לפני כמה שנים שכל עבודתי הייתה הרצאות ובכלל לא ידעתי מה זה "קידום אתרים", הייתי מבלה שעות ארוכות בגוגל ומחפש כל מיני מדריכים המלמדים "איך להגיע לתוצאה הראשונה במנוע החיפוש?", "איך להגדיל כמות הכניסות לאתר?", "איך להגיע למיקום הראשון בגוגל?" ועוד הרבה שאילתות שכיום נראות לי נוסטלגיות ומשעשעות. הרבה הבנה התחום השיווק הדיגיטלי לא הייתה לי, אבל הייתי צמא לידע, הייתי רעב להבין איך כל המנגנון הזה של מנוע החיפוש עובד.

בשנים האחרונות זכיתי לעבוד עם לא מעט יזמים, בעלי עסקים וסטארטאפיסטים שיש להם את אותה תשוקה להבין איך לגדול על-ידי שיווק דיגיטלי נכון. ולמרות, שהמאמר הזה נמצא בסרצ'י, בלוג העוסק בקידום אתרים בעיקר מהזווית האורגנית, במאמר זה אני הולך לדבר על שילוב הזרועות בין SEO & SEM & PPC. חשוב לי להכניס את המאמר הזה להקשר שבו הוא נמצא – בלוג היא אחת הדרכים המובילות היום ליצירת הכנסות מאתר אינטרנט. היא לא מיועדת לכל אחד ולכל מטרה (ארחיב בהמשך). בשורות הבאות אפרט בדיוק עבור מי המאמר מיועד ואיך להשתמש בו בצורה נכונה כמשאב לגדילה עסקית (מקור נוסף לקריאה).

במאמר הזה אני הולך לשתף אתכם 5 שיטות ליצירת רווחים מבלוג. אז בואו נתחיל!

תחילה, כמה קווים מנחים:

  • למי המאמר מיועד? – פשוט לכל מי שמעוניין להרוויח עוד כסף תוך כדי הגדלת הפרסונה שלו כאוטוריטה בתחום שבו הוא עוסק
  • מהן המטרות של המאמר? -להסביר כיצד תוכלו לגרום לבלוג לייצר לכם הכנסות
  • מה הכלי העומד במרכז המאמר? – 5 שיטות מעולם השיווק הדיגיטלי

אלו הפרקים או השיטות השונות אליהן אתייחס לאורך הכתיבה:

  1. מחקר מילות מפתח ייעודית לבלוג
  2. תוכן מונחה-צרכים ואסטרטגיית SEO לבלוגרים
  3. אסטרטגיית פרסום ברשתות חברתיות
  4. קידום ממומן לבלוגרים
  5. ניהול מערך השיווק הדיגיטלי שלכם

 

1. מחקר מילות מפתח ייעודית לבלוג

החשיבה על מחקר מילות מפתח לבלוג שמטרתו היא להפוך אתכם לאוטוריטה בתחומכם היא קצת שונה ממחקר מילות מפתח לאתר שמקדם כמה ביטויי ליבה ודרכם הוא מנסה להכניס לאתר גולשים. מנהל אתר בלוג השואף גם להיות מקודם אורגנית וגם להפוך את הכותב שלו לאוטוריטה חייב לקדש את הערך לגולשים. השיטה שאציג פועלת מרמת המאקרו אל עבר רמת המיקרו, כלומר, מהבנת נושאי המטרייה, הביטויים החזקים שמכניסים המון טראפיק אל נושאי כתיבה מאד נישתיים, וביטויי זנב ארוך. וכך היא עובדת:

א. איתור ביטויי הליבה – לא אתייחס כאן לשאלה "איך עושים מחקר מילות מפתח?" כי הנושא הזה רחב מידי וחוצה את גבולות מטרת המאמר, יחד עם זאת כן אציג טיפ טוב לאיך ניתן לעשות זאת בהסתמך על האלגו של RankBrain

ב. הבנת השאלות המעניינות את הגולשים – המטרה הכאן היא להבין איך ניתן לתת ערך לגולשים דרך שאלות מאד פרטניות שיחדיו עוזרות להקיף נושא מסוים

ג. יצירת תוכן באותם נושאים – הכוונה היא גם לא רק לכתוב את התוכן אלא גם לאפיין מבנה נכון לכל סוג של מאמר שאתם בעצמכם תפרסמו.

