גוגל שוב מערימה קשיים על מומחי SEO ברחבי העולם, וזה משתקף בבירור מהמהלך האחרון שלה להגבלת הכמויות המוערכות של מילות המפתח, לאלו שאינם מפרסמים דרך Adwords. כשבדקתי השבוע האם העדכון הגיע למחוזותינו – בינתיים שום דבר לא השתנה, ונפחי החיפוש מופיעים ללא שינוי (מלבד ההשלכות השליליות שגרם העדכון האחרון…)

למי שעדיין לא שמע, ביוני האחרון (2016), גוגל הורידה את השלטר במתכנן מילות המפתח לכל מי שאין לו חשבון גוגל אדוורד פעיל. כשנשאלה גוגל על המהלך הזה, היא משכה ידה מהעניין ודיווחה כי היה מדובר ב”עניין טכני” שהשפיע רק על חלק מהחשבונות. קהילת ה- SEO געשה על המקרה ומקצוענים מביני עניין ראו בכך סימן אזהרה לבאות. זה היה דיי ברור שחוקי המשחק הולכים להשתנות, וגוגל תתחיל להכניס מקלות בגלגלים לכל מי שאין קמפיין אדוורדס פעיל.

Keywords Buckets

Keywords Buckets- כך נראה בקרוב את טווחי נפחי החיפוש במתכנן מילות המפתח

 

במקום נפח חיפושים “מדויק” (לדעתי מעולם זה לא היה מדויק), גוגל החלה להראות רק טווחים של נפח החיפושים החודשי הממוצע ( מה שמעתה ואילך יכונה – Keywords Buckets) והוסיפה לכך הערה: “This page shows ranges for search volumes. For a more detailed view, set up and run a campaign.”

לפי גוגל, “רוב” המפרסמים יראו את המידע המופיע במתכנן מילות המפתח כרגיל. אמנם יוזרים עם “lower monthly spend” יראו מידע חלקי המופיע כקבוצות טווח. אלו הטווחים:

  • 0
  • 1–100
  • 100–1K
  • 1K–10K
  • 10K–100K
  • 100K–1M
  • 1M+

כפי שמציין ומרחיב Greg Finn ב- SEL, יוזרים שמשתמשים במתכנן מילות המפתח יותר מידי לטובת השגת נפחי חיפוש, יחוו גם הם את ההגבלה המקוממת הזו. כלומר, זה עדכון הקשור לפניות ספציפיות של יוזר מסוים אל ה- API.

אני רק אזכיר כי באחרונה גוגל עדכנה (לרעה) את מתכנן מילות המפתח כך שהוא לא יראה יותר מידע מדויק על כל ביטוי וביטוי אלא נפחי החיפוש שיוצגו יהיו רק עבור קבוצות חיפושים של ביטויים. לדוגמה, ביטויים השייכים לאותה קבוצה נושאית (“מרצה”, “מרצים”,…) יוצגו כבעלי אותו נפח חיפושים. מהלך שפגע במקדמי אתרים שתרו אחר נפחי חיפוש מדויקים עבור מחקר מילות המפתח שלהם.

ג’ון מולר (John Mueller), לאחר העדכון האחרון של מתכנן מילות המפתח, סיפר על האפשרות להכניס לקונסולת החיפוש כלי דומה למתכנן מילות המפתח כדי שיספק מענה יותר מדויק עבור ביטויים. הוא לא ציין פרטים מדוייקים על העניין, ולדעתי, כלי שכזה לא באמת יפותח עבור קונסולת החיפוש. השאלה המעניינת שהרבה מקדמי אתרים שאלו את עצמם בשבוע האחרון היא: האם יהיה כלי שיצליח לעקוף את המכשול של גוגל (מי אמר בחינם?) או שמא גוגל תחזור בה מדעתה? כרגע אין תשובה לשאלה הרת הגורל הזו (טוב נסחפתי עם הניסוח), אבל לשם כך נועד מאמר זה.

