לפני כשבוע, ג’ון מולר, אנליסט בכיר בגוגל טרנדס, התייחס לשאלה מאד מעניינת שנשלחה לדיון ב- Google Hangout האחרון. לפעמים אנחנו בקהילת קידום האתרים שואלים את עצמנו מה הטעם בשימוש בפיצ’ר של ה- RSS. התשובה המיידית היא מאחר שישנם אנשים שמתעדכנים בחדשות האתר דרך כל מיני תכנות פופולאריות כמו Feedly, InoReader, AOL Reader, Feedspot ועוד. יחד עם זאת השאלה היותר מעניינת בכל הסיפור הזה היא כיצד (או האם בכלל) שימוש ב- RSS תורם למטרות SEO?

האם ישנה תועלת SEO לשימוש ב- RSS Feed?

הנה החלק המעניין בתשובתו של מולר:

“במידה שאתם מעוניינים בעלייה בדירוגים משימוש ב- RSS פיד – זה לא הולך לקרות. ה- RSS פיד הוא באמת משהו שמסייע לנו טכנית לאנדקס ולזחול את התוכן קצת יותר טוב. כך שאם יש לכם אתר שמעדכן תוכן במהירות […] אז ה- RSS Feed עוזר לנו להיות כל הזמן מעודכנים.”

מולר בעצם אומר שעצם העובדה שיש לכם פיד שכזה באתר זה לא יעזור לכם לקבל דירוגים טובים יותר (לאותו תוכן או לאתר עצמו), אלא פשוט הדבר יעזור לגוגל לסרוק את התכנים החדשים באתר שלכם ולהגיע אליהם יותר מהר.

 

מרכיב ה- Freshness ב- SEO

למי שמכיר את הטבלה המחזורית של גורמי ההצלחה בקידום אתרים, מרכיב ה- Freshness הוא מהמרכיבים החשובים. בין אם מדובר בתוכן עדכני על נושאים חמים ובין אם מדובר באיתות לגוגל על טריות האתר – המרכיב הזה הוא מאד משמעותי וחשוב לתת עליו את הדעת. בהנחיות האופטימיזציה שאני מעביר ללקוחות שלנו אני תמיד מקדיש לכך סעיף ייחודי. הבעייה שאתרים רבים סובלים ממנה היא שעמוד הבית לא מצליח לשדר – גם לגולשים וגם לגוגל – שמדובר באתר עם תוכן מתחדש. אז מה כל הסיפור עם תוכן מתחדש?

כפי שציין סיירוס שפרד ב- MOZ, בשנת 2003 המהנדסים של גוגל עלו על פטנט שלימים שינה לחלוטין את עולם ה- SEO. הפטנט נקרא “Document Scoring Based on Document Content Update”. אחד העדכונים המוכרים יותר הוא ה- “Google Freshness Update” אשר שם יותר דגש על החזרת תוכן עדכני עבור שאילתות מסוימות. איך דירוגים קשורים לטריות התוכן, אתם וודאי שואלים? גוגל מודדת את כל התכנים באתר שלכם לטריות ואז מדרגת כל עמוד בהתאם לסוג השאילתה. בעוד שחלק מהשאילתות זקוקות לתוכן עדכני, גוגל עדיין משתמשת בתוכן ישן לחלק אחר מהשאילתות. אז אילו שאילתות יותר זקוקות לתוכן טרי?