איתור ביטויי הליבה

בשורות הבאות אציג דוגמה שלקחתי מאחד האתרים החזקים בתחום הביטוח, ואני הייתי שמח אם תתייחסו לדוגמה הזו ותשליכו את המסקנות ממנה כל אחד על תחומו. בואו נסתכל על תחום הביטוח וננסה רגע למפות כמה נושאים מרכזיים קשורים, מבלי להסתכל כרגע על נפח חיפושים חודשי:

ביטוח - עולם ביטויים

במאמר שפורסם לאחרונה ב- TechRunch נטען שהאלגו של RankBrain בגוגל יודע לזהות אתרים שנחשבים "אתרים טובים" וכל אתר אחר שדומה להם או מתעלה עליהם בהכרח יקבל דירוג טוב יותר, לעומת זאת אתרים שמנוע החיפוש של גוגל מגדיר כאתרים "לא טובים" – כל אתר שיהיה דומה להם או גרוע מהם בהכרח יקבל דירוג נמוך יותר. מה אנחנו למדים מכך בהקשר למחקר מילות המפתח? ניתן להבין שקודם כל חייבים לראות איך המתחרים שלכם שנמצאים במקומות הראשונים פועלים: אילו ביטויים הם מקדמים? אילו ביטויים משמשים אותם בתפריט העליון? אל אילו עמודים הם מקשרים מעמוד הבית? לאילו עמודים הם מקשרים site-wide? כך תבינו מאילו ביטויים להתחיל את פרויקט הקידום האורגני.

לאחר מכן, נסו למצוא את ביטויי הליבה. וודאי "ביטוח שמשות" (70 חיפושים בחודש) אינו שווה ערך ל"ביטוח רכב" (14,800 חיפושים בחודש). הנה כמה דוגמאות:

ביטוח - מחקר מילים

 

זכרו שאתם חייבים לשים בראש מעיניכם את הגולשים, ומן הסתם, לא תקדמו נושא או תחום שאין לכם שירות להציע הקשור אליו. תצלום המסך הזה מספק הצצה להתלבטות שמומחי SEO חווים בערך כל יום במלאכתם. בשלב הזה כבר ניתן להתחיל להבין לאילו ביטויים יופנו כל משאבי הקידום שלכם.

הבנת השאלות המעניינות את הגולשים

בשלב הזה חשוב שתנסו לפרק לגורמים את השאלות שיהיו מעניינות את הגולשים באותו הקשר. לרוב, שאלות מעניינות בתחום מסוים הן כאלו המפרקות את הנושא הגדול להרבה שלבים קטנים בתוך התהליך. הנה דוגמאות שמצאתי בגוגל לשאלות שאנשים שואלים בתחום ביטוח הרכב:

  • מהם האתרים הכי טובים להשוואת מחירי ביטוח רכב?
  • איפה ניתן להשיג הנחות לביטוח רכב?
  • איך עושים ביטוח רכב?
  • מהם 3 הדברים שאתם חייבים לדעת לפני שעושים ביטוח רכב?
  • אילו מסלולים קיימים בביטוח חובה לרכב?

הרשימה עוד ארוכה, אבל הדוגמאות הללו מאפשרות להבין אילו שלבי התלבטות קיימים בתהליך התשלום על ביטוח רכב.

יצירת תוכן באותם נושאים

יצירת תוכן הוא השלב הסופי, האסטרטגיה היא החלק המעניין. אני לא מאמין בגישה שכל בוקר אתה קם עם נושא חדש וכותב עליו סתם כי בא לך. חשוב לארגן טבלה מסודרת של נושאים המפרקים את השאלות החשובות ביותר תחת ביטוי מסוים. אסטרטגיית תוכן כוללת מתן מענה לכמה שאלות:

  • מהי תדירות פרסום התכנים? -כל יום, כל שבוע, פעם בחודש,….
  • מהי כמות המילים המינימלית פר מאמר? -כל נושא מצריך כמות שונה
  • מה המטרה של כל מאמר? -הגדירו מה תרצו שהגולשים יעשו בסוף המאמר: ימלאו טופס יצירת קשר, ילחצו על כפתור, יעברו למאמר בנושא דומה, יתקשרו ועוד…
  • איזה ביטויי זנב ארוך תרצו שיעמוד במוקד המאמר? -ההמלצה שלי היא לקדם דרך הטייטל ביטוי זנב ארוך אחד, ומתוך המאמר לחזק 2-3 ביטויי ליבה שיש לכם כבר עבורם עמוד שמקדם אותם. כמובן, הביטויים הללו חייבים להיות ביטויים שיש קשר רעיוני בינם לבין הנושא של המאמר הנוכחי

 

2. תוכן מונחה-צרכים ואסטרטגיית SEO לבלוגרים

עם עליית קרנן של התשובות הישירות ב- SERP, השתנה האופי של מחקר מילות המפתח. רק למי שלא מכיר, תשובות ישירות ב- SERP הן קובייה של טקסט המתקבלת כאשר גולש מקליד שאלה ספציפית שיש לה תשובה בעמוד תוכן שגוגל רואה בו כתשובה המהימנה והטובה ביותר (ביחס לעמודים מתחרים). הנה דוגמה:

תשובה ישירה - דרך להעלאת סמכות האתר

דרך אגב, במאמר שפרסמתי כאן בעבר, הסברתי כיצד ניתן לגרום לאתר שלכם להופיע כתשובה ישירה במנוע החיפוש? (מקור נוסף – Search Engine Journal).