 

איך תוכלו לעקוף את העדכון (לרעה) האחרון של מתכנן מילות המפתח?

עבורי ועבור עמיתי למקצוע, העדכון האחרון היה לא יותר מאשר סערה בכוס תה. נכון, גוגל קצת יותר מקשה על מציאת מידע אבל זה לא חדש. ככה זה היה תמיד וכנראה ככה זה ימשיך להיות. דווקא ככל שהאתגרים בג’ונגל נעשים יותר מורכבים, כאן מתגלה הטרזן האמיתי. אני לא מדבר כאן על עצמי, אלא על חובבי SEO בכלל. מי שנכנס לביזנס הזה יודע שאולי החלק הכי כייפי זה האתגר במציאת פתרונות יצירתיים כשלא תמיד כל הכלים ברשותך, או אם תרצו, האתגר הוא לשוט בנהר האמזונס עם זוג קיסמים.

בכל אופן, אז איך תוכלו לעקוף את העדכון האחרון שגוגל הכניסה למתכנן מילות המפתח? איך תוכלו לאתר את הביטויים כי חשובים בפרויקט חדש שאתם נכנסים אליו? והאם זה באמת חשוב מהם נפחי החיפוש המדוייקים בכל פרויקט?

כדי לענות על השאלות הללו, אני אתחיל באנקדוטה ואת הכלים שאציג במאמר אמחיש באמצעות דוגמה על אחד הפרויקטים היותר אהובים עליי.

 

השקט שאחרי הסערה

באחת מהרצאותיי בכנס נקסטקייס, הזמינו אותי לספר כיצד הגדלתי את הטראפיק האורגני לחברת תנובה (שאת נכסיה הדיגיטליים אני מקדם כבר כמעט 3 שנים)  ב- 30% בטווח של כשלושה חודשים. המתודולוגיה הייתה שימוש במודל AlpinistiX בו השתמשתי לביצוע מחקר מילות מפתח. הייתה באמת אחלה הרצאה לדעתי, אבל החלק המעניין הוא דווקא מה שקרה אחרי ההרצאה…

למי שלא מכיר, נקסטקייס הוא כנס שנערך כל שנה בקונספט ייחודי, שבו כל מרצה עולה ל-20 דק’ (סטייל TED) לספר על מקרה בוחן במבנה הבא: בעיה/אתגר >> מה עשיתי? >> תוצאות. בקיצור, בסוף ההרצאה שלי היה חלק של שאלות/תשובות, ואז מבין הקהל עלתה השאלה: “כל ההרצאה שלך דיברת על כלי מתכנן מילות המפתח, אבל האם מתכנן מילות המפתח הוא באמת כלי כזה מדויק?…” שקט פילח את חלל האולם, ו- 1,200 איש מחכים לשמוע האם הכלי הזה באמת מדויק.

אם אענה בשלילה, כל ההרצאה שלי הולכת לפח; אם אענה בחיוב, האם זה באמת אומר שזו האמת?!

עניתי: “כמו כל מקדם אתרים, אף אחד לא מסתמך על כלי אחד כשהוא מבצע מחקר מילות מפתח. תמיד משתמשים בכמה כלים, עושים הצלבה, ובודקים את המידע מכמה כיוונים”. היום, אני יודע שנכון לעת הרצאתי לפניי כשנתיים המידע במתכנן מילות המפתח היה הכי מדויק שאפשר, וכמובן, הכל בהשוואה להיום. אגב, את הגישה המעניינת שהציג דניאל על מתכנן המילים אפרט כאן בהרחבה בהמשך. ככל שעובר הזמן נשמעים קולות וביקורות של מקדמי אתרים שטוענים שנפחי החיפוש מוטים לטובת ביטויים שיש להם תחרות גבוהה ב- Adwords. קולגות למקצוע, מומחים מעולם ה-PPC, סיפרו לי שתמיד לביטויים שיש לגוגל אינטרס שתשקיעו בהם, הנתונים לא יהיו מדויקים. אני חלילה לא מאשים את גוגל, שיש לי גם הרבה דעות חיוביות עליה, אלא רק מציג טענות שנשמעות כל הזמן.