  1. אירועים אחרונים ונושאים חמים. למשל: “שרון גל”, “רמה מסינגר”, “מריה קארי”, “הפיגוע בבנקוק” (ראו אירועי היום בגוגל טרנד)
  2. אירועים החוזרים באופן קבוע. למשל: “משבר הדיור”, “חזרה לבית ספר”, “אקס פאקטור”
  3. עדכונים שכיחים. למשל: “ביקורות מלונות בטבריה”, “טיסות זולות לאירופה”

סעיף הטריות

הטיפ שחשוב לי להעביר מכאן, שמתחבר לדבריו של מולר, הוא שבאתרים המעדכנים תכנים לעיתים תכופות יש לדאוג שעמוד הבית ישקף זאת. יש כמה דרכים לעשות זאת:

  • פוסטים אחרונים – ברור שפוסטים אחרונים היא הדרך המומלצת ביותר להראות לגוגל שיש תוכן שמתחדש כל הזמן, אבל כאן חשוב לשקף לגוגל גם את תאריך השינוי. הרבה פעמים אני נתקל באתרים שמעדכנים את התכנים, אך לא מציינים את תאריך העדכון האחרון בעמוד הבית עצמו (ובטח שגם בתוך המאמר עצמו).
  • חדשות – עוד מרכיב קטן וחיוני המאותת לגוגל ב- Sound Bites על שינויי תכנים בעמוד הבית. כך גם נוסף תוכן חדש לעמוד הבית (עדיף כמובן תוכן ייחודי) וגם כל ידיעה מעבירה קישור לעמוד החדש שנוצר בהקשר האמור.
  • שינויים במדדים – נפוץ בעיקר באתרים של מסחר בבורסה או שירותי מכירה של תעודות סל. יש גם אתרים של חברות תרגום שעל-ידי אלגוריתם הקורא את כמות המילים שכל מתרגם תרגם, מציינים כל כמה שניות את כמות המילים שתורגמה נכון עד לאותו רגע. זה פיצ’ר ממש חיוני, כי הוא ממחיש לגולשים שיש כרגע מישהו שברגעים אלו ממש עובד על תרגום חדש.
  • RSS Feed – בהמשך לדבריו של מולר, פיצ’ר זה גם עוזר לגוגל להגיע מהר יותר לתוכן חדש וגם מסגנל לגוגל שמשהו השתנה בעמוד הבית.

 

אודות הכותב

SEO Expert at 888 Holdings

עופר לנגר, בוגר תואר שני באוניברסיטת ת"א בפקולטה לתקשורת, כיום משמש בתפקיד SEO Expert בחברת 888 אחזקות, כמי שאמון על אסטרטגיית ה- SEO של הארגון. בעבר היה VP of SEO Services ב- Angora Media Group. במסגרת תפקידו כמנהל תחום קידום אורגני, היה אחראי על קידום תאגידים כמו תנובה, דואר ישראל, תאגיד התקשורת בינת, מיטב דש, אמריקן לייזר, השף הלבן ועוד.

  • לא רק שרסס פיד לא מועיל לקידום, היה מקרה מפורסם לפני כמה שנים שבו עמוד באתר ה-BBC קיבל עונש ידני בגלל שימוש חורג ברסס (שלא באשמת מנהלי האתר):

    http://searchengineland.com/google-sends-bbc-news-a-manual-link-penalty-notification-151718

    • אמת ויציב!
      רסס לא מועיל לקידום אלא כפי שציינתי רק עוזר לגוגל להגיע מהר יותר לתוכן שאילולא הרסס ייתכן שגוגל הייתה מגיעה אליו לאחר זמן רב יותר (בשל מיקומו עמוק יותר בהיררכיה של האתר)

  • היי עופר,
    מה לגבי מפות אתר XML?
    האם התפקיד שלהן הוא לא להתריע לגוגל בכל פעם שעולה חומר חדש לאתר?

    • שאלה טובה מאד. מפת אתר אומרת לגוגל: מתי עודכן העמוד בפעם האחרונה? באיזו תדירות האתר משתנה? ומה החשיבות של העמוד ביחס לעמודים אחרים? יחד עם זאת לעיתים מפות אתר לא נבנות בצורה הנכונה ביותר (ועל כן תוכן חשוב לעיתים לא לא זוכה להתייחסות מתאימה). זו בדיוק הסיבה מדוע ה- RSS Feed משמש כפקטור משלים להדגשת טריותו של תוכן חדש.