לא מזמן שאלו אותי, מה עושים עם אתר שמחזיר כמה אלפי קודי שגיאה 404? האם כמות אינסופית זו של שגיאות פוגעת במיקומים של האתר? האם צריך לחלק את העבודה כך שב-5 השנים הקרובות כל שנעשה יהיה לתקן בהדרגתיות את כל אותן שגיאות? החלטתי לגשת לספרות המקצועית ולמובילי הדעות בגוגל כדי להציע מענה מספק לאותן שאלות מיתולוגיות שנשאלות שוב ושוב כל כמה זמן. כך בפעם הבאה שמישהו ישאל אותי שוב מה עושים בנידון – אפנה אותו לכאן 🙂

אז האם באמת 404 משפיעים על מיקומים של אתר? הנה כמה תובנות מעניינות שפורסמו ב- Official Google Webmaster Central Blog בפוסט שכותרתו Do 404s hurt my site?:

“שגיאות 404 הן חלק נורמלי לחלוטין מהרשת; האינטרנט כל הזמן משתנה, תוכן חדש נולד, תוכן ישן מת, וכאשר הוא מת (אידיאלית) הוא מחזיר קוד תגובה HTTP 404. מנועי חיפוש מודעים לזה; לנו יש שגיאות 404 באתרים שלנו, כפי שניתן לראות למעלה, ואנחנו מוצאים אותם בכל מקום ברשת. למעשה, אנחנו מעדיפים שכאשר אנו נפתרים מתוכן באתר שלכם, תדאגו לכך שיחזיר קוד תגובה 404 תקין או 410 (ולא “soft 404″). זכרו שעל מנת שהזחלן שלנו יאתר קוד תגובה HTTP של כתובת מסוימת, הזחלן יהיה חייב להיות מסוגל לזחול את אותה הכתובת – במידה שהכתובת הזו חסומה על ידי ה- robots.txt שלכם, לא נצליח לזחול אותה ולזהות את קוד התגובה. העובדה שכמה כתובות באתר שלכם אינן קיימות או מחזירות שגיאות 404, אין זה משפיע על איך שכתובות אחרות באתר שלכם (אלו שכן מחזירות קוד תגובה 200) מתפקדות בעמודי תוצאות החיפוש.”

כמו שג’ון מולר, אנליסט בכיר בגוגל טרנדס, אמר במפורש בעמוד הגוגל+ שלו:

“שגיאות 404 או כתובות שאינן נגישות לא פוגעות באינדוקס של האתר שלכם בשום אופן. אין זה משנה אם ישנם 100 או 10 מיליארד , הן לא יפגעו בדירוגים של האתר שלכם. בחלק מהמקרים, שגיאות סריקה עשויות לנבוע מבעיה מבנית לגיטימית באתר או ממערכת ניהול התוכן שלכם. איך ניתן לדעת זאת? בדקו פעמיים את מקור שגיאת הזחילה. אם יש קישור שבור באתר שלך, ב- HTML הסטטי של הדף שלכם, אז זה תמיד שווה תיקון.”

כדי למנוע מכם אמל”קים (ארוך מידי לקראתי) או אמל”סים (ארוך מידי לא סרקתי) הנה תובנה שאומר ג’ון מולר בהמשך:

“אין צורך ‘לתקן’ שגיאות סריקה באתר שלכם. מציאת 404 היא נורמלית וצפויה באתר בריא המוגדר היטב. אם יש לכם כתובת URL חדשה שוות-ערך, אז לעשות אליה redirect 301 זו פרקטיקה טובה. במידה שאין, אתם לא צריכים ליצור תוכן מזויף, אתם לא צריכים להפנות לדף הבית שלכם, אתה לא צריכים לעשות diallow בקובץ ה robots.txt לכתובות אלו – כל הדברים האלה מקשים עלינו להכיר את המבנה של האתר שלכם ומקשים עלינו לעבד אותו כהלכה. אנו קוראים לדברים הללו ‘soft 404′”.