בהקשר אחר של עיוות המידע, שמוליק דורינבאום כתב מאמר מרתק על חוסמי פרסומות והשלכתם על עיוות הטראפיק באנליטיקס.

 

אז איך לחלץ כמה שיותר מידע על ביטויים נחשקים, ולעקוף את המכשול במתכנן מילות המפתח? הנה השיטות שלי…

אתחיל מ-2 טריקים למתחילים, ואז אציג כאן טריק למתקדמים המבוסס על RankBrain.

1. טריק למתחילים: דו”ח עמודי נחיתה

מצרכים: אתר שיש לו מספיק טראפיק מעניין

זמן הכנה: 10 דקות

אופן הכנה: בגוגל אנליטיקס, נכנסים לדו”ח “דפי נחיתה” שנמצא תחת “התנהגות”:

דו"ח דפי נחיתה

בוחרים במאפיין המשני “כותרת הדף”:

כותרת הדף

מאפיינים עיקריים >> מאפיין משני >> כותרת הדף

זה כמובן לא חובה, אבל אפשר גם לבחור הצגת פריסה רחבה יותר של כמות העמודים שיוצגו בתחתית הדף:

כמות השורות

ועכשיו מתחילים ליהנות/לנתח את הנתונים. מאחר שאני חתום על NDA עם מרבית הלקוחות שלי, אני אציג דוגמה מאתר המרצים שלי. אני רק מבקש מכם שתסלחו לי על כישורי האומנות הגרועים שלי תוך כדי ההסבר 🙂

דוגמה לעמודי נחיתה מאתר המרצים

בניתוח 10 עמודי הנחיתה המובילים שהזרימו הכי הרבה טראפיק בחודש האחרון לאתר profilu.co.il ניתן לחלץ 4 תובנות משמעותיות:

  1. כחול מייצג מאמרים הקשורים לעולם ההרצאות שהביאו את מירב הטראפיק לאתר. גם כאן אפשר בקלות רבה להבין שיש שני סוגים של גולשים שמגיעים לאתר. [א] אנשים שחיפשו נושאים הקשורים לתחום הרצאות מסוים המרתק אותם ואולי בעקבות זאת יזמינו הרצאה, [ב] אנשים שפשוט חיפשו הרצאות, לא משנה באיזה נושא. ממבט על כותרות עמודי הנחיתה המובילים, בקלות ניתן יהיה לחלץ את הביטויים המובילים שמזרימים את מרבית הטראפיק: “הרצאות טד”, “קריאת מחשבות”/”לקרוא מחשבות” (יש כזה תחום שלם של הרצאות), “מרצים”, “הרצאה”, “הומור בהרצאה”, “מרצה”, “מנחי סדנאות” ….
  2. אדום – אין לי באמת עמוד שנקרא “www1.free-share-buttons.top” באתר, אלא זו מגמה שלצערי הולכת וגדלה של ספאמרים שמלכלכים את הטראפיק באתר (שוקי מן, חבר טוב ואדם יקר, כתב על זה מאמר מצויין). יש דרך קלה יחסית להעיף את הלכלוך הזה מגוגל אנליטיקס, אבל לי זה פשוט לא ממש מפריע אז אני לא מתייחס לזה.
  3. סגול בתהליך קבלת ההחלטות, גולשים מחפשים את האדם העומד מאחורי המוצר/השירות, ולכן מסתבר שאנשים מחפשים גם את הביטוי “עופר לנגר”, עבדכם הנאמן.
  4. ירוק מאחר שאני עובד על אתר חדש, אז לא מעט טראפיק מגיע גם משם כי יש לי מפתחים ואנשי צוות שעובדים מאחורי הקלעים על האתר. מן הסתם הוא לא מאונדקס, אז זה לא מטריד אותי, ואני פשוט מתעלם מהשורה הזו.

