לא, זה לא עוד מאמר על "איך להשיג קישורים בקלות", או "איך לגרום לאתרים אחרים לקשר אליכם בחינם" או "איך הקישור הזה שינה את חיי הזוגיות שלי עם אישתי" (חחח… הלוואי ומאמרים בתחום שלנו היו כאלו יצירתיים).

במאמר הזה אני הולך לעדכן אתכם בכמה תובנות מעניינות של ג'ון מולר בסשנים האחרונים של Google Webmaster Hangout, ועוד קצת פלפולים מפיו של גארי איליס. מסתבר שבכל הנוגע לקישורים, עינה של גוגל פקוחה גם כשאתם חושבים שפעולה "קטנה" לא באמת תפריע לאף אחד… עוד פרטים בהמשך…

1. הסרת קישורים מ- Disavow כדי להתאושש מפגיעה במיקומים

אתרים המשתמשים בכלי ה- Disavow עושים זאת על מנת להתנער מכל אותם קישורים שעשויים לגרום נזק לאתר שלהם. אמנם כפי שציינה גוגל במסמכי הנחיות האיכות שלה:

"זוהי תכונה מתקדמת ויש להשתמש בה בזהירות. אם תשתמשו בה באופן שגוי, תכונה זו עלולה להזיק לביצועי האתר שלכם בתוצאות החיפוש של Google. אנו ממליצים לכם לדחות קישורים מאתרים אחרים רק אם אתם מאמינים שיש מספר משמעותי של קישורים ספאמיים, מלאכותיים או באיכות ירודה שמצביעים אל האתר שלכם, ואם אתם בטוחים שקישורים אלה גורמים לכם בעיות. ברוב המקרים, Google יכולה להעריך באילו קישורים לבטוח ללא הדרכה נוספת, כך שרוב האתרים הרגילים או הטיפוסיים לא יצטרכו להשתמש בכלי זה."

באחד הסשנים של Google Webmaster Office Hours עם ג'ון מולר, שאל בעלי סוכנות SEO שאלה מאד מעניינת בעקבות ביצוע Disavow כמעט לכל הקישורים לאתר שלו על מנת להתאושש מענישת קישורים לא-טבעיים. השאלה שלו עלתה ברגע בו שקל להסיר גם קישורים שככל הנראה נחשבים ל"קישורים טובים" מקובץ ה- Disavow.

"וודאי. אם את מסיר/דוחה יותר מידי ואפילו דוחה דברים שהם למעשה נחשבים לקישורים טובים, אתה בהחלט יכול להסיר את אלה מקובץ ה- Disavow. העלה את הקובץ החדש עם הקישורים הטובים שהסרת מרשימת הדחייה וכך נוכל להתחשב בהם שוב. זה לא משהו שאתה תראה ממנו שינוי משמעותי בקרוב, אבל עם הזמן כשנזחל שוב את הכתובות הללו, נוכל להתייחס אליהם [להחשיב את הקישורים הללו כקישורים תקינים, ע.ל.] בפעם הבאה"

"באופן כללי, בעוד אני ממליץ לנקוט בהתייחסות גסה אל הקישורים שלכם כשזה נוגע לענישה בגלל קישורים [שליליים, ע.ל.] או פעולות קישורים ידניות [של גוגל כנגד האתר שלכם, ע.ל.], לא הייתי ממליץ להסיר את כל הקישורים החיצוניים המופנים לאתר; זאת מאחר שבמצב הזה אתם מסירים המון דברים שעשויים למעשה להיות חיוניים ונורמליים לאתר שלכם"

דחיית קישורים היא שלב הדורש הרבה תשומת לב וירידה לפרטים הקטנים. הגיוני שבתהליך דחיית הקישורים, אתם עשויים בשוגג לדחות גם "קישורים טובים". יחד עם זאת, חשוב מאד שתנסו לשקול אילו קישורים הם חיוניים ואילו לא. דחיית קישורים החיוניים לקידום האתר פשוט עשויה לגרום לפעולה ההפוכה.

יש שתי גישות פופולאריות לדחיית קישורים: 

  1. שיטת המצ'טה – דחייה מאסיבית של כל הקישורים לאתר המעוררים אפילו את החשד הקטן להיותם פוגעניים. 
  2. השיטה רטרואקטיבית – דחיית של קישורים לאתר המעוררים את חשדכם, לאחר מכן עדכון קובץ ה- Disavow והחזרת הקישורים שבדקתם-מחדש וראיתם שהם דווקא חיוניים.

 

2. שימוש ב- NoFollow ברכיבי ניווט למטרות ניהול תקציבי זחילה

באתרים גדולים או כאלו שיש בהם אזורים שלמנוע החיפוש לעיתים קשה לזחול (כלומר, קשה למנוע החיפוש להגיע לכל האזורים באתר), מקדמי אתרים נוטים להגדיר קישורים מסוימים כקישורי NoFollow. כך הם מפנים את תשומת הלב של מנוע החיפוש לאזורים שחשוב להם לקדם ולא לאזורים אחרים, כנראה פחות חשובים.

אחת מהטכניקות להשפעה על תקציב זחילה היא על-ידי שימוש ב- NoFollow בתפריטי ניווט. אך כמה גדול צריך להיות תפריט הניווט כדי שבאמת תהיה לשימוש בקישורי NoFollow השפעה חיובית על תקציב הזחילה של האתר? מסתבר גדול יותר ממה שרבים חושבים.