אז מה הכוונה ב"תוכן מונחה-צרכים"? הכוונה היא לנסות לאתר מתוך מחקר מילות המפתח שאלות שאנשים שואלים, שאלות שעונות לגולשים שלכם על צרכים שחשוב לתת להם מענה. אם בסעיף הקודם איתרנו ביטויי זנב ארוך, בסעיף הזה הכוונה היא להבין איך אנשים משתמשים באותם ביטויים כחלק משאלה. אחת הדרכים הכי קלות למצוא את השאלות המחופשות היא דרך פיצ'ר החיפושים הקשורים של גוגל:

חיפושים קשורים

דרך מצויינת לעקוב אחר הנושאים השונים היא להוסיף לטבלת מחקר מילות המפתח גיליון חדש לו תקראו "נושאים לבלוג" ושם תרכזו את הנושאים והשאלות פר ביטוי. עמודות הגיליון המומלצות: ביטוי מטורגט | נפח חיפושים חודשי | נושאים לבלוג.

3. שיטת פרסום ברשתות חברתיות

אני מאמין בגישה המשלבת זרועות. כל רשת חברתית היא ערוץ נוסף המשרת מטרה שיווקית מסוימת. אתייחס כרגע לפייסבוק כדוגמה, אך אפשר להשליך את הדוגמה הזו גם על רשתות חברתיות אחרות. למשל עבור אתר המרצים אותו הקמתי לפני כמה שנים (ProfilU) יצרתי עמוד-עסק בפייסבוק למרצים ששם אני נותן ערך למרצים שלי, וקבוצה שבה אני מאפשר למרצים לפרסם חומרים שיווקיים משלהם, לערוך דיונים בנושאים הקשורים לעולם ההרצאות ולשתף אירועים שהם מקיימים. הקו המחנה את אסטרטגיית השיווק הדיגיטלי בה אני נוקט היא קודם כל לתת ערך.

זו האסטרטגיה בה אני נוקט:

  • 3 פעמים בשבוע לפרסם פוסט שנותן ערך לגולשים
  • פעמיים בשבוע לפרסם מקורות חיצוניים שנותנים ערך לגולשים
  • פעמיים לכל היותר לקשר לעמוד נחיתה יעודי באתר

הנה דוגמה לפוסט שנותן ערך לגולשים ברשתות חברתיות:

פוסט שנותן ערך

הנוסחה פשוטה מאד: ערך + שם המותג + כתובת למקרה שגולשים ירצו לעמוד. התזמונים והכמויות עשויים להשתנות מאתר לאתר כמובן.

4. קידום ממומן לבלוגרים

קשה להקיף נושא כל כך מורכב במאמר שמטרתו היא לעזור לכם להתחיל להרוויח כסף מבלוג. לפני שאתם רצים להשקיע כסף בגוגל אדוורס, או מתחילים לחשוב על קריאייטיב למודעה הממומנת שלכם בפייסבוק נסו תחילה להבין האם קידום ממומן הוא ערוץ השיווק הדיגיטלי המתאים עבור המטרות שלכם?  האם אתם מחפשים להציע מענה למשהו שהגולש חיפש (pull) או לדחוף מאת המוצר אל הקהל (push)? האם חשוב לכם למתג את עצמכם או את המותג של הבלוג? נסו לאפיין את קהל היעד דרך השאלות הללו. זכרו שקידום ממומן הוא לא המטרה, ולעולם גם הוא לא יהיה המטרה. קידום ממומן – כמו כל ערוץ שיווק דיגיטלי אחר – הוא רק האמצעי על מנת להשיג את המטרה, מה שלא תהיה. במאמר שכתבתי בעבר התייחסתי לנושא אפיון קהל היעד, והסברתי בהקשר לאתרי-סחר אלקטרוניים איך ניתן לאפיין את קהל היעד שלכם. במקרה של בלוג, הקריאה היא לרוב אינה Sales-Oriented, ולכן האפיון יהיה שונה. להלן קטגוריות אפיון פרסונת הקורא הפוטנציאלי שלכן:

אפיון קהל היעד

האפיון הזה יעזור לכם להבין יותר טוב כיצד ליצור מודעות המתבססות על המאפיינים האישיים של קהל היעד שלכם.