שימו לב באיזו קלות והנאה ניתחנו אילו ביטויים מזרימים את מירב הטראפיק לאתר. אבל כמו שאתם מבינים ניתוח הביטויים המובילים היה מתוך טראפיק קיים. אפשר גם להגיע למידע צולב דרך שיטה המיושמת ב- Search Console, עליה כתבתי בסעיף 2 במאמר אודות שיטת Cross-Platform Analysis. לפרטים נוספים הכנסו למאמר.

2. טריק למתחילים: SEMRush

מצרכים: אפשר להירשם בתשלום ל- SEMRush (נכון לכתיבת שורות אלה חבילת הבסיס היא 69.95$), אבל גם בגרסה החינמית אפשר לצפות לפחות ב- 5 הביטויים המובילים של אתר מסויים; תכפילו את זה בכמות אתרי המתחרים, ויש לכם לפחות מידע התחלתי טוב. מי שלא מכיר, זו אחת התכנות הטובות ביותר בעולם לניתוח מתחרים. יש להם שגרירים מצויינים בארץ, שלדעתי, עושים להם מוניטין מצוין.

זמן הכנה: 10 דקות

אופן הכנה: נכנסים לדו”ח “Organic Research” שנמצא תחת “Domain Analytics”:

ניתוח ביטויים ב- SEMRursh

לדעתי, הגרסה המלאה שווה של סנט (או רובל, כי המטה שלהם יושב ברוסיה), אבל גם עם הגרסה החינמית אפשר להפיק המון תובנות. הייתי מראה לכם עוד תצלום מסך עם מספרים של כמה אתרים מובילים, אבל מעדיף שלא לחשוף נתונים יותר מידי רגישים במאמר.  תקראו לי אדם שאוהב את החיים – אבל מעדיף לא להסתבך עם תביעות מול תאגידי ענק 🙂

3. טריק למתקדמים: RankBrain

מצרכים: מוח

זמן הכנה: סגרו לפחות שעתיים ביומן

אופן הכנה: RankBrain למי שלא מכיר עדיין זו מערכת בינה מלאכותית שיכולה ללמוד המון מניתוח כמויות בלתי-שפויות של השפה הכתובה, ולהבין למה התכוונתם כשכתבתם שאילתה מסוימת. למי שרוצה בריף על הנושא, ראו הערת שוליים בפעולת Hover פשוטה על הביטוי. לא אכנס כאן יותר מידי לפרטים על מה זה בדיוק כי רק על זה אני יכול להעביר הרצאה שלמה. אבל לעניינינו, במאמר שפורסם לאחרונה ב- TechRunch נטען שהאלגו של RankBrain בגוגל יודע לזהות אתרים שנחשבים “אתרים טובים” וכל אתר אחר שדומה להם או יותר טוב מהם בהכרח יקבל דירוג טוב יותר, לעומת זאת אתרים שגוגל מגדירה כאתרים “לא טובים” – כל אתר שיהיה דומה להם או גרוע מהם בהכרח יקבל דירוג נמוך יותר. למי שיודע לקרוא בין השורות זה אומר דבר מאד מעניין: בחינה של 10 התוצאות הראשונות עבור שאילתה, יכולה ללמד אתכם הרבה על סוג הביטויים שגורמים לאתר מסוים להיות “סמכותי” בתחומו. אז מה בדיוק אתם צריכים לעשות?

[א] להתחיל מהבנת ה- KPI של האתר שאותו אתם מקדמים והתעמקות בתחום – מהן המטרות של האתר? מהם הנישות עליהן האתר מנסה להתברג? באילו ביטויים משתמשים האתרים “הסמכותיים”, כפי שגוגל רואה בהם

[ב] פיצוח נוסחאת קוקה-קולה – כאן אתם תהיו חייבים ללכלך את הידיים. אם אמרתי שראנקבריין (וגוגל בכלל) יודעת לדרג “אתרים טובים” במקומות גבוהים, זה רק אומר שככל הנראה הביטויים שהם משתמשים בהם בדרגות הגבוהות של ההיררכיה תורמים להיותם חזקים. כלומר, אתם תהיו חייבים להכנס לכל האתרים החזקים (על השאילתות שהשגתם בשלב א’), ולעבור על כל הביטויים בתפריט העליון וכמובן הטייטל של עמוד הבית, ומשם לחלץ את ביטויי הליבה שלכם.