הנה שאלה שעלתה באחד הסשנים של Google webmaster hangout: האם מותר להשתמש ב- NoFollow על קישורים בתפריטי ניווט, בעיקר באתרים בהם יוצאים המון קישורים מהתפריט העליון, על-אף שזה נוגד את המלצות האיכות של גוגל שמבקשות לא להשתמש ב- NoFollow בקישורים פנימיים באתר? האם יש מצב שבו שימוש ב- NoFollow על קישורים פנימיים יכול להיות חיוני לאתר?

"אני בדרך כלל לא הייתי דואג יותר מדי לזה, זה מצב שבו אנחנו יכולים לזהות את הניווט בקלות יחסית ואנחנו עדיין יכולים לזחול את האתר בצורה רגילה, כמו-גם לזהות לבד את המבנה של האתר. אז אם אין לתפריט הניווט שלכם אלפי קישורים, זה משהו שאני לא הייתי מודאג לגביו . אם בניווט יש אלפי קישורים, אז זו בכל מקרה בעיה בשימושיות של האתר.

אבל אם אתם מסתכלים על ניווט עם מאות קישורים, משהו בסדר גודל הזה, אז זה מצב שאנחנו מסוגלים להתמודד איתו. זה לא מקרה שבו תצטרכו לערוך שינויים בקישורי הניווט באופן מלאכותי כדי לגרום להם להיות מוסתרים מה- Googlebot."

 

ההטיה הזו של מנוע החיפוש, לדעתי, עשויה לגרום נזק לטווח הרחוק כשהאתר יגדל. הבעיה בכל הסיפור הזה היא שכשאתם עובדים על עשרות משימות SEO במקביל, קשה לזכור מה השינויים שנעשו לגבי כל קישור וקישור. כשייווצרו בעיות בעתיד, יהיה קשה לשים את האצבע על מה הגורם שהשפיע לרעה וגרם לירידות במיקומים, עונשים של גוגל ועוד. והתובנה הזו בדיוק מובילה אותי לטיפ הבא…

3. שימוש ב- NoFollow על קישורים פנימיים

לאחרונה שימוש ב- NoFollow על קישורים פנימיים באתר גרר לא מעט תשומת לב כשבעלי אתרים רבים קיבלו התרעה על דחיית כל הקישורים החיצוניים המופנים אל האתר שלהם, כולל דחייה של קישורים פנימיים.

גארי איליס, בסרטון בו השתתף עם אריק אנג' מ- Stone Temple, טען שאתרים לא אמורים בכלל להגדיר קישורים פנימיים כ- NoFollow: 

"NoFollow כנראה לעולם לא יהיה התשובה, במיוחד כשמדובר באתר שלכם. אני יכול לחשוב על תסריטי קצה בהם עמוד היעד יזחל ("robotted") מכל סיבה שלא תהיה, ואז אם אכן הוא יזחל ועדיין לא יאונדקס, אם לא תרצו שהעמוד יאונדקס, אז מוטב שלא תצביעו עליו עם אנקור."

ג'ון מולר התייחס לכך בעבר, אמנם בהקשר לפעולות ידניות (סוג של ענישה) של גוגל בגלל קישורים חיצוניים. בחודש מאי 2016, כשגוגל הענישה כמות מאסיבית של קישורים חיצוניים של בלוגרים ששילמו עבור תגובות פיקטיביות ולא טבעיות (כשהם לא ציינו זאת ולא הגדירו את הקישורים היוצאים לאתרים שלהם כ- NoFollow); וכתגובת-מנע הם פשוט נאלצו לדחות כמעט כל קישור חיצוני שהופנה לאתר שלהם על-ידי שימוש ב- NoFollow, והם אפילו עשו זאת על קישורים פנימיים.

ג'ניפר סלאג טוענת שאנשים מנסים להשתמש ב- NoFollow בשני מצבים: או (1) כדי למנוע מעמוד מסוים להיסרק (2) או שאנשים משתמשים ב- NoFollow כדי להשפיע על תקציב הזחילה או לעשות PageRank sculpting. במצב הראשון, לדבריה עדיף לחסום את העמוד דרך ה- robots.txt לפני פעולת הפרסום או להגדיר אותו כ- NoIndex במידה שגוגל כבר הספיקה לסרוק אותו.

האם יצא לכם להתקל במקרים בהם שימוש ב- NoFollow על קישורים פנימיים שירת לכם מטרה מסוימת, והפעולה הזו עברה ללא פגיעה באתר? האם אתם מקרים מקרים בהם אנשים עדיין משתמשים ב- NoFollow להשפעה על תקציב הזחילה במקרים סקיילבילים (site-wide)? אשמח לשמוע תובנות חדשות על כל הנושא הזה, שמעורר הדים ונידון רבות בקהילת ה- SEO הישראלית.

אם המאמר עזר לכם להבין משהו שלא ידעתם על קישורים, אשמח שתפרגנו בשיתוף בפייס' :@)

אודות המחבר

SEO Expert at 888 Holdings

עופר לנגר, בוגר תואר שני באוניברסיטת ת"א בפקולטה לתקשורת, כיום משמש בתפקיד SEO Expert בחברת 888 אחזקות, כמי שאמון על אסטרטגיית ה- SEO של הארגון. בעבר היה VP of SEO Services ב- Angora Media Group. במסגרת תפקידו כמנהל תחום קידום אורגני, היה אחראי על קידום תאגידים כמו תנובה, דואר ישראל, תאגיד התקשורת בינת, מיטב דש, אמריקן לייזר, השף הלבן ועוד.