אפליקציית הפוקימון גו נכנסה לחיינו רק לאחרונה בסערה שסחפה אחריה מליוני משוטטים ברחבי העולם, התרים אחר לכידתם של פוקימונים. האפליקציה לבדה מכניסה למעלה ממיליון דולר בכל חודש. לפי Similar Web, גרסת האנדרואיד של האפליקציה הותקנה על למעלה מ- 5% מכל מכשירי האנדרואיד בארה"ב בתוך יומיים בלבד, מה שגורם לה לעקוף בהליכה (הייתי אומר אפילו בדילוגים עליזים) את טינדר; למעלה מ- 60% מהיוזרים בארה"ב משתמשים בה על בסיס יומי. כפי שדיווח Al Roberts מ- ClickZ, שחקני הפוקימון גו יותר מעורבים (engaged) ומבלים יותר זמן במשחק משהם משתמשים באפליקציות פופולאריות אחרות כמו וואטסאפ, אינסטוש וסנאפצ'ט. בשונה מאפליקציות אחרות, הגאונות של המשחק היא ביכולתו לגרום לאנשים שונים להיות מעורבים באינטראקציות משותפות, והאפליקציה למעשה מכריחה או גורמת לאנשים לצאת מרצונם מחוץ לדלת אמותיהם. כן, כן, אפליקציה שגורמת לצאת מחוץ לבית ולהכיר את העולם, לפחות דרך עדשת המצלמה (נו, גם זה משהו…)

זמן שימוש בפוקימון גו אל מול אפליקציות מדיה חברתיות אחרות

זמן שימוש בפוקימון גו אל מול אפליקציות מדיה חברתיות אחרות

פוקימון גו, כפי שנכתב ב- freedomofsearch, הוא לא אחר מאשר משחק במציאות רבודה (Augmented Reality), פותח על-ידי ג'ון האנק, מנכ"ל חברת "ניאנטיק" (Niantic), בשיתוף עם גוגל ונינטנדו שחזרה לתודעה בעיקר בעקבות המשחק. גוגל השקיעה, 30,000,000$ בפיתוח האפליקציה (ולא נלחץ לי בטעות ה "0" במקלדת) שמקורה ברעיון למשחק מבוסס-מציאות שנקרא (Ingress). תשתית האפליקציה מבוססת על מאגרי מידע גיאוגרפיים של "גוגל מפות". עם הזמן הוחלט להוציא את הסטארטאפ החוצה מגוגל כדי לאפשר לו להמריא לבד.



עיתון היפינגטון פוסט המפורסם, מדווח על עסק קטן שזכה להצלחה ולשיקום בעקבות קרבה מקרית לגמריי לתחנת פוקימונים (פרטים בהמשך). גלידת מאד האטר, שנאבקה בקשיים כלכליים חבה את ההצלחה המסחררת שלה למותג ולכלי השיווקי החדש לעסקים מקומיים – Pokémon Go.

מאד האטר, באורח מקרי לגמריי הייתה ממוקמת קרוב מאד למספר תחנות פוקימונים, Pokéstops, שמשכו מאלפי פוקימונים להוטים. בעלי הגלידרייה, גארי דיר, היה המום מההשפעה החיובית שהייתה לאפליקציה החדשה על הכנסותיו: "אפילו בחלומות הפרועים ביותר שלי לא חשבתי שזו תהיה התוצאה", אמר גארי, יוצא צבא ארה"ב. "קרן הפוקימון האירה עליי!", הוסיף. בעקבות ההשלכות החליט להכניס לתפריט שלו שמות של פוקימונים לכמה מן המנות.

פוקימון גו – שיווק דיגיטלי מזוקק

חוץ מלמנוע תאונות של שחקנים מסונוורי-אפליקציות הנתקעים בחפצים, בחברת ניאנטיק כבר חשבו על הכל… לפחות בכל הקשור לשאלה: איך להרוויח מזה כסף? בעלי עסקים מקומיים המעוניינים להזרים טראפיק אמיתי (בני-אדם/לקוחות) אל העסק שלהם – ועוד בתקציבי שיווק נמוכים בהרבה משיטות השיווק המסורתיות –  יוכלו לקנות חפצים וורטואליים שיעזרו בתורם למשוך פוקימונים לעסק שלהם, ובה בעת למשוך את ציידי הפוקימונים הלהוטים.