[ג] הצלבות וניתוח – ככל שתבחנו עוד ועוד אתרים בכל אחת מהשאילתות שאיתרתם, תוכלו גם מבלי שום “מתכנן מילות מפתח” להבין איפה שוכב כל הכסף הגדול. ההצלבה בין הביטויים שמצאתם תעזור לכם המון.

השיטה היא מאד הגיונית, אמנם היא דורשת בחינה מעמיקה ולא מעט זמן של ניתוח והצלבה. רשמתי למעלה שזה לוקח רק שעתיים, אמנם בפרויקטים חדשים החולשים על תחומים רבים לעיתים רבות הטכניקה הזו תופסת לי 5-6 שעות עבודה. אבל זה מבטיח שדאגתי לכסות את כל הפינות. אגב, את השיטה הזו פיתחתי הרבה לפני העדכון האחרון של גוגל למתכנן מילות המפתח, מאחר שאני תמיד אוהב לבדוק ולאמת את הנתונים המתקבלים מהכלים “האובייקטיביים” בהם אני משתמש.

מקווה שהצלחתי לעזור לכם לרדת לעובי הקורה, ולספק לכם דרכים יצירתיות לעקוף את המכשול הקטן שגוגל הציבה עבור כל מקדמי האתרים שלא מריצים קמפיין אדוורדס בשוטף או כאלה שמשתמשים בכלי מתכנן מילות המפתח וגוגל חוסמת אותם בשל שימוש-מרובה. והכי חשוב – מקווה שעזרתי לכם לחסוך כסף על קמפיין-דמה מיותר באדוורד במידה שאתם לא חייבים להתשמש בו.

 

אם אתם חושבים שהמאמר הזה יוכל לעזור לחבריכם – אשמח שתעזרו לי להפיץ את הידע הזה הלאה 🙂

האם יש לכם שיטות חדשות לאיתור ביטויים מובילים ללא שימוש במתכנן מילות המפתח? אשמח שתגיבו כאן למטה, תשאלו שאלות, ותעלו רעיונות חשובים בהקשר…

 

 

אודות הכותב

SEO Expert at 888 Holdings

עופר לנגר, בוגר תואר שני באוניברסיטת ת"א בפקולטה לתקשורת, כיום משמש בתפקיד SEO Expert בחברת 888 אחזקות, כמי שאמון על אסטרטגיית ה- SEO של הארגון. בעבר היה VP of SEO Services ב- Angora Media Group. במסגרת תפקידו כמנהל תחום קידום אורגני, היה אחראי על קידום תאגידים כמו תנובה, דואר ישראל, תאגיד התקשורת בינת, מיטב דש, אמריקן לייזר, השף הלבן ועוד.

  • תודה רבה עזרת מאוד! הראשון ברשת שמביא פתרון מעשי.

    • מאמר טוב מאוד
      חבר שלי אמר לי תובנה מאוד מעניינת ברמה הממש פרמטיבית אבל לטעמי די נכונה ועובדת.
      איפה שיש לחץ של מודעות גוגל זו מילה או ביטוי מצוינים ואיפה שדליל אז לא משהו
      תודה

      • יוסי, תודה רבה על התגובה. חבר שלך אמר נכון. זו בהחלט אינדיקציה ראשונית נכונה מאד להבנת חוזק הביטוי. המטרה שלנו כמקדמי אתרים, היא להבין את נפח החיפושים של ביטוי מסוים מבלי שנאלץ לשלם על קמפיין ממומן, כאשר אנחנו לא באמת חייבים אחד כזה.