צריך לזכור שעמודי שגיאה הם לא דבר רע אלא הן בבחינת דגל אדום למנהלי האתר. חשוב לתקן 404 כאשר היה מדובר בעמודים שהיוו צמתים מרכזיים עבור הגולשים באתר, וגוגל גם-כן זיהתה אותם כך, אך הם כעת לא נגישים. התיקון של אותם 404 הוא למעשה גם כדי להחזיר את הכוח לאותם עמודים (כי ככל הנראה הרבה עמודים קישרו אליהם) וגם כדי שהגולשים שלכם לא ירגישו מתוסכלים בעומדם מול שוקת שבורה.

אגב, זאת גם הסיבה מדוע בגוגל מדגישים שגם כאשר יוצרים עמוד 404 – הוא חייב להיות מאד User Friendly ולאפשר לגולשים לחזור בקלות לעמוד הבית.

אודות הכותב

SEO Expert at 888 Holdings

עופר לנגר, בוגר תואר שני באוניברסיטת ת"א בפקולטה לתקשורת, כיום משמש בתפקיד SEO Expert בחברת 888 אחזקות, כמי שאמון על אסטרטגיית ה- SEO של הארגון. בעבר היה VP of SEO Services ב- Angora Media Group. במסגרת תפקידו כמנהל תחום קידום אורגני, היה אחראי על קידום תאגידים כמו תנובה, דואר ישראל, תאגיד התקשורת בינת, מיטב דש, אמריקן לייזר, השף הלבן ועוד.

  • שלום עופר ותודה שהארת על נושא 404 שאינו בטיפול מחוסר ידיעה ו/או מחוסר הבנה בחשיבות דף שגיאה 404 בעיני הגולשים ובעיני גוגל.
    הציטוטים שהבאת מפי אנשי גוגל, כבודם במקומו מונח, אבל אני חושב אחרת: אם גוגל טרחו לציין שגיאות סריקה ב- Search Console וביניהם שגיאות 404 זה כבר אומר משהו. אם הם עשו הפרדה בין 404 לבין soft 404 זה כבר אומר משהו.
    ואם אין לזה משמעות בסיבוב ראשון, הרי שיש לזה משמעות בסיבוב שני של התנהגות הגולשים שחוויית הגלישה שלהם באתר נפגעת ולגוגל אין ענין שהלקוחות שהוא מביא לאתר יחוו חוויית גלישה לא טובה.
    את זה ועוד עם הרבה דוגמאות לדפי שגיאה 404 וגם הנחיות איך לבנותם כדי שישאירו את הגולשים באתר למרות שהגיעו לדף שגיאה 404 כתבתי כאן https://www.seoreport.co.il/4216

    זהר עמיהוד
    מוביל עסקים להצלחה באינטרנט

  • נושא חשוב – תודה על הפוסט!

    מה לדעתך צריך להיות בעמוד 404 איכותי?

    • תודה על התגובה 🙂

      1. הפנייה לעמוד הבית במקום בולט
      2. טקסט המסביר לגולשים מדוע הגיעו לעמוד זה.
      3. קישורים לאזורים או תכנים אחרים רלוונטיים באותו נושא.
      4. נחמד ליצור תוכן יצירתי ולא ללכת על הטקסטים הדיפולטיביים. משהו שאפילו ישעשע את הקורא, שכרגע חש מתוסכל כי לא הגיע לתוכן הרצוי.

  • בעלי אתרים נוטים לרוב להזניח את עמוד ה 404 שלהם וחבל, הוא יכול להיות מקור מצויין להשארת הגולש באתר וגם להעברת תוכן שיווקי.

  • בעלי אתרים נוטים לרוב להזניח את עמוד ה 404 שלהם וחבל, הוא יכול להיות מקור מצויין להשארת הגולש באתר וגם להעברת תוכן שיווקי.