גוגל ניצחה, את זה כולנו יודעים. בכל הקשור לתוצאות החיפוש באינטרנט ובמובייל, גוגל לא רק ניצחה, היא הביסה, קרעה ופירקה את המתחרות האחרות שלה. לאנשים שלא באים מתחום האינטרנט, אין מושג מה זה מנוע החיפוש “בינג”, הם לא זוכרים את יאהו, ומבחינתם, גוגל זה האינטרנט והדרך היחידה לחפש דברים ברשת, היא דרך החברה המפלצתית. הם גם די צודקים, אם נודה על האמת. גוגל היא אחת מהחברות הרווחיות ביותר בעולם. כזו שאלגוריתם החיפוש שלה רק הולך ומשתכלל, היא לומדת עם הזמן להכיר את הגולשים שמחפשים בה תוצאות ואת המטרה הברורה שלה, להיות מנוע החיפוש מספר 1 און ליין, היא כבר השיגה מזמן. עכשיו הגיע השלב השני באבולוציה של ענקית החיפוש. גוגל, עם כל השינויים אשר הכניסה באלגוריתם שלה, כל הפינגווינים והפנדות למיניהם, נועדו להפוך את חווית החיפוש של הגולשים שלה, למהנה, קלה והמוצלחת ביותר. בעוד היא עדיין ללא ספק משפרת עוד ועוד את אלגוריתם החיפוש, כדי שהגולשים יקבלו את התוצאות הרלוונטיות ביותר עבורם, השלב השני כבר קורם עור וגידים. החיפוש הקולי.

 

גוגל מאמינה כי בעתיד, הידיים שלנו, כנראה לא ממש יהיו רלוונטיות, בכל הקשור לתחום האינטרנט. וגם אם כן, זה לא יהיה בשביל ללחוץ על עכבר, אלא כנראה בשביל להזיז את האובייקטים שנראה מול העיניים בעזרת מציאות רבודה. אבל אנחנו וגוגל עדיין לא שם. לפני כן יש לנו שלב נוסף שצריכים לעבור בדרך. השלב בו גוגל מחזקת מאמצים לאחרונה. החיפוש הקולי. אנחנו, נוכל לדבר עם המחשב או המובייל שלנו, להגיד לו “מסעדות כשרות בתל אביב”, ועל גבי הטלפון יוצגו כל אותן תוצאות רלוונטיות. אין ספק שהמהפכה כבר בעיצומה, ואנחנו כאן כדי לבחון, האם ואיך ישפיע החיפוש הקולי על עולם קידום האתרים האורגני. רמז? ישפיע גם ישפיע.

 

חיפושים קוליים קיימים

 

כבר כיום יש לנו עוזרות אישיות שמנסות לספק לנו תוצאות רלוונטיות. סירי של אפל וקורטונה של מייקרוספט לדוגמא, מחכות להן בשקט בשביל לשמוע את מוצא פיו של בעל המכשיר שלהן. גם בכרום של גוגל, בין אם זה בדסקטופ ובין אם זה באפליקציית החיפוש במובייל, יש אפשרות לבצע חיפוש קולי, אם כי עדיין לא בצורה מושלמת. חיפוש קולי בשלב הזה בגוגל הוא מאוד סטטי, נותנים פקודת ביצוע לחיפוש ותוצאות עולות. זה נחמד אבל לא לזה מתכוון המשורר. ה”עוזר” של גוגל או העוזרת, אלו שיציגו בעתיד את תוצאות החיפוש על פי הפה שלכם ולא הידיים, אמורים להפוך להיות החברים הווירטואליים החדשים שלכם. גוגל לא רוצה רובוט שזורק תוצאות כאשר אומרים לו מילת מפתח, אלא רוצה לפתח עוזר שיהיה פרסונלי ככל האפשר. זוכרים את “היא” עם יואכין פיניקס? אז משהו כזה.