מושיק קלינמן, מיויומדיה הציע חישוב פשוט: בעבור 4 ש"ח לשעה תוכלו לרכוש חפץ וירטואלי, שיגרום לפוקימונים להופיע על הראדר של אותם מאמני פוקימונים ובכך לנהור אל בית העסק שלכם כדי ללכוד את היצורים הרווחיים הללו – Lure. למעשה,  4 ₪ לשעה במשך יום עבודה ממוצע של 9 שעות הם 36 ₪ ליום, כאשר בממוצע מגיעים לסביבת בית העסק עשרות או מאות אנשים, רק כתוצאה מהשיווק בפוקימון גו. זאת אומרת שמספיק שיגיעו אליכם במהלך היום אפילו לקוחות בודדים בלבד על מנת להפוך את הפרסום בפוקימון גו לרווחי. מרכזים מסחריים, כבר עשו את החשבון הפשוט והחלו להשתמש בשיטת השיווק החדשה על מנת לסחוף רבבות קונים להגיע, לקום מצג המחשב ולקנות. יובל בר אור מ- Y&A מרחיב ומספר על המודל של Pay Per Visit – עסקים יקנו טראפיק אמיתי. כך למשל תוכל מחלקת השיווק של מרכז מסחרי לקנות טראפיק אמיתי, ואותו קהל שבאמת יכתת את רגליו ויגיע למקום בו פוזרו מראש "פתיונות וירטואליים" יוכל ליהנות אפילו מאפליקציית AR השייכת למרכז המסחרי (משהו בסגנון של "חפשו את המטמון" / "חפשו את הקופון" בקניון). תחשבו לעצמכם, כמה גאוני זה לקנות טראפיק של לקוחות אמיתיים. השאלה המעניינת יותר היא איך תימדד המרה (Conversion), ועד כמה באמת ניתן לבדוק שהפיתיון הוא-הוא שייצר הכנסה ולא העובדה שממילא במקום מסוים יש ביום ממוצע X טראפיק?

כך נראה "Downtown Park" כאשר מאות מעריצי האפליקציה מנסים לרדוף אחר Squirtle:



מושגי שיווק בסיסיים בפוקימון גו לבעלי עסקים

  • PokéStop – נקודות עניין (פארקים, מקומות, אתרים וכו') , שבהגיעכם אליהן תוכלו לאסוף כל מיני פרסים ובונוסים.
  • Gym – נקודות עניין אליהן מגיעים מאמני פוקימונים למטרת קרבות בין הפוקימונים שלהם לאלה של מאמנים מתחרים, וכך לזכות בנקודות ולקחת שליטה על המכון.
  • Lure Module – פריטים במשחק, שאם ימוקמו ב- PokéStops, ימשכו אליהם פוקימונים ובעקבותיהם שחקנים/קונים לטווח זמן של חצי שעה.

שלושת אלו הם מוקדי המשיכה של מאמני פוקימונים ושחקנים נלהבים. רוצים להגיש בקשה לפתיחת PokéStop או Gym לצד העסק שלכם? לחצו על הקישור ואולי יתמזל מזלכם.

מכונים ותחנות פוקימונים ימצאו לצד נקודות עניין מכמה סוגים:

  • ספריות,
  • בניינים ציבוריים,
  • מקומות תפילה,
  • פארקים,
  • מוזיאונים,
  • מבנים מיוחדים,
  • פסלים,
  • אתרים היסטוריים,
  • Hidden Gems ו- Hyper-Local Spots

SEO & Pokémon GO

Tony Edward מ- SEL מציע כמה שלבים למינוף ה- Organic Traffic וגם ה- Foot Traffic. הנה השלבים להגדלת שני סוגי הטראפיק לעסקים מקומיים:

  1. בחינת השטח – נסו להבין קודם כל אילו תחנות ומכוני פוקימונים ממוקמים ליד העסק שלכם
תחנות פוקימונים