 

5. ניהול מערך השיווק הדיגיטלי

זה השלב שבו אתם צריכים לחבר את כל זרועות השיווק יחד. איך גורמים לקמפיין הממומן שעשיתם בפייסבוק לייצר לכם ליד? איך תגרמו לציוץ בטוויטר לייצר לכם המרה? האם עמוד תוכן בפייסבוק יכול לגרום לגולש ליצור איתכם קשר? איך תשאירו את הגולש עוד 2 דקות בעמוד? כיצד תגרמו לגולש לרצות לייצר אינטראקציה? איך תרכשו את אמון הגולש ותיצרו עבורו בית של תוכן שאליו יוכל לחזור שוב כשיזדקק לתוכן שלכם? אלו שאלות שעמן מנהלי שיווק דיגיטלי מתמודדים יום-יום.

רק לשם הדוגמה, נאמר והמטרה שלכם מהבלוג היא לגרום לגולשים שלכם להבין שאתם אוטוריטה בתחום הייעוץ העסקי. יצרתם עמוד עסק בפייסבוק, התחלתם להזין את הגולשים שלכם בתכנים, כתבתם עמוד תוכן נהדר באתר שמטרתו לתת ערך על התחום הספציפי שבו אתם מציעים ייעוץ. הנה דוגמה ל- Flow נכון של הגולש הפוטנציאלי שלכם:

Visual Automations - אוטומציה וויזואלית

הגולש, שהתעניין בתחום בו אתם מייעצים, הגיע לאתר דרך הקמפיין הממומן/האורגני שלכם בפייסבוק או דרך חיפוש שאילתה במנוע החיפוש >> לאחר 20 שניות (מספיק זמן כדי להבין לאיזה עמוד נחיתה הוא הגיע), קופץ לו פופאפ הרשמה לניוזלטר >> במידה שהגולש לא ייצר עמכם קשר לטובת שירותי הייעוץ שלכם ייתכן שהוא לא מחפש בהכרח ייעוץ כרגע או שייתכן כי קריאת מאמר אחד עדיין לא גרמה לו לסמוך עליכם >> אחרי 3 ימים הוא יתחיל לקבל סדרת אוטוריספונדרים (סדרת מיילים שמטרתם לספר על השירות שלכם כל פעם מזווית אחרת) >> במהלך שלושת שבועות הקרובים, ישלח אליו כל שבוע (כדי לא להציק) מייל אוטומטי נוסף הנותן ערך ומעמיק את הידע בתחום שבו אתם מומחים >> אם הוא יצר קשר – מעולה; אם הוא לא יצר קשר מערכת האוטומציה תשלח אליו SMS המזמין אותו לפגישת ייעוץ חינם >> זאת בתקווה שהוא ינצל את ההזדמנות ליצור אתכם הפעם קשר.

הדוגמה הפשוטה הזו מציגה רק חלק קטן מעבודתם המורכבת של מנהלי שיווק דיגיטלי. הדוגמה הזו חשובה כי היא מראה כיצד כמה זרועות של שיווק יכולות לעבוד טוב יחד כדי להשיג את המטרה.

במאמר הזה הראתי כיצד ניתן להרוויח כסף מבלוג ותוך כדי כך למצב אתכם כאוטוריטות בתחומכם. פסעתי על פני דוגמאות שונות כדי להראות עד כמה זה מולטידיסיפלינרי – כל תחום שמאחוריו עומד גורם בעל ידע הוא מקור להכנסה. או במילים אחרות, על כל נושא שניתן לכתוב, ניתן גם להרוויח ממנו. ברגע שבראש מעיינכם יעמוד התוכן ככזה שמטרתו לתת ערך לגולשים, יהיה לכם קל יותר לשווק אותו דיגיטלית.

אהבתם את המאמר? אשמח שתשתפו אותו עם אחרים שלדעתכם הוא יעזור להם. 

 

אודות המחבר

SEO Expert at 888 Holdings

עופר לנגר, בוגר תואר שני באוניברסיטת ת"א בפקולטה לתקשורת, כיום משמש בתפקיד SEO Expert בחברת 888 אחזקות, כמי שאמון על אסטרטגיית ה- SEO של הארגון. בעבר היה VP of SEO Services ב- Angora Media Group. במסגרת תפקידו כמנהל תחום קידום אורגני, היה אחראי על קידום תאגידים כמו תנובה, דואר ישראל, תאגיד התקשורת בינת, מיטב דש, אמריקן לייזר, השף הלבן ועוד.