 

השפעת החיפוש הקולי על אנשים

 

המחשבה הראשונה שעלולה לקפוץ לרבים חובבי אפל כאשר הם ישמעו על זה, תהיה להגיד סירי היא כזאת. נכון, סירי בהחלט יכולה לבצע מגוון פעולות רחב ומרשים, אבל אני לא חושב שמישהו באמת יכול לנהל איתה שיחה ארוכה ומתגלגלת. העוזרת של גוגל אמורה להיות כזאת. יישות און ליינית, שניתן יהיה לנהל איתה שיחה מתגלגלת, שלא תורכב ממשפטים מוקלטים, אלא כזאת עם בינה מלאכותית שתתפתח כל הזמן ותהיה לחלוטין העוזרת האישית שלכם. לא רק “תרשמי ביומן פגישה בשעה ארבע”, אלא “מה שלומך? איך עבר הלילה?”

 

סקוט האפמן, סגן נשיא בגוגל, המפקח על כל תכנית “העוזרת”, אמר שככה אנשים יוכלו בתכלס לדבר עם גוגל. המטרה שלהם היא ליצור עוזרת שתדבר עם הגולשים בצורה שעוזרת אישית אמיתית היתה עושה, ולא רק לענות במשפט אחד.

 

אני מניח שעם הזמן וכאשר העוזרת תוכל ממש לבוא באינטראקציה ולנהל שיחה לכל דבר עם הגולש, גולשים יזנחו את השימוש בידיים. מבחינה פסיכולוגית, כאשר אדם מקבל פידבק, יש ישות שעונה לו ומנהלת איתו אינטראקציה דו כיוונית, הוא מקבל ממנה את כל המידע שהוא צריך והיא דואגת להציג לו את הדברים הרלוונטיים ביותר עבורו, בשפה שהוא מדבר בה, כאילו עכשיו דיבר עם חבר בטלפון, איזו עוד סיבה תהיה לגולשים לכתוב שאלות בעזרת הידיים?! עוזרת אישית, כזאת שמתפתחת, לומדת להכיר את הגולש, את מה שהוא אוהב, את השעות שהוא מחפש, את הדברים שהוא מחפש באופן תדיר ותלמד את שגרת השהות והחיפושים שלו באינטרנט? חברים, זה לא פחות ממהפכה. דמיינו שאתם חיים בעולם בו הדפדפן שלכם מכיר אתכם כל כך טוב, שהוא יודע לבד מתי להציג לכם תוצאות של משחקים, הוא יודע איזה קבוצות אתם אוהדים והוא יכול לעדכן אתכם מבלי שתחפשו בעצמכם לגבי דברים שמתרחשים עכשיו סביב הקבוצה שלכם, ובכלל כל מה שתצטרכו, רק תצרכו להגיד וכל תשובה שרק תרצו, תוגש לכם בשניות. אנחנו כנראה לא רחוקים בכלל מהיום הזה. תוצאות החיפוש יהיו רלוונטיות ומדויקות ביותר, ההתראות שתקבלו יהיו רלוונטיות ביותר, וגם הפרסום שתראו בגוגל כנראה יהיה רלוונטי ביותר.

 

ביום שנרגיש שאנחנו יכולים לסמוך על העוזרת האישית הווירטואלית שלנו, זה כנראה יהיה היום בו נפסיק להשתמש בידיים ולהקליד. והיום הזה יגיע.

  חיפוש קולי

השפעה של חיפוש קולי בקידום אתרים.

 

היום, התהליך הוא פשוט, כותבים או אומרים את מילות החיפוש שאנחנו רוצים ואנחנו מקבלים רשימה של האתרים הרלוונטיים לאותן מילות מפתח, אותה רשימת אתרים עליה נאבקים עשרות מקדמים מדי יום ביומו. שימוש בעוזרת של גוגל, לפי הדיווחים עליה, תציג לנו תוצאות בצורה שונה. כן, מן הסתם, היא תדע כבר בעצמה להציג לנו את התוצאות הרלוונטיות ביותר עבור אותן מילות מפתח שאנחנו מחפשים. אך העוזרת גם תדע לקרוא בעצמה את התכנים הרשומים בדף ולהציע לנו עוד תוצאות שקשורות בצורה כזו או אחרת למילות החיפוש שהקלדנו.

