסוים)
  • Campaign בחירת האתר אליו אתם מוסיפים את האנוטציה
  • Description תוכן האנוטציה
  • Color צבע שעוזר לכם לייצר סיווג וויזואלי של האנוטציה (למשל, ירוק – שינוי חיובי, אדום – שינוי שלילי)
  • Date תאריך הוספת האנוטציה

לאחר לחיצה על Save, תוכלו לראות את האנוטציה בפשטות על הגרף. בדיוק כמו בתצלום המסך הראשון, קל לראות את תוכן האנוטציה על-ידי פעולה פשוטה של מעבר-עכבר על הפס שיצרתם. כך בקלות רבה תוכלו להבין איך שינויי שעשיתם באתר הלקוח השפיע על המיקומים שלכם.

איך עורכים אנוטציות ב- RR ?

נכנסים לתפריט Add-ons >> ומשם ל Events & Notes

אנוטציות - תצלום מסך 11

מגיעים למסך הניהול והעריכה

אנוטציות - תצלום מסך 12

עריכה או מחיקה – דרך האייקונים המופיעים בחלקו הימני של המסך. אפשר לפלטר את האנוטציות לפי קמפיין (אתר) או לפי סוג (אירוע או הערה). קלי קלות.

במדריך הזה הסברתי שני צדדים משלימים לאנוטציות. יצירת אנוטציות בגוגל אנליטיקס יותר נוחות למעקב אחר שינויים בטראפיק, ולעומת זאת יצירת אנוטציות ב- RR יותר נוחות למעקב אחר שינויים במיקומים של ביטויים. שניהם צדדים משלימים לאותו מטבע. כך תוכלו לראות את התמונה שלמה.

אם יש לכם תובנות נוספות או שאלות על כל הנושא, אשמח שתכתבו כאן למטה בתגובות למאמר. מקווה מאד שהצלחתי לעזור לכם לעקוב אחר השינויים שאתם עושים באתרים אותם אתם מקדמים. בהצלחה לכולכם!

אודות הכותב

SEO Expert at 888 Holdings

עופר לנגר, בוגר תואר שני באוניברסיטת ת"א בפקולטה לתקשורת, כיום משמש בתפקיד SEO Expert בחברת 888 אחזקות, כמי שאמון על אסטרטגיית ה- SEO של הארגון. בעבר היה VP of SEO Services ב- Angora Media Group. במסגרת תפקידו כמנהל תחום קידום אורגני, היה אחראי על קידום תאגידים כמו תנובה, דואר ישראל, תאגיד התקשורת בינת, מיטב דש, אמריקן לייזר, השף הלבן ועוד.

  • דפנה

    עוד מאמר שלך שעוזר לי ויעזור לי עוד הרבה… תודה! 🙂

  • Emanuel Hochstädt (זקן השבט)

    הטענה שאי-אפשר כמעט להוכיח ש”פעולת קידום” שביצענו היא-היא שהביאה לעלייה או לירידה במקום בתוצאות החיפוש איננה גחמה פרטית שלי. באחד ממנועי החיפוש שקדמו לגוגל (אינני זוכר אם ב-Excite או ב-Looksmart) ציון הרלוונטיות של תוצאת החיפוש לאותו ביטוי חיפוש הוצג ליד תוצאת החיפוש. כך היה ניתן להבין שתוצאות החיפוש מסודרות על פי הסדר היורד של ציוני הרלוונטיות שלהן, ניתן היה לשייך בין האפקט של פעולת קידום לבין השינוי, החיובי בדרך כלל באותם ימים, בציון הרלוונטיות, ובין השינויים בפערי הציון שבין תוצאות החיפוש השונות לבין יצירת מצב של החלפת מקומות או קפיצה לצמרת.
    אנשי גוגל החליטו שלא להציג את ציוני הרלוונטיות בצד תוצאות החיפוש, עובדה שהקפיצה לשמים את רמת אי-הוודאות ביחס לקשר שבין פעולת קידום לשינוי בציון, לקשר שבין שינוי בציון לשינוי במקום, לגודל פער הציונים שיש לסגור כדי להשיג מקום מבוקש, לעלות עבודת הקידום שיש לבצע כדי להשיג את אותו מקום כאשר גם המתחרים משפרים את ציוניהם, ולמחיר שיש לציין בהצעת המחיר ללקוח.
    רק במקרה קיצוני – למשל רכישת קישור “איכותי במיוחד” פעם בחודש – היה ניתן להמנע מלהמציא (!) הסבר לשינוי במקום שנצפה, ולהוכיח (!) שרכישת הקישור היא אמנם הסיבה לשינוי במקום. עושים זאת על ידי החזרת המצב לקדמותו באמצעות ניתוק הקישור וצפיה בירידה בערך למקום הקודם. חיבור הקישור מחדש וקפיצה חזרה מעלה בערך למקום שהושג קודם הוסיפה ביטחון כמעט מוחלט בקשר הסיבתי שבין הקישור לאפקט שלו על המקום. מאידך, סירוב או קושי לבצע את הפעולה הזו, המקובלת בכל ניסוי פשוט במדעים, מחייב לוגית את מקדם האתרים לוותר על הזכות “לדעת” מה היתה הסיבה לשינוי במקום. באותו האופן ניתן להוכיח בקלות ובמהירות גם את תרומתה של פעולת SEO טכנית על שיפור המקום בתוצאות החיפוש.

    • תמיד יש לך תובנות חכמות 🙂
      תודה על התגובה עמנואל היקר!

  • דנה

    היי עופר. קראתי את המאמר הנפלא שלך על RR ועל האנוטציות והייתי שמחה להתייעץ איתך בנושא. האם RR טובה יותר מ-ZEFO מבחינת מה שהיא מציעה? האם היא מתאימה יותר לקידום לקוחות שנמצאים בישראל או שהיא מקיפה יותר בחו”ל? ושאלה אחרונה – האם אתה מכיר מערכת ניהול לקוחות (ייתכן שקוראים לזה בשם אחר בימינו smile emoticon ) שבעצם מאפשרת לך, כמקדם אתרים לתת גישה ללקוח כדי שיוכל לראות מה בדיוק נעשה עבורו בכל חודש במהלך הקידום? תודה רבה.

  • פוסט מעניין מאוד, מקל מאוד על הצגת תהליך העבודה ופתרון בעיות עתידיות.