כך נראית תחנות פוקימונים במשחק

כך נראה מכון פוקימונים

כך נראה מכון פוקימונים

2. טרגוט עמוד נחיתה עם מאפיינים לוקאליים – לאחר שאיתרתם את תחנות הפוקימונים והמכונים ליד העסק שלכם, עכשיו כדאי ליצור עמוד המטרגט ביטויים שגולשים פוטנציאליים עשויים להקליד. זכרו שלגוגל עדיין אין מספיק מידע במתכנן מילות המפתח עבור אילו ביטויים הם המובילים בנישה הזו. ביטויים אפשריים: "PokéStops בתא" , "תחנות פוקימונים בתל-אביב" "pokestops תל אביב",…. ככל שיעבור הזמן והטרנד ימשך, וודאי אעדכן בביטויים עם נפחי חיפוש חזקים יותר. הנה שאילתה ששיחקתי איתה הבוקר:

pokestops new york

על ידי טרגוט נכון של העמוד, ויצירת תוכן איכותי בנושא תוכלו לענות בצורה הטובה ביותר על שאיתות שעם חלוף הזמן יצברו יותר ויותר נפח חיפושים.

3. פיצר'ים לוקאליים – בעמוד שכזה טבעי מאד שתטמיעו גם פיצ'ר של Google Maps, תמונות של האזור, תצלומי מסך של פוקימונים שנראו לאחרונה באזור.

4. חיזוק פרופיל הקישורים – בניית קישורים לעמודי הנחיתה שיצרתם יובילו בתורם לכך שאתרים אחרים ירצו לקשר אליכם, עסקים מקומיים ירצו לשתף איתכם פעולה וכך בד בבד לחזק את הסמכות של העמוד שיצרתם ואף סמכות הדומיין.

5. שיתוף – מאחר ש "Sharing is Caring", הגיוני מאד שתרצו לכלול בעמוד הזה גם כפתורי שיתוף לכל הרשתות החברתיות הפופולאריות.

6. אינטגרציה בין המציאות הרבודה למציאות האובייקטיבית – כבעלי עסקים הדואגים למשיכת לקוחות אמיתיים, מוטב שתכללו הנחות, שמות של פריטים (בתפריט או בחנות) שכוללים שמות של פוקימונים. כך תיצרו חיבור הולם בין החיים האמיתיים לחיים הרבודים. במידה שיש לכם פרופילים מקומיים (למשל בדפי זהב, אתרי אינדקס עמודי עסק ברשתות חברתיות וכו') שתפו את המידע הזה על אותן הנחות ומבצעי-פוקימונים (או כל טרנד אחד שיצור את אותו באזז) גם שם. הנה כמה דוגמאות:

תחנת פוקימון #1

תחנת פוקימון #2

תחנת פוקימון #3

כמה בעלים עסקים כבר עשו כמה דברים נפלאים כדי לנצל את המציאות הרבודה לטובת הגדלת הכנסותיהם:

  • יצרו מוצרים שפונים במיוחד אל שחקני הפוקימון גו כמו מאפייה שיצרה מאפים שדומים לאותם יצורים, ובר המכין משקאות עם שמות של פוקימונים
  • אירגנו אירועים כדי להזמין שחקנים ליהנות מה- Lure המושך אליו פוקימונים למקום החנות, וכמובן פרסמו והפיקו המולה שלמה סביב האירוע בפייסבוק
  • פרסמו הנחות שמוענקות לשחקנים, וכגובה הרמה שלהם במשחק כך גם גובהה של ההנחה
  • סידרו אזורי הטענה המיוחדים לשחקני פוקימונים

 

John Hanke, מנכ"ל ניאנטיק אמר שבקרוב נזכה לראות גם אזורים ממומנים או "אזורים בחסות", וכך תיסלל דרכו של הפוקימון גו כערוץ שיווק בלתי נפרד לבעלי עסקים מקומיים שרוצים לרכוב על הטרנד החדש. מקדונלד זכתה להיות ראשונה כ- Sponsored Location, אולי בקרוב גם אצלכם?

אודות המחבר

SEO Expert at 888 Holdings

עופר לנגר, בוגר תואר שני באוניברסיטת ת"א בפקולטה לתקשורת, כיום משמש בתפקיד SEO Expert בחברת 888 אחזקות, כמי שאמון על אסטרטגיית ה- SEO של הארגון. בעבר היה VP of SEO Services ב- Angora Media Group. במסגרת תפקידו כמנהל תחום קידום אורגני, היה אחראי על קידום תאגידים כמו תנובה, דואר ישראל, תאגיד התקשורת בינת, מיטב דש, אמריקן לייזר, השף הלבן ועוד.