 

כאשר החיפוש הקולי יהפוך” אנושי” יותר, גם התכנים שמופיעים באתר יאלצו ליישר קו. אם בימים הראשונים, היינו רואים מאמרים עם מילת מפתח שמשובצת מיליון פעם ולאחר העדכונים של האלגוריתם, זכינו לראות תכנים שמביאים ערך לגולש ולא “אונסים” את אותה מילת מפתח, השלב הבא בתוכן, יהיה ליצור תכנים בצורה הטבעית ביותר, שירגישו כאילו הם חלק משיחה. אם אותם תכנים לא ירגישו טבעיים לעוזרת, והם לא ירגישו רלוונטיים וכחלק משיחה שאנשים מנהלים, סבירות גבוהה שהם פשוט לא יוצגו. כלומר במקום להשתמש במילות מפתח, יש צורך להתחיל לחשוב על משפטים רלוונטיים שאנשים יכולים להגיד לעוזרת שלהם, לחפש ולנסות לתקוף מהזווית הזאת. לדוגמא: במקום לרשום “מסעדה כשרה בתל אביב”, הגולש יגיד לעוזרת, “נשמה, אני צריך מסעדה כשרה בתל אביב ליום שישי, תמצאי לי אחת כזאת בבקשה”. או “מכירה מסעדה כשרה בתל אביב”? זה נשמע מצחיק שחושבים על זה כרגע, אבל זכרו, ככל שהעוזרת תישמע אנושית יותר, ככה גם הגולשים יורידו חסמים ובמקום לדבר איתה בצורה רובוטית, ירגישו יותר חופשי לדבר איתה כאילו הייתה הסחבקית שלהם מהצבא.

 

השלב הבא ביצירת התוכן, יהיה לחשוב כיצד גולשים עלולים לחפש את המילים שאתם רוצים לקדם, ובאיזה קונטקסט, ואותן לשבץ בצורה טבעית באתר שלכם (כן אפילו משפטים שלמים). אך זה לא יספיק, הבוט הקולי של גוגל עדיין קורא אתרים לפי סכמות ובצורה נוחה יותר, כמו שעופר כתב בבלוג שלו לא מעט (ראו קישור).

 

שימוש במיקום. העוזרת האישית, באופן טבעי תדע היכן אתם נמצאים בכל רגע נתון. לכן שימוש במילים “נעליים של נייק”, כבר היום מעלה תוצאות שונות, מאשר שימוש במילים “נעלים של נייק בתל אביב”. אם אתם נמצאים בתל אביב, נחשו אילו תוצאות יעלו עבורכם קודם.

 

ברגע שהעוזרת האישית תכנס לתמונה, תוצאות החיפוש שיוצגו לכם, קרוב לוודאי גם יתבססו על הלוקיישן של מילות המפתח של העסק אותו אתם מחפשים. יהיה חשוב מאוד להקפיד להדגיש היכן העסק שלכם ממוקם, באיזו עיר ואפילו רחוב. זכרו, המטרה היא להציג עבור הגולש את התוצאות הרלוונטיות ביותר עבורו, לא עבור העסק שלכם, או העסק אותו אתם מנסים לקדם.

 

מקדמי אתרים בלחץ ובצדק

 

האמת היא, שאנחנו עוד לא יכולים לחלוטין לדעת את ההשפעה המוחלטת על עולם קידום האתרים, שכן הדברים וגם הדוגמאות שאני דיברתי עליהם, מתבססים על מידע שזורם לרשת. יחד עם זאת, אין לי צל של ספק שההשפעות של החיפוש הקולי, יהפכו את עולם קידום האתרים מקצה לקצה. דוגמאות לזה אנחנו יכולים לראות כבר היום. נניח ומתנהל עכשיו משחק של הקבוצה שאתם אוהדים. בעבר היינו נכנסים לאחד מאתרי הספורט על מנת להתעדכן בתוצאה בזמן אמת. היום, אפשר לשאול את סירי למשל, “מה התוצאה בין ריאל מדריד לברצלונה”, ולשמוע את התשובה שלה. אנחנו לא נכנסים ככה לשום אתר, לא טורחים אפילו להסתכל על המכשיר ולראות מאיפה היא שאבה את התוצאות, ואת הקליק שלנו מפסידים אתרי הספורט שמתחרים ביניהם על מיקומים בעמוד הראשון של גוגל. עמוד שאנחנו אפילו לא טורחים לבדוק, כי סירי, או כל עוזרת אישית אחרת, מספרת לנו מה התוצאה. אם העוזרת האישית של גוגל באמת תגיע לשלב בו אנחנו נשאל אותה שאלה והיא פשוט תענה לנו תשובה רלוונטית אבל לא כתובה, אלא פשוט תגיד לנו את התשובה, אנחנו לא נטרח לראות אפילו אילו עוד אפשרויות יש בתוצאות החיפוש. אתם מבינים את גודל המהפכה?

 

מצד שני, גוגל כנראה לא תמהר להרחיק אותנו מתוצאות החיפוש הכתובות, כיוון שהיא תפסיד ערימות של כסף מאדוורדס, במידה ואת כל האינפורמציה שנרצה נוכל לקבל מהעוזרת. לכן יהיה מעניין מאוד בעתיד הממש לא רחוק, לראות כיצד גוגל תשלב בין השניים.

 

בשורה התחתונה, לא משנה איך נסתכל על זה, חיפוש קולי שמדבר אתנו בחזרה, לא רק עונה תשובות של שורה אחת, אלא מקיים אתנו דיאלוג שלם, חוסך מאתנו את השימוש בידיים ואת הצורך בלהקליד מילות חיפוש ולחפש תוצאות, ומגיש לנו את הכל על מגש של כסף. זאת מהפכה בתחום עולם קידום האתרים. המקדמים והעוסקים בתחום, יצטרכו לעשות אדפטציה ולהתאים את אסטרגיית הקידום שלהם לשלב בו עוזרת אישית היא חלק אינטגרלי וברור. אנחנו לא רחוקים מהיום בו עבודת הקידום תהיה בראש ובראשונה לעמוד בהנחיות ובסטנדרטים של העוזרת. אנחנו נצטרך לספק עבורה את כל המידע, על מנת שהיא תציג אותנו ותדבר עלינו עם הגולש לו היא עוזרת.

 

זהו ללא ספק שלב חדש, מסעיר ועדיין לא לגמרי ברור בתחום עולם קידום האתרים. גם האורגני וגם הממומן, יצטרכו לאמץ שיטות עבודה חדשות ולבנות אסטרטגיות תוכן שיהיו תואמות למציאות הקרבה ובאה.  גוגל כבר החלה לבצע ניסויים על עוזרת שכזאת באפליקציה allo, אפליקציית הצ’אט החדשה של גוגל. לדוגמא: אם אתם מתכתבים עם חבר על ללכת לסרט, העוזרת כבר מציע לכם לאיזה סרט (כמובן על בסיס המיקום שלכם). זאת רק ההתחלה.

 

שחר גלעד הוא מנכ”ל PRM שיווק באינטרנט, חברה המתמחה בקידום אתרים אורגני באמצעות שיווק תוכן ויח”צ.

אודות הכותב

מנכ"ל PRM

שחר גלעד, מנכ"ל PRM שיווק באינטרנט, החברה מתמחה בקידום אתרים אורגני באמצעות שיווק תוכן ויח"צ

  • שלום שחר ותודה על המידע,
    הכלים לביצוע קולי משתפרים במהרה, הן בזיהוי מה שנאמר והן בכוונה שמאחורי מה שאמרנו כמו גם גוון הקול. אבל תוכנת הקול היא לא כול התהליך. העוצמה תהיה בחיבור שבין החיפוש הקולי והרובוט (משרת דיגיטלי) שיעשה את העבודה.
    בהמשך לדוגמה שנתת: לחפש בקול תוצאות משחק כדורגל; חיפושים כמו: “מהי הכתובת של מסעדת BBB בתל אביב?”, “מהו הטלפון של <>, או מענה לשאלות כגון: “כמה ימים נמשכה מלחמת 100 השנים?” (היא לא נמשכה 100 שנים!), “מי הלחין את הסימפוניה החמישית?” (כן, בטהובן) אני מניח שחיפושים כאלה יהיו ברובם באמצעות חיפוש קולי, אבל האם הציבור ‘בשל’ לחיפוש רופא שיניים, מאמן עסקי, מטפל בכאב, תוכנת CRM, שולחן מעץ מלא ועוד בעזרת תוכנת קול ורובוט?
    למה הדבר, דומה? יש היום רובוטים שמסוגלים לנתח בני אדם, אבל האדם הוא חלק מהצוות. יש היום רובוטים שיכולים להטיס מטוסי נוסעים. האם אנשים יהיו מוכנים לעלות לטיסה ללונדון במטוס ללא טייס (כטב”מ)? רוב רובו של הציבור יענה